در مورد صادرات لبنیات به عراق و روسیه چه می دانید؟

در مورد صادرات لبنیات به عراق و روسیه چه می دانید؟ ایران سالهاست به عنوان یکی از بهترین کشورهای خاورمیانه در زمینه صادرات کالا و محصولات لبنی، فعالیت می کند. موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی ایران باعث شده است که صادرات لبنیات در این کشور رونق بسیاری یافته و تاجران به بیشتر کشورهای منطقه لبنیات با کیفیت صادر کنند. به صراحت می توانیم بگوییم ایران به بیشتر کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، امارات، قطر، افغانستان و حتی کشورهای دیگر لبنیات صادر می کند. تا انتهای این مقاله با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید تا مهم ترین نکات در مورد صادرات لبنیات به عراق و روسیه را بررسی نماییم.

مرکز بازرگلنی فردوسی-ferdowsi trading center-در مورد صادرات لبنیات به عراق و روسیه چه می دانید؟

در مورد صادرات لبنیات به عراق و روسیه چه می دانید؟

در مورد صادرات لبنیات چه می دانید؟

مقدمه ای در مورد صادرات لبنیات

برخی از مردم ایران تصور می کنند که تنها محصولات صادرات در ایران مختص به محصولات پتروشیمی و نفت و گاز است. اما باید بگوییم فراورده های لبنی ایران سالهاست که بازار کشورهای همسایه را در دست گرفته و بازرگانان ایرانی بسیار در زمینه صادرات لبنیات ارزآوری به کشور داشته اند. در میان کشورهایی که ایران بسیار با آنها صادرات انجام می دهد باید به کشورهای عراق و روسیه اشاره کنیم.

شرایط اقلیمی کشور عراق منجر شده است تا بتواند بسیاری از نیازهای کشاورزی خود را تامین کند. از این رو این کشور نیاز دارد تا محصولات لبنی و کشاورزی را از دیگر کشورهای همسایه وارد کند. ایران نزدیکترین کشور به عراق، در زمینه صادرات کالا به این کشور فعالیت های زیادی تاکنون انجام داده است. طبق آماری که گمرک کشور بیان کرده است در سال های اخیر در هر ۱۲ ماه بیش از ۳۵۵ هزار تن محصولات لبنی از کشور صادر شده است؛ که این میزان صادرات لبنیات ارز زیادی را وارد کشور کرده و در نتیجه منجر به بهبود کیفیت محصولات لبنی در ایران گردیده است.

اهمیت صادرات لبنیات به کشورهای مختلف

در دنیا کشورهای محدودی وجود دارند که قادر هستند محصولات لبنی با کیفیت تولید و به بازارهای جهانی عرضه کنند. ایران فرآورده های شیری بسیار زیادی دارد که از جمله ماندگارترین فرآورده های تجاری در سبد صادراتی ایران به شمار می روند. حتی باید بگوییم ایران در طی سالهای اخیر، تنها صادر کننده خالص لبنیات به کشورهای مختلف جهان بوده است.

طبق آمار منتشر شده ایران در طی سال های اخیر بیشترین صادرات لبنیات را به کشورهای دیگر داشته است. که این میزان صادرات بیش از ۲۱۵ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت. البته این میزان ارز تنها در خصوص صادرات چند مورد از لبنیات کشور بوده است. اگر به آمار تجارت خارجی ایران در سالهای اخیر توجه کنیم، متوجه می شویم که ایران موفق شده است بیشتر بازار لبنیات در کشورهای همسایه را به دست آورد.

به صراحت می توانیم بیان کنیم که صادرات لبنیات توسط ایران به کشورهای دیگر، از مهمترین صادراتی است که می تواند منجر به گسترش روابط تجاری در ایران شود. هر سال بر تعداد کارخانه هایی که فرآورده های لبنی تولید می کنند تا به کشور روسیه صادر کنند بیشتر می شود. که این مسئله رشد سالانه صادرات محصولات لبنی در ایران را در پی دارد.

شرایط و مراحل صادرات لبنیات به عراق

تجارت با عراق تاکنون سود خوبی برای بازرگانان کشور به همراه داشته است. اما همانطور که می دانیم این کشور درگیر مشکلات زیادی است که می تواند ریسک تجارت با ایران را افزایش دهد. همانطور که می دانیم هر کشوری برای صادرات و واردات کالای خود، قوانین ویژه ای وضع کرده است. از آنجایی که عراق در حال حاضر درگیر بی ثباتی، تنوع قومی و مذهبی و جنگ و درگیری است، این مسئله می تواند خطرات و ریسک تجارت با این کشور را افزایش دهد. با این حال ایران از جمله کشورهای صادر کننده لبنیات به عراق است که تاکنون با موفقیت توانسته است نیازهای این کشور را برطرف کند. ایران علاوه بر صادرات لبنیات به عراق دیگر محصولات را نیز به این کشور صادر می کند. از جمله مواد غذایی و محصولات کشاورزی.

