صادرات ادویه و گیاهان دارویی به اروپا

صادرات ادویه و گیاهان دارویی به اروپا ؛ واردات اروپایی گیاهان و ادویه جات ترشی جات در پنج سال گذشته افت و خیز فراوانی است. فروش ادویه هایی با عملکردهای حمایت از ایمنی مانند زنجبیل، کورکوما و سیر به لطف همه گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۱ به سرعت رشد کرد. این افزایش تقاضا توسط مصرف کنندگان نهایی نیز با تبلیغات رسانه های اجتماعی تقویت شد. کشورهای اروپایی که به طور کلی بیشترین فرصت ها را ارائه می دهند عبارتند از آلمان، بریتانیا، هلند و اسپانیا. محصولاتی که بیشترین تقاضا را دارند زنجبیل، فلفل خرد نشده، فلفل دلمه ای یا پیمنتا خشک، کورکوما، دارچین و میخک هستند. این ادویه ها به عنوان کمک کننده به سبک زندگی سالم تلقی می شوند و بنابراین در سال های آینده به رشد خود ادامه خواهند داد.

صادرات ادویه و گیاهان دارویی به اروپا

صادرات ادویه و گیاهان دارویی به اروپا

چرا اروپا بهترین مقصد برای صادرات ادویه و گیاهان دارویی است؟

اروپا یکی از مناطق پیشرو در واردات گیاهان و ادویه جات در جهان است، اما تا حد زیادی به واردات از کشورهای در حال توسعه، بیشتر برای ادویه جات، متکی است. این امر اروپا را به بازار هدف جالبی برای صادرکنندگان کشورهای در حال توسعه تبدیل می کند، بدون توجه به تحولات نزولی گاه به گاه برای برخی محصولات.

وابستگی شدید به عرضه ادویه از کشورهای در حال توسعه همچنین به این معنی است که تقریباً تمام تجارت درون اروپایی شامل صادرات مجدد است که در اصل از کشورهای در حال توسعه است. این برای گیاهان متفاوت است، زیرا بیشتر گیاهان مصرف شده در اروپا نیز در اروپا تولید می شوند.

در حالی که رشد مشهودی در دوره ۲۰۱۵-۲۰۱۷ وجود داشت، این در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تغییر کرد. با این حال، روند مثبت دوره ۲۰۱۵-۲۰۱۷، زمانی که ارزش واردات گیاهان و ادویه جات ترشی جات هر سال افزایش می یافت، تنها با چند ادویه تقویت شد. بیشتر آنها -به ویژه وانیل- که تأثیر قابل توجهی بر روی سنگدانه داشت.

بیش از ۹۵ درصد واردات از خارج از اروپا از کشورهای در حال توسعه است. طبق اولین مجموعه داده های سال ۲۰۲۰، واردات گیاهان و ادویه جات اروپایی دوباره هم از نظر ارزش و هم از نظر حجم در حال افزایش است.

در حالی که احتمالاً واردات اروپا در سال‌های آینده افزایش می‌یابد، پیش‌بینی می‌شود که رشد در اروپا نسبت به سایر مناطق در سراسر جهان، مانند جنوب و جنوب شرق آسیا، که رشد اقتصادی و بازار به طور متوسط ​​در دهه گذشته بسیار بالاتر بوده است، کمتر باقی بماند.

محدودیت های اروپا و فرصت طلایی صادرات ادویه و گیاهان دارویی

تولید گیاهان و ادویه جات در اروپا محدود است، به این معنی که برای اکثر محصولات شما نیازی به نگرانی بیش از حد در مورد رقبای محلی ندارید. اما چند استثنا وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید: بلغارستان، لهستان، رومانی، اسپانیا و مجارستان تولیدات قابل توجهی از گیاهان و ادویه جات خاص دارند و صادرات ادویه و گیاهان دارویی به این کشورها محدودتر است.

