همه چیز درباره ی اینکوترمز

پیدایش اینکوترمز از کجا بود – مقدمه ای در مورد بازرگانی و تجارت

بازرگانی یا تجارت یک فعالیت دیرینه و پرماجرای بشری است که شاید برای پیدایش آن نتوان تاریخ دقیقی را تعیین نمود اما یقینا می توان گفت که این فعالیت کهن از یک نیاز بشری سرچشمه گرفته است.

در گذشته تجار و بازرگانان در قراردادهای خرید و فروش خود دچار اختلافات زیادی می شدند، به همین دلیل اتاق بازرگانی بین الملل Internationa Chamber Of Commerce تصمیم گرفت مجموعه قوانینی را تدوین کند تا این مشکلات حل و فصل شود.

به مجموعه ای از این  قوانین بین المللی، اینکوترمز ( Incoterms ) می گویند. که این قوانین در خصوص شرایط خرید خارجی می باشد.

با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید تا در این مقاله شما را با هر آنچه که باید در مورد اینکوترمز بدانید آشنا کنیم.

 

اینکوترمز ( Incoterms )  چیست ؟

اینکوترمز ( Incoterms ) به معنی اصطلاحات بین المللی بازرگانی است که از ترکیب سه کلمه ی International Commercial Terms  تشکیل شده است،  درواقع اینکوترمز تعیین‌کننده‌ی هزینه ها و مسئولیت های فی مابین خریدار و فروشنده در معاملات تجاری است که هر دوره توسط اتاق بازرگانی بین الملل مورد بازنگري و باز نشر قرار می گیرد. اینکوترمز اولین بار در سال ۱۹۳۶ تدوین شد، و در تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۱ آخرین نسخه آن که به اینکوترمز ۲۰۱۰ موسوم است، منتشر گردیده است.

هدف از اینکوترمز ارائه‌ی مجموعه‌ای از مقررات بین‌الملل برای تفسیر رایج‌ترین اصطلاحات بازرگانی در تجارت خارجی است که سبب می شود چندگانگی تفسیر این اصطلاحات در کشورهای مختلف از میان برود یا حداقل به میزان قابل‌توجهی تقلیل ‌یابد.

از طرفی، اغلب ممکن است خریدار و فروشنده که طرفین قرارداد هستند از روش‌های تجاری کشور مربوطه اطلاعی نداشته باشند و این موضوع موجب برداشت‌های ناصحیح یا بروز اختلافات، دعاوی حقوقی و درنتیجه تلف شدن وقت و پول شود.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-همه چیز درباره ی اینکوترمز

همه چیز درباره ی اینکوترمز

 

نگاهی مختصر به مراحل مبادله ی بازرگانی بین المللی – مراحل مبادله‌ی بازرگانی بین‌المللی شامل موارد زیر است:

  • ابتدا کالای موضوع معامله از کشور مبدأ حمل می‌شود.
  • به مرز و گمرک مبدأ می‌رسد.
  • روی وسیله‌ی حمل اصلی بارگیری می‌شود و حمل‌ونقل بین‌الملل انجام می‌شود.
  • کالا به مرز و گمرک کشور مقصد می‌رسد.
  • کالا ترخیص وارداتی می‌شود.
  • تا انبار خریدار در داخل کشور حمل می‌شود.

برای انجام هر یک از مراحل مبادله ی بازرگانی بین الملل بایستی اصطلاحات بین المللی بازرگانی( اینکوترمز ) را بدانید تا در عقد قراردادهای تجاری دچار سوء تفاهم و مشکلات حقوقی نشوید.

قواعد اینکوترمز:

اول ژانویه ۲۰۱۱ آخرین نسخه ی اینکوترمز که به اینکوترمز ۲۰۱۰ موسوم است، منتشر گردید. اینکوترمز ۲۰۱۰ نسخه ي هشتم و نهایی از اینکوترمزها می باشد، که در ۱۱ قانون تعریف شده و بر مبناي طریقه حمل به دو گروه کلی تقسیم بندي می شوند:

گروه اول؛ این گروه شامل ۷ قانونی است که تمامی طرق حمل را دربر می گیرند.

قواعد EXW ،FCA ،CPT ،CIP ،DAT ،DAP ،DDP به این گروه تعلق دارند. از قواعد مزبور می‌توان حتی در مواردی که از حمل‌ونقل دریایی استفاده نمی‌شود نیز استفاده کرد. به هر حال، به خاطر داشته باشید که می‌توان این قواعد را حتی در مواردی که از کشتی تنها برای بخشی از جریان حمل استفاده می‌شود نیز به کار برد.