تاجران و بازرگانانی که تمایل دارند در زمینه صادرات لبنیات با کشور عراق همکاری داشته باشند، باید پیش از هر نوع اقدامی در جهت صادرات کالا، مراحل خاصی را طی کنند. از جمله مهمترین مراحل صادرات کالا به کشور عراق می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

– یافتن مشتری در کشور عراق
– دریافت مجوز صادرات کالا
– ارائه اظهارنامه گمرکی
– ارزش گذاری کالای صادراتی
– عقد قرارداد برای حمل و نقل و بیمه کردن کالاهای صادراتی
– بسته بندی و صادرات لبنیات
– ارسال فاکتور صادرات کالا
– اخذ گواهی بازرسی در مرزهای ایران و عراق
– تعهد ارزی با قیمت مصوب برای ارسال کالاهای صادراتی
شرایط خاص صادرات لبنیات به روسیه

در ایران تاکنون بیش از ۲۸ شرکت موفق شده است تاییدیه و گواهی بهداشتی کشور روسیه را برای صادرات محصولات لبنی به این کشور دریافت کنند. مقامات این دو کشور تاکنون مبادلات تجاری زیادی در زمینه محصولات لبنی با یکدیگر داشته اند. زیرا ایران به عنوان یکی از کشورهای عالی در زمینه تولید محصولات لبنی شناخته می شود.

صادرات لبنیات به روسیه سالانه بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن انجام می شود، که یک بازار وسیع برای پذیرش محصولات لبنی ایران به شمار می رود. ایران با داشتن توانمندی ها و ظرفیت های عالی در تولید محصولات لبنی و صادرات لبنیات، قادر است به سرعت بازار کشورهای بزرگ اروپایی را در دست بگیرد. تمام محصولات لبنی که در ایران تولید می شود از نظر بهداشتی در شرایط استاندارد جهانی هستند.

از این رو کشور روسیه و ایران در زمینه صادرات لبنیات بدون هیچ مشکل بهداشتی تاکنون پیش رفته اند. البته لازم به ذکر است که در این میان برخی مشکلات تجاری میان این دو کشور وجود دارد که امید است به زودی این دسته از مشکلات نیز برطرف شوند. در واقع می توانیم بازار روسیه را به عنوان یکی از بازارهای عالی و ارز آور برای ایران به شمار آوریم.

چند نکته مهم در خصوص صادرات لبنیات که هر تاجری باید بداند

  • برای صادرات لبنیات فقط صلاحیت کارخانه کافی نیست بلکه شیر خام سالم و بهداشتی از ارکان مهم این صادرات است.
  • صادرات انواع پنیر به صورت تازه و رنده شده همچنین آب پنیر و کشک است. و به کشورهایی چون آلمان، امارات متحده عربی، استرالیا، عراق، افغانستان، روسیه، کانادا، لبنان و چند کشور دیگر صادر می شود.
  • ماست به کشورهای افغانستان، امارات متحده عربی، ایسلند، بحرین، پاکستان، ترکمنستان، چین، قطر، کویت و مالزی صادرمی شود. که در این بین ۸۰ درصد از لبنیات ایران به عراق صادر می شود.
  • دوغ، شیر، خامه بسته بندی شده، کفیر و سایر شیرها و خامه های تخمیر شده به ۱۴ کشور جهان از جمله عراق، افغانستان، هلند، کویت، قطر و کانادا می شود.
  • آب پنیر، انواع پنیر، دوغ، ماست، کفیر، پنیر و خامه تخمیر شده، شیر خشک، شیر، خامه، شیر غلیظ شده، کره و روغن های مشتق از شیر جزو محصولات لبنی صادراتی هستند.

سخن پایانی

ورود ایران به بازار صادرات لبنیات می تواند افق روشنی برای این کشور در پی داشته باشد. البته برای دستیابی به این مرحله لازم است تولیدکنندگان و تاجران به کیفیت تولید و عرضه محصولات لبنی دقت بیشتری نموده و با کشورهای بیشتری در زمینه صادرات همکاری کنند. تا ایران موفق شود به یکی از کشورهای صادرکننده عمده محصولات لبنی در سطح جهان تبدیل شود.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/jttb2
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.