بررسی قوانین صادرات فرش ایرانی؛ بهترین کشورها برای صادرات فرش

بررسی قوانین صادرات فرش ایرانی؛ بهترین کشورها برای صادرات فرش. صادرات فرش در بخش صنایع دستی ایران، از حوزه‌های پرطرفدار و همیشه فعال محسوب می‌گردد. با توجه به کاهش مراودات تجاری و محدودیت‌های بین المللی که منجر به کاهش صادرات صنایع دستی شده است، صادرات گلیم و فرش دستباف هنوز پابرجا است. بر اساس صحبت‌های برخی صادرکنندگان صنایع دستی، در سال‌های اخیر به‌جز صادرات فرش، صادرات دیگر محصولات صنایع دستی با حجم بسیار کم و به صورت چمدانی انجام شده است.

فرش ایران جایگاه ویژه‌ای در مجامع بین‌المللی و تجارت بین الملل دارد. به دلیل اینکه فرش یک صنعت آمیخته به فرهنگ و هنر است، از گذشته تا به امروز بازرگانان و تاجران بسیاری به صادرات فرش، این کالای نفیس سرزمین ایران، اقدام نموده‌اند. با توجه به جذاب بودن فرش ایران برای کشورهای خارجی و مردم آن‌ها، باید توجه کرد که صادرات فرش قوانین و مراحل خودش را دارد و در صورت عدم رعایت نکات آن، صاحبان کالا، بازرگانان و تجار متحمل خسارت خواهند شد. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از انجام امور صادرات، با متخصصین این حوزه مشورت نمایید. در این مقاله به چگونگی صادرات فرش ایرانی و بررسی بهترین کشورها برای صادرات فرش خواهیم پرداخت، با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-بررسی قوانین صادرات فرش ایرانی؛بهترین کشورها برای صادرات فرش

بررسی قوانین صادرات فرش ایرانی؛بهترین کشورها برای صادرات فرش

بررسی قوانین صادرات فرش ایرانی؛بهترین کشورها برای صادرات فرش

پیش از صادرات فرش بهتر است با تعرفه‌های گمرکی آن آشنا شویم. در تجارت بین‌الملل فرش و کف‌پوش به شرح زیر تقسیم بندی شده اند:

۱٫ گره باف (Knotted)

۲٫ بافته شده (Woven)

۳٫ منگوله باف (Tufted)

۴٫ نمدی (Not tufted)

۵. دیگر محصولات

فرش‌ها اعم از دستباف و ماشینی، ذیل تعرفه‌های ۵۷۰۱ الی ۵۷۰۵ طبقه بندی می‌گردند.

در حالت کلی می‌توان به این مهم اشاره کرد که انواع فرش‌های دستباف ذیل تعرفه‌های ۵۷۰۱ و ۵۷۰۲، و انواع مختلف فرش‌های ماشینی بسته به متریال و نحوه ساخت، ذیل تعرفه‌های ۵۷۰۳ و ۵۷۰۴ طبقه بندی می‌گردند.

به این نکته توجه کنید که انواع مختلف جاجیم اعم از ماشینی و دستباف، ذیل تعرفه‌های ۵۷۰۵ طبقه بندی می‌شوند.

در ادامه مقاله به تشریح هر یک از ذیل تعرفه‌های گفته شده می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

تعرفه ۵۷۰۱۱۰:
این تعرفه مربوط به فرش‌هایی است که از پشم یا از موی نرم (کرک) حیوان بافته شده که تعرفه ۵۷۰۱۱۰۱۰ برای گبه و تعرفه ۵۷۰۱۱۰۱۹ مربوط به سایر فرش‌ها از این جنس است.

تعرفه ۵۷۰۱۹۰:
این تعرفه مربوط به فرش‌هایی است که از سایر مواد نسجی بافته می‌شود. محصولات با این کد تعرفه معمولا به عنوان کف‌پوش به کار می‌روند. از این نوع محصولات می‌توان به عنوان فرش دیواری، فرش رومیزی یا برای سایر مصارف مبلمان استفاده کرد.

تعرفه ۵۷۰۲:
این تعرفه به فرش و سایر کف‌پوش‌ها از مواد نسجی، بافته شده، منگوله باف نشده، گلیم، سوماک و کارمانی مربوط می‌شود.

تعرفه ۵۷۰۲۱۰:
این تعرفه به گلیم، سوماک وکارمانی همانند آن مربوط می‌شود.

تعرفه ۵۷۰۲۲۰
این تعرفه به کف‌پوش‌های ساخته شده از الیاف نارگیل مربوط می‌شود.

تعرفه ۵۷۰۲۹۹ تا ۵۷۰۲۳۱:
این تعرفه‌ها به سایر کف‌پوش‌های آماده نشده از جنس پشم یا کرک، و آماده شده از مواد سنتتیک و مصنوعی مربوط می‌شود.

تعرفه ۵۷۰۳:
این تعرفه به فرش و سایر کف‌پوش‌ها از مواد نسجی، منگوله باف (Tufted) و آماده مصرف مربوط می‌شود. در این تعرفه، نوع پشمی آن با تعرفه ۵۷۰۳۱۰، نوع نایلونی آن با تعرفه ۵۷۰۳۲۰، نوع سایر مواد مصنوعی آن با تعرفه‌های ۵۷۰۳۳۰ و ۵۷۰۳۹۰ مشخص می‌شوند.