  • تحویل کالا درب کارخانه – ذکر نام محل مقرر برای تحویل ( EXW ) : در این روش فروشنده، کالا را در محل تولید و یا انبار کالا به خریدار تحویل می دهد و کلیه مسئولیت ها و هزینه ها، اعم از بارگیري، حمل و نقل، بیمه، گمرك و ریسک خرابی کالا بر عهده خریدار است.

 

  • تحویل کالا در نقطه اي معین در کشور مبدأ – ذکر نام محل مقرر برای تحویل ( FCA ) : به معناي این است که فروشنده کالا را پس از ترخیص صادراتی درمحل مقرر به حمل کننده تعیین شده از سوي خریدار تحویل می دهد. با توجه به اینکه محل تحویل کشور خریدار باشد، بارگیري با خریدار است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است، همچنین معمولاً و (نه الزاماً) عقد قرارداد حمل و بیمه به عهده خریدار می باشد.

 

  • کرایه حمل کالا پرداخت شده – ذکر نام محل مقرر در مقصد ( CPT ) : این قاعده که نوعی حمل مرکب می باشد، براین مفهوم دلالت میکند که فروشنده کالا را تهیه، حمل داخلی و ترخیص صادراتی نموده ، هزینه هاي ترخیص صادراتی را خود پرداخت میکند . بعلاوه حمل کننده کالا تا مقصد نهائی را انتخاب، قرارداد حمل را منعقد و کرایه را تا محل مشخص در قرارداد بعنوان مقصد نهائی پرداخت مینماید. ریسک و مسئولیت فروشنده زمانی که کالا را تحویل اولین حمل کننده می دهد خاتمه می یابد. همچنین پرداخت هزینه بیمه و عقد قرارداد بازرسی با خریدار است.

 

  • کرایه و بیمه حمل کالا پرداخت شده – ذکر نام محل مقرر در مقصد ( CIP ) : این قاعده از اینکوترمز بدین معنی است که فروشنده کالا را با اخذ مجوزهاي صادراتی ازکشور خود و ترخیص صادراتی، به حمل کننده اي که منتخب خود اوست و خود با آن حمل کننده قرارداد حمل منعقد کرده تحویل میدهد بعلاوه کرایه حمل کالا تا مقصد را پرداخت کرده و کالا را تا مقصد بیمه نموده ، هزینه بیمه را هم پرداخت می نماید .

 

  • تحویل کالا در پایانه کشور مقصد – ذکر نام پایانه در بندر یا در محل مقرر در مقصد ( DAT ) : این اصطلاح بدین معنی است که فروشنده تمام هزینه هاي حمل ونقل (هزینه صادرات، حمل، تخلیه از حامل اصلی در بندر مقصد و هزینه هاي بندر مقصد) و فرض قبول تمامی ریسک ها تا پایانه مقصد را عهده دار میشود. پایانه می تواند بندر، فرودگاه، و مکان تبادل کالا تلقی گردد. ضمن اینکه حقوق ورودي، مالیات و هزینه هاي گمرکی برعهده خریدار می باشد.

 

  • تحویل کالا در نقطهاي معین در کشور مقصد – ذکر نام محل مقرر در مقصد ( DAP ) : این اصطلاح می تواند براي تمامی حالات حمل و نقل استفاده شود، و یا در فرآیندي که در آن بیش از یک حالت حمل ونقل وجود داشته باشد. فروشنده مسئول هماهنگی حمل و تحویل کالا، آماده سازي جهت انجام تخلیه بار از وسیله نقلیه، در محل مورد توافق می باشد. در این روش پرداخت مالیات و پوشش بیمه بر عهده فروشنده نمی باشد.

 

  • تحویل کالا در مقصد با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی – ذکر نام محل مقرر در مقصد (DDP ) : فروشنده مسئول تحویل کالا در محل قید شده در کشور خریدار است، و پرداخت تمامی هزینه هاي انتقال کالا به مقصد از جمله حقوق ورودي و مالیات بر عهده وي می باشد. این ترم حداکثر تعهدات در فروشنده و حداقل تعهدات در خریدار را در بر می گیرد.

 

گروه دوم؛ این گروه شامل ۴ قانونی است که راه هاي آبی دریایی و داخلی (درون کشوري) را پوشش می دهند. طبق آن، نقطه‌ی تحویل و محلی که کالا از آنجا برای فروش حمل می‌شود، بندر است.

قواعد CIF ،CFR ،FOB ،FAS به این گروه تعلق دارند.

  • تحویل کالا در کنار کشتی – ذکر نام بندر مقرر برای بارگیری ( FAS ) : محل خاتمه ریسک فروشنده کنار کشتی در بندر است. مسئولیت عقد و پرداخت