بزرگترین خریداران خارجی محصولات ایرانی چه کشورهایی هستند؟
بزرگترین خریداران خارجی محصولات ایرانی چه کشورهایی هستند؟ به گزارش روابط عمومی مرکز بازرگانی فردوسی به نقل از خبرگزاری تسنیم، بر اساس آمار رسمی گمرک صادرات ایران در هشت ماه گذشته از نظر ارزش دلاری ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و کشورهای چین و عراق به ترتیب در رتبه های اول و دوم فهرست کشورهای واردکننده کالا از جمهوری اسلامی قرار گرفته اند.
بزرگترین خریداران خارجی محصولات ایرانی چه کشورهایی هستند؟
به گفته رییس کل گمرک ایران، مواد پتروشیمی اصلی ترین محصول صادراتی این کشور بوده و ۴۳ درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده است.
بر اساس این گزارش، چین در همین مدت بزرگترین واردکننده کالاهای ایرانی بود که عمدتاً محصولات پتروشیمی خریداری کرده است.
عمده خریدهای عراق از همسایه خود محصولات کشاورزی، خدمات مهندسی، مصالح ساختمانی و انرژی مانند برق و گاز طبیعی است. بغداد معافیتهایی از واشنگتن دریافت کرده است که به آن اجازه خرید برق و گاز طبیعی از ایران را می دهد.
پنج مقصد عمده صادرات کالاهای ایرانی
مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران گفت: پنج مقصد عمده صادرات کالاهای ایرانی چین به ارزش ۹.۱ میلیارد دلار، عراق به ارزش ۶.۱ میلیارد دلار” و پس از آن ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان هستند.
اقتصاد و تجارت ایران تحت همهگیری ویروس کرونا و تحریمهای ایالات متحده به شدت کاهش یافت، اما شروع به بهبود کرده است. بانک جهانی ماه گذشته گزارش داد: اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ پس از بیش از دو سال رکود، شاهد بهبود متوسطی بود. این بانک اکنون رشد “متوسطی” را پیش بینی می کند.
ایران پیش از این در سال جاری میلادی اعلام کرده بود که طی پنج سال ۱۱ میلیارد دلار محصولات غذایی و کشاورزی به عراق صادر کرده است. در سال ۲۰۱۹، عراق حدود ۹ میلیارد دلار از ۱۲.۵ میلیارد دلار صادرات ایران را به خود اختصاص داد.
چینیها چه کالاهایی از ایران میخرند؟
چین بزرگترین خریدار مواد خام، زعفران و صنایع دستی و همچنین یکی از شرکای اصلی در زمینه تجارت فرش ایران است. البته ترکیب کالاهای قابل صادرات ایران، به گونهای است که فرصتهای صادراتی محدودی داریم و زمانی که بتوانیم کالای قابل رقابت از نظر کمیت، کیفیت و قیمت تولید کنیم، علاوه بر چین میتوانیم به سایر کشورها نیز صادرات بیشتری داشته باشیم.
قابل ذکر است که کشور چین برای ورود کالا، مشوقهایی نیز در نظر میگیرد. برای نمونه کاهش تعرفهها و برپایی نمایشگاهها، مشوقهایی هستند که به واردکنندگان داده میشود و در نتیجه، فضا برای واردکنندگان چینی و کشورهای صادرکننده به چین آماده است و آنچه که اهمیت دارد، ترکیب کالاهای تولیدی کشور مبدأ است که اگر در دنیا قابل رقابت باشند، در چین هم قابل فروش خواهند بود.
دیدگاه خود را ثبت کنید