تعرفه ۵۷۰۴:
این تعرفه به فرش و سایر کف‌پوش‌ها از نمد، منگوله باف‌نشده یا پرزپاشی نشده مربوط می‌شود.

تعرفه ۵۷۰۵:
این تعرفه به سایر فرش‌ها، جاجیم‌ها، کف‌پوش‌ها از مواد نسجی و آماده مصرف مربوط می‌شود.

صادرات فرش با تعرفه‌های ۵۷۰۱ و ۵۷۰۲
در این بخش از مقاله به بررسی صادرات فرش و محصولات آن با تعرفه‌های ۵۷۰۱ و ۵۷۰۲ می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

تا چند سال گذشته آمریکا، آلمان، امارات و ژاپن به ترتیب واردکنندگان اصلی فرش و محصولات مرتبط با آن بوده‌اند؛ اما طبق گزارش سازمان فرش ملی ایران در سال ۱۴۰۰ آلمان و ژاپن بزرگترین واردکنندگان فرش از ایران هستند.

صادرات در حوزه فرش دستباف نیاز به تخصص از قواعد کشور صادرکننده و واردکننده دارد. در صورت نیاز به صادرات فرش دستباف از کارشناسان شرکت بازرگانی GTG مشاوره دریافت کنید.

آمار صادرات فرش ایران

آماری که از سوی مرکز ملی فرش ایران منتشر شده است، بیانگر رشد صادرات فرش دستباف در دوماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این آمار از لحاظ ارزشی ۸۴.۶ درصد و از لحاظ وزنی حدود ۲۷۵ درصد رشد داشته است.

از بین ۳۳ کشور خریدار فرش ایران، کشورهای ژاپن و آلمان دو کشور واردکننده اول فرش ایران هستند. ۵۰ درصد از صادرات فرش از گمرک فرودگاه امام خمینی، ۴۶ درصد از گمرک فرودگاه مهرآباد و مابقی از دیگر گمرکات کشور صادر شده است.

روند صادرات فرش چگونه بوده است؟

هر سال صادرات فرش ایران کاهش می‌یابد، به طوری که در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۴۰ میلیون دلار و پس از اعمال تحریم‌ها در سال ۱۳۹۸ به ۷۰ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۹ به ۵۰ میلیون دلار رسیده است.

اگر می‌خواهید صادرات فرش را دوباره رونق ببخشید، از شرکت در نمایشگاه‌ها در این شرایط پاندمیک کرونا قافل نشوید.

صادرات فرش ایران به امارات

فرش ایران به دلیل اصالت و زیبایی منحصر به فرد از بازار بسیار خوبی در کشورهای همسایه، به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر عربستان و امارات برخوردار است. در این میان کشور امارات متحده عربی یکی از مهم‌ترین مقاصد صادرات فرش ایرانی است.

در میان انواع فرش ایرانی، فرش دست باف ایران در کشورهای عربی به ویژه امارات از محبوبیت بیشتری برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم امارات علاقه بیشتری به خرید فرش ایرانی در رنگ‌های روشن و شاد به ویژه کرم، قرمز و سورمه‌ای و نیلی دارند.

بهترین کشورها برای صادرات فرش

در بهار سال گذشته، گلیم و فرش ایرانی، به ۵۷ کشور صادر شده، که حدود نیمی از آنها به افغانستان، عراق و پاکستان است. در این مدت، بیش از ۲۰ هزار تن فرش، گلیم و قالیچه ایرانی صادر شده است.

فرش، گلیم و گبه ایرانی به کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کویت، کنیا، عراق، پاکستان، بحرین، بلژیک، قطر، تایلند، چین، فرانسه، انگلیس، افغانستان، پاکستان، هند و دانمارک، صادر می شود.

فرش های ایرانی به دلیل طراحی زیبا و جادویی، دوام، ریز بافی و رنگ های طبیعی و شفاف همیشه در همه بازارهای جهانی بی رقیب بوده اند.

ایران در کل، فرش دستباف خودرا به ۷۸ کشور صادر می کند.

در پاسخ به این سوال که صادرات فرش ایران به کدام کشورها است ، وارد کنندگان فرش ایرانی ۷۸ کشور از سراسر دنیا هستند، اما کشورهایی که در این بین، خریدار عمده فرش دستباف ایران هستند ۲۹ کشور است. از بین این ۲۹ کشور، خریدار اصلی فرش دستباف ایران ۱۳ کشور آسیایی، ۱۱ کشور اروپایی ، ۴ کشور آمریکایی و ۱ کشور آفریقایی است. درک معنای طرح های فرش ایرانی کار همه نیست، هر طرح معنی خاص خود را دارد، در واقع هر فرش بافنده خاص خود را دارد. فرش دستباف اکنون در بازارهای چین هم موجود است که توانسته اند از کپی طرح های ایرانی، فرش های زیادی ببافند.

در گذشته، فرش ایرانی به عنوان کالای سرمایه ای در کشورهای مختلف در نظر گرفته می شد، اما اکنون دیگر چنین نیست.

تنها فرش های دستباف نیستند که به خارج از ایران صادر می شوند. فرش ماشینی نیز با همان طرح و نقشه خواهان زیادی در بین وارد کنندگان فرش ایرانی، دارد.

 

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/vb370
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.