سهم ۲۴ درصدی ایران از صادرات به عراق

سهم ۲۴ درصدی ایران از صادرات به عراق، ایران، در میان رقبایی مانند چین، ترکیه، اردن، هند، عربستان سعودی و آمریکا در صدر قرار دارد. به گزارش روابط عمومی مرکز بازرگانی فردوسی، به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ رایزن بازرگانی ایران در عراق با اعلام این خبر گفت: ۲۰ درصد از این سهم، در اختیار چین، ۱۹ و نیم درصد متعلق به ترکیه و زیر ۱۰ درصد مربوط به آمریکا بوده است.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-صادرات به عراق

صادرات به عراق

سهم ۲۴ درصدی ایران از صادرات به عراق

آقای ناصر بهزاد افزود: هند با ۴ درصد و اردن با ۲ درصد در صادرات به عراق سهیم بوده اند و مابقی نیز از کشور‌های دیگر بوده است.
وی اضافه کرد: در مجموع بر اساس آمار پنج ماهه نخست سال جاری، حجم صادرات غیرنفتی ایران به کشور‌های هدف به لحاظ ارزی، معادل ۱۸ میلیارد دلار بوده که از این مبلغ تقریبا ۴ میلیارد دلار آن به کشور عراق و بقیه به سایر کشور‌هایی مانند چین، ترکیه، امارات، افغانستان و … بوده است.

آقای بهزاد گفت: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ارزی و حجمی میزان صادرات به عراق ۱۰ درصد رشد داشته است. وی افزود: تقریبا ۲۵ درصد از صادرات ایران معادل ۴ و نیم میلیارد دلار به چین و ۲۲ درصد معادل ۴ میلیارد دلار به عراق بوده است.

رایزن بازرگانی ایران درعراق با اشاره به اینکه ۱۴ درصد از این حجم صادرات به ترکیه، نه و چهار دهم درصد به امارات و پنج درصد به کشور افغانستان بوده است، گفت: از مجموع ۱۸ میلیارد دلار صادرات، در پنج ماهه نخست سال جاری، ۱۳ میلیارد دلار به پنج کشور ذکر شده بوده است.
آقای بهزاد افزود: در میان پنج کشور مذبور بیش از نیمی از صادرات ایران به خارج از کشور مختص به کشور‌های عراق و چین بوده که عدد قابل توجهی است.
وی توضیح داد: در این مدت صادرات ایران به عراق تقریبا” چهار برابر صادرات به افغانستان، دو برابر نسبت به ترکیه، دو و سه دهم برابر نسبت به امارات بوده است.
رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به ضرورت توجه و حمایت از شرکت‌های ایرانی موجود در بازار این کشور گفت: سهمی که ایران در بازار عراق در دو سال گذشته داشته قابل توجه و از ثبات لازم برخوردار است.

آقای بهزاد در خصوص عمده کالا‌هایی که از ایران به عراق صادر می‌شود، توضیح داد: عمده کالا‌هایی که به عراق صادر می‌شوند شامل محصولات غذایی مانند رب، شیرینی، شکلات، پسته، فراورده‌های لبنی، محصولات کشاورزی، مصنوعات پلاستیکی، محصولات فولادی و ساختمانی و همچنین محصولات بهداشتی بوده است.
وی با بیان اینکه ماشین آلات صنعتی نیز از ایران به عراق صادر می‌شود، گفت: ارزش هر تن کالا‌های صادراتی ایران به عراق در پنج ماهه نخست سال جاری، به ارزش ۷۰۰ دلار بوده است که نشان می‌دهد کالا‌های صادراتی به عراق ارزش افزوده بالایی دارند و این امر مورد توجه است.

آقای بهزاد افزود: در حدود ۸۰۰ ردیف کالا در قالب گروه‌های مختلف مانند ماشین آلات صنعتی، دارو، لوازم بهداشتی، نساجی، لوازم خانگی برقی و محصولات دامی به عنوان کالا‌های اولویت دار برای صادرات به عراق شناسایی کرده ایم. رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به حجم صادرات نفتی به عراق نیز گفت: علاوه بر صادرات کالا‌های غیر نفتی آمار صادرات نفتی به عراق روزانه به صورت میانگین ۳۸ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز و هزار ۲۰۰ مگا برق بوده است که این رقم به عدد صادرات ایران به عراق افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف دولت تا سال ۱۴۰۰ افزایش میزان صادرات به عراق تا سقف ۲۰ میلیارد دلار است، توضیح داد: از مهمترین اقداماتی که برای تسهیل شرایط صادرات و روند توسعه تجارت بازرگانی به این کشور انجام شده افتتاح مرکز دایمی برای بازاریابی و تجارت کالا‌های ایران در بغداد بوده است.
آقای بهزاد اضافه کرد: این مرکز با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران و مجوز سازمان توسعه تجارت ایران راه اندازی شد.
وی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی‌های صورت گرفته با استفاده از این مرکز، بازرگانان ایرانی می‌توانند کالا‌هایی خود را با معرفی به بازار عراق وارد کنند، گفت: با حمایت‌ها و پشتیبانی اداری که انجام شده است این مرکز نمایشگاه‌های متعدد نیز برگزار می‌کند.

رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: این نمایشگاه‌های در نقاط مختلف عراق برگزار و شرکت‌های ایرانی نیز برای شرکت در این نمایشگاه‌ها آماده می‌شوند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال از ابتدای سال ۱۸ رویداد تجاری با حضور هیئت‌های بازاریابی و تجاری به صورت دوسویه از ایران به عراق و از عراق به ایران برگزار شده است.

آقای بهزاد با بیان اینکه این رویداد‌ها شامل برپایی ۹ نمایشگاه در ۵ ماهه نخست سال جاری در عراق و اعزام ۹ هیئت از کشور عراق به ایران بوده است گفت: بر اساس سیاست‌های وزارت صنعت و معدن تجارت در راستای توسعه و افزایش صادرات به کشور‌های همسایه، یک برنامه مفصل در دو بخش پیش بینی شده که شامل بخش اقدامات اجرایی و دیگری مسایل راهبردی برای رونق تولید و ایجاد فضای لازم جهت حضور مناسب شرکت‌های ایرانی در عراق بوده است.

بسته مشاوره صادرات صمتا

اگر شما هم میخواهید در حوزه ی صادرات به عراق فعالیت داشته باشید و نمیدانید از کجا شروع کنید، چگونه مشتری و خریدار خارجی پیدا کنید، نحوه ی مکاتبات بازرگانی و عقد قراردادهای تجاری را نمی دانید حتما بسته مشاوره صادرات صمتا ( صادرات محصول تولید ایران ) را تهیه نمایید. شما بی شک با در دست داشتن این بسته مشاوره می توانید به یک صادرکننده موفق تبدیل شوید.

 

مرکز بازرگانی فردوسی، نخستین مشاور جامع صادراتی است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.
مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ” سهم ۲۴ درصدی ایران از صادرات به عراق ” با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/Xy6Re
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.