بلغارستان یکی از بزرگترین تولید کنندگان گیاهان و ادویه جات در اروپا است. تولید بلغارستان در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۸۰ هزار تن و در سال ۲۰۱۸ به ۶۱ هزار تن رسید. کارشناسان بر این باورند که بیشتر آن از فلفل دلمه ای، فلفل قرمز و فلفل قرمز تشکیل شده است. با این حال، صادرات بلغارستان به سایر کشورهای اتحادیه اروپا نسبتاً کم است (۳٫۶ هزار تن در سال ۲۰۱۸)، زیرا بیشتر تولید آن یا به صورت محلی مصرف می شود یا به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا صادر می شود (به طور متوسط ​​بین ۱۲ تا ۲۰ هزار تن در سال).

لهستان یک تولید کننده بزرگ آویشن است اما چندین گیاه دیگر نیز تولید می کند. لهستان دومین صادرکننده و تولید کننده آویشن خشک در جهان (پس از ترکیه) است و تولید سالانه آن ۲ هزار تن تخمین زده می شود. علاوه بر آویشن، لهستان چندین گیاه دیگر مانند جعفری خشک و ریحان نیز تولید می کند.

رومانی در سال ۲۰۱۸ تولید تقریبی ۵۶ هزار تن داشت. رومانی بین ۱٫۷ تا ۴ هزار تن در سال به سایر کشورهای اروپایی صادر می کند.

اسپانیا چهارمین تولیدکننده بزرگ گیاهان و ادویه جات در اروپا است. در سال ۲۰۱۸، تولید اسپانیا به بیش از ۱۵ هزار تن رسید که ۴۳ درصد آن فلفل تند بود. با این حال، تولید فلفل خشک اسپانیایی در مقایسه با سایر بخش‌های کشاورزی، خودکفا و قیمت رقابتی نیست. کاهش تولید داخلی با واردات تکمیل می شود و در نتیجه فرصت هایی را برای تامین کنندگان کشورهای در حال توسعه فراهم می کند.

تولید مجارستان در سال ۲۰۱۸ تقریباً ۳۳ هزار تن بود. فلفل تند ۶۵ درصد از این حجم را تشکیل می دهد و پاپریکا (میوه ای از جنس Capsicum یا Pimenta) 20 درصد از این حجم را تشکیل می دهد. صادرات مجارستان به سایر کشورهای اروپایی بین ۲٫۳ تا ۲٫۶ هزار تن در سال است.

صادرات ادویه و گیاهان دارویی ؛ تجارتی رو به رشد

انتظار می رود ارزش واردات گیاهان و ادویه جات ترشی جات اروپایی در سال های آینده رشد کمی تا متوسط ​​را نشان دهد. حجم واردات اغلب نه به دلیل تقاضای متفاوت، بلکه به دلیل سطوح ناپایدار تولید در کشورهای مبدأ در نوسان است. به طور کلی، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای گیاهان و ادویه‌ها در اروپا در سال‌های آینده به طور متوسط ​​بین ۳ تا ۵ درصد در سال افزایش یابد.

صادرات ادویه و گیاهان دارویی

صادرات ادویه و گیاهان دارویی

افزایش‌های مورد انتظار بر اساس تقاضای رو به رشد مداوم برای مواد طبیعی به جای طعم‌های مصنوعی است که محرک اصلی افزایش ارزش صادرات ادویه و گیاهان دارویی به اروپا بوده است. و تجربه غذاهای مختلف دنیا. در عین حال، رشد متوسط ​​کل بازار می تواند به دلیل تحولات منفی بازار برای ادویه جات تکی آسیب ببیند. برای سال‌های آینده، این ریسک به احتمال زیاد از وانیل ناشی می‌شود، که قیمت آن در سال‌های گذشته بسیار بالا رفته و به احتمال زیاد باقی نخواهد ماند.

بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷، ارزش صادرات ادویه و گیاهان دارویی به اروپا هر سال به طور متوسط ​​۱۱ درصد رشد کرد و به ارزش ۲٫۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷ رسید. ارزش واردات در سال ۲۰۱۸ به میزان قابل توجهی کاهش یافت (-۸٫۱٪) و همچنین کاهش کوچکی در سال ۲۰۱۹ ثبت کرد. -۱٫۶٪. با این حال، برای کل دوره ۲۰۱۵-۲۰۱۹، نرخ رشد ترکیبی سالانه اندکی مثبت (۰٫۴٪) بود.

