بررسی صادرات محصولات غذایی به اروپا

بررسی صادرات محصولات غذایی به اروپا، در حال حاضر حدود ۳۴ کشور هستند که به دلیل نداشتن اراضی کشاورزی و نداشتن شرایط آب و هوایی لازم، توانایی تولید هیچ نوع محصول کشاورزی و خوراکی را ندارند. و لذا همین مساله سبب می شود که برخی از کشورهای دنیا به صادرکننده های برتر محصولات غذایی در سطح دنیا تبدیل شوند و به این عنوان شناخته شوند که یکی از این کشورها ایران است. چرا که ایران از شرایط آب و هوایی بسیار خوب و متنوعی برخوردار است و کل دنیا می دانند که کشور ما یک کشور چهار فصل است و توانایی تولید انواع محصولات غذایی و کشاورزی را دارد. این ویژگی سبب شد که امروزه اغلب تجار به صادرات محصولات غذایی چون سبزیجات و خرما و مرکبات و سایر محصولات غذایی چون انواع ماهی ها و غیره روی بیاورند.

بدون شک محصولات غذایی مهم ترین و ضروری ترین اقلام مصرفی مردم کل دنیا شناخته می شود به همین دلیل وقتی کشوری نتواند این محصولات و نیاز مردم کشور خود را تامین کند سعی می کند که از طریق واردات از سایر کشورها این نیاز کشور خود را تامین کند. یکی از بهترین کشورها و مقاصد برای صادرات این محصولات، کشورهای اروپایی هستند. البته نه اینکه کشورهای اروپایی شرایط لازم برای تولید محصولات کشاورزی را ندارند ولی چون برخی از کشورها به طور قابل توجهی می توانند برخی از محصولات غذایی را در حجم قابل توجهی تولید کنند لذا کشورهای اروپایی به دلیل تنوع سلایق و عادت های غذایی، بهترین گزینه برای صادرات این محصولات می باشد. این مسئله سبب شد که امروزه صادرات محصولات غذایی به اروپا با تنوع بسیار وسیعی از سوی کشورهای مختلف انجام گیرد.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-بررسی صادرات محصولات غذایی به اروپا

بررسی صادرات محصولات غذایی به اروپا

بررسی صادرات محصولات غذایی به اروپا

صادرات و تجارت محصولات غذایی یکی از پرسودترین تجارت ها برای هر کشوری به شمار می رود و مطمئنا هر کشوری که در این تجارت مشغول باشد از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار است چرا که این تجارت سبب بهبود روند اقتصادی و توسعه و پیشرفت اقتصادی می شود. این موضوع سبب شد که امروزه به امر تجارت محصولات غذایی از سوی دولت ها توجه خاص و ویژه ای شود و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. اقلام محصولات غذایی و خوراکی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و از طرف دیگر طرفداران محصولات غذایی در اروپا از سلایق و عادت های غذایی متنوعی برخوردار هستند به همین دلیل امروزه صادرات محصولات غذایی به اروپا در ابعاد وسیع و متنوعی انجام می شود.

البته در این عرصه باید بدانید که صادرات محصولات غذایی به اروپا از استانداردها و قوانین خاصی برخوردار هستند و حتی برخی از کشورهای اروپایی برای این تجارت، استانداردها و سیستم های خاص و متنوعی وضع کرده اند که چارچوب این استانداردها برای بسته بندی محصولات و چگونگی واردات محصولات غذایی به این کشورها است. از طرف دیگر کیفیت محصولات غذایی برای این کشورها بسیار مهم است لذا تمام تجار در زمان صادرات باید تمام اصول و مقررات و استانداردها را باید رعایت کنند و تمام مجوزهای بهداشتی لازم برای این صادرات را اخذ کنند و با رعایت کردن تمام اصول و مقررات لازم برای بسته بندی کالاها اقدام به صادرات این محصولات نمایند. حال برای اینکه بتوانید در این تجارت موفق شوید و به درآمد بالایی برسید باید تمام محصولات غذایی صادراتی شما به اروپا از نظر بسته بندی و تولید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

در حال حاضر کشورهای اروپایی از بازارهای هدف متنوعی برای این تجارت برخوردار هستند. از طرف دیگر کشور ما هم در تولید برخی از محصولات کشاورزی در سطح دنیا پیشرو است و سبب شد که طرفداران و خریداران خاصی در اروپا داشته باشد که از جمله ی این محصولات می توان به پسته و زعفران اشاره کرد. در حال حاضر صادرات این نوع محصولات غذایی در مقایسه با سایر کشورها بسیار گسترده تر است. البته این محصولات تنها محصولات غذایی صادراتی به اروپا نمی باشد و محصولات غذایی صادراتی ایران به اروپا از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. از دیگر محصولات غذایی پرطرفدار ایرانی در اروپا می توان به مرکبات اشاره کرد.

از آنجایی که حوزه ی کشاورزی کشور بسیار وسیع است لذا محصولات کشاورزی و مرکبات متنوعی در داخل کشور تولید می شود و چون کشورهای اروپایی در تولید مرکبات ضعیف هستند لذا صادرات این محصولات به اروپا در اولویت است. از دیگر محصولات غذایی پرطرفدار در اروپا به ویژه کشور روسیه، خرما است. چون کشور ما از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان است لذا صادرات خرما به روسیه یکی از بهترین و پردرآمدترین صادرات محصولات غذایی به اروپا است. از دیگر محصولات غذایی صادراتی ایران به اروپا می توان به پسته و انواع تره بار و میوه و کشمش و زعفران و خرما اشاره کرد.

مجوز صادرات مواد غذایی

از آنجایی که صادرات مواد و محصولات غذایی به سایر کشورها بسیار حساس هستند لذا تجار در زمان این تجارت هم باید به قوانین داخلی و هم کشور مقصد آشنا باشند و طبق این مقررات و اصول اقدام به صادرات نمایند. یکی از مهم ترین این قوانین، اخذ مجوز صادرات مواد غذایی است که باید بدانید مراحل اخذ این مجوز با سایر کالاها آنچنان تفاوتی دارد. گام اول برای دریافت این مجوزها داشتن کارت بازرگانی یا ارائه دادن یک کارت بازرگانی با نام یک صادرکننده ی معتبر است.

پس از ارائه ی چنین کارتی می‌توانید مجوز صدور کالا را دریافت کنید. البته این مجوز برای صادرات محصولات غذایی چون انواع روغن ها و شکر و آرد می باشد. سایر مجوزهای لازم برای این تجارت اخذ مجوزهای وزارت بهداشت و قرنطینه و گواهی استاندارد است. از دیگر گواهی مهم و لازم برای صدور مجوز صادرات محصولات غذایی، اخذ گواهی انرژی اتمی است. در مراحل آخر تجار باید صورت عدل ‌بندی Packing List را تهیه کنند و بعد از اتمام این مراحل، مجوز صادرات مواد غذایی را از گمرک اخذ کنند.

 

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/qbghs
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.