افزایش ارزش صادرات ادویه و گیاهان دارویی بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ کمی گمراه‌کننده است، زیرا بیشتر ناشی از گرم شدن بیش از حد بازار وانیل و فلفل از سال ۲۰۱۲ بوده است.

به طور کلی، افزایش قیمت وانیل بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷، توسعه حجم واردات را در رابطه با رشد ارزش کاهش داد. با این حال، ارقام رشد حجم واردات قطعا مثبت است: ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۶، ۳ درصد در سال ۲۰۱۷، و پس از یک سال پایدار ۲۰۱۸، ۴٫۴ درصد دیگر در سال ۲۰۱۹٫

کشورهای در حال توسعه نقش کلیدی در صادرات ادویه و گیاهان دارویی به اروپا دارند

کشورهای اروپایی شرایط کشاورزی اقلیمی مناسبی برای کشت بیشتر گیاهان و ادویه ها ندارند، به همین دلیل وابستگی زیادی به واردات از کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری دارند. فقط برخی از گیاهان و ادویه جات خاص در اروپا، عمدتاً در شرق و همچنین در برخی از کشورهای اروپای جنوبی تولید می شود. رومانی، مجارستان، بلغارستان و اسپانیا تولیدکنندگان پیشرو در اروپا هستند، به ویژه به دلیل تولید پاپریکا خشک و فلفل (میوه‌هایی از جنس فلفل دلمه‌ای) اما این کشورها برخی ادویه‌های دیگر را نیز تولید می‌کنند.

تولید گیاهان خشک نیز در اروپا، به ویژه در فرانسه، ایتالیا و یونان انجام می شود. جعفری محبوب ترین گیاه خشک شده است، اما تولیدات اروپایی نیز شامل ریحان، برگ بو، برگ کرفس، پیازچه، گشنیز، نوک شوید، کرفس، رازیانه، ارس، مرزنجوش، پونه کوهی، رزماری، مریم گلی، مرزه، ترخون و آویشن است.

واردات اروپا از کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۷ با ارزش ۱٫۴ میلیارد یورو به اوج خود رسید. ۲۰۱۸ اولین سال با کاهش ارزش کل واردات از زمان تبلیغات طبیعی وانیل در سال ۲۰۱۱/۱۲ بود. دلیل اساساً دو مورد بود:

رشد ارزش واردات وانیل در سال ۲۰۱۸ به دلیل بهبود تعادل بین تقاضا و عرضه تنها به ۵٫۷% کاهش یافت.
ارزش واردات فلفل فرآوری نشده به دلیل کمبود عرضه در سال‌های ۲۰۱۵/۲۰۱۶ پس از اوج‌گیری قیمت به شدت کاهش یافت (-۱۹٪ در سال ۲۰۱۷، -۳۱٪ در سال ۲۰۱۸). حجم واردات در این سال ها به افزایش خود ادامه داد و منجر به کاهش متوسط ​​قیمت واردات -۳۰ درصد شد.
جدول زیر رشد سالانه ارزش واردات را برای ۱۰ گیاه و ادویه برتر (به ازای کدهای ۶ رقمی HS) در دوره ۲۰۱۵-۲۰۱۹ نشان می دهد. این جدول نشان می دهد که محصول با بالاترین ارزش واردات در سال های گذشته، لوبیا وانیل، رشد دو رقمی خود را در سال ۲۰۱۸ متوقف کرد. قیمت لوبیا وانیل حتی در سال ۲۰۱۹ به شدت کاهش یافت و در نتیجه ارزش واردات در آن سال کاهش یافت (-۲۸%). سهم اصلی در رشد از طیف وسیعی از ادویه ها، از جمله زنجبیل فرآوری شده و هل حاصل شد. نکته قابل توجه هنوز این واقعیت است که وانیل فرآوری شده کاهش شدیدی را تجربه کرد و در نتیجه این محصول جایگاه اول خود را نسبت به فلفل فرآوری شده از دست داد.

در جدول زیر میانگین رشد ارزش سالانه صادرات ادویه و گیاهان دارویی به اروپا، بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ را مشاهده میکنید.

  میانگین رشد ارزش سالانه (بر حسب
درصد)
     
  ۲۰۱۶ ۲۰۱۷ ۲۰۱۸ ۲۰۱۹ مقدار

۲۰۱۹

میلیون یورو

سهم کل واردات ۲۰۱۹ سهم واردات از کشورهای در حال توسعه
گیاهان و ادویه جات ترشی جات         ۲,۴۷۳    
پردازش نشده         ۱۶۷۶ ۶۸%  
وانیل ۸۴ ۴۵ ۵ -۲۲ ۳۵۹ ۱۴٫۵٪ ۸۷%
سایر گیاهان و ادویه جات ترشی جات ۱۲ ۴ ۲ ۷ ۲۶۹ ۱۰٫۹٪ ۳۱%
فلفل -۲۳ -۳۹ -۱۲ ۲۵۷ ۱۰٫۴٪ ۸۲%
زنجبیل -۱۰ ۲۶ ۶ ۱۵ ۲۳۸ ۹٫۶٪ ۷۹%
فلفل قرمز و پاپریکا ۲ ۴ -۱۲ ۱۷ ۱۵۰ ۶٫۱٪ ۸۴%
زعفران ۶ -۲۸ ۷۲ ۲٫۹٪ ۵۸%
توت ارس و دانه های بادیان، بادیان، زیره سیاه یا رازیانه ۷ ۵ ۷ ۶۰ ۲٫۴٪ ۶۵%
کورکوما ۳۲ ۱۷ ۹ ۵۶ ۲٫۳٪ ۷۷%
هل ۸ ۳۳ ۲۴ ۴۷ ۴۸ ۱٫۹٪ ۹۱%
دارچین و گل های درخت دارچین ۵۴ ۲۲ ۳۳ ۱٫۳٪ ۸۵%
زیره ۶ ۱۲ -۲۵ ۲ ۳۵ ۱٫۴٪ ۸۶%
جوز هندی -۱۰ -۲۰ ۷ ۲۶ ۱٫۱٪ ۸۱%
دارچین ‘Cinnamomum zeylanicum Blume’ ۱۷ ۱۸ ۲۶ ۱٫۱٪ ۸۳%
میخک ها -۱۵ ۶ -۱۰ ۲۳ ۰٫۹٪ ۷۷%
گشنیز -۱۵ -۱۴ ۵ ۱۶ ۰٫۶٪ ۶۰%
گرز ۲۴ ۸ ۰٫۳٪ ۹۵%
فرآوری شده         ۷۹۹ ۳۲%  
مخلوط ادویه جات ترشی جات ۶ ۴ ۰ ۲۱۸ ۸٫۸٪ ۱۵%
فلفل قرمز و پاپریکا ۵ ۵ ۴ ۷ ۲۱۱ ۸٫۵٪ ۴۲%
فلفل -۱۵ -۳۰ -۱۰ ۱۳۳ ۵٫۴٪ ۴۰%
وانیل ۵۶ ۵۳ ۳۷ ۵۳ ۲٫۱٪ ۴۷%
دارچین و گل درخت دارچین ۱۰ ۲۶ ۲۲ ۱ ۴۶ ۱٫۹٪ ۵۳%
زنجبیل ۱۷ ۱۱ ۳۹ ۱٫۶٪ ۶۸%
جوز هندی -۱۶ -۱۲ ۲۹ ۱٫۲٪ ۶۳%
زیره ۲۱ ۸ ۱۰ ۳ ۲۰ ۰٫۸٪ ۵۷%
توت ارس و دانه های بادیان، بادیان، زیره سیاه یا رازیانه ۳ ۱۱ ۱۲ ۸ ۱۲ ۰٫۵٪ ۳۰%
گرز -۱۴ ۶۹ ۱۱ ۰٫۴٪ ۷۵%
هل ۱۶ ۲۴ ۴۰ ۵۳ ۱۱ ۰٫۴٪ ۳۶%
گشنیز ۱۱ ۵ ۱۰ ۱۱ ۰٫۴٪ ۵۵%
میخک ها ۲ -۱۱ ۱۱ ۶ ۵ ۰٫۲٪ ۴۰%
لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/vpwyi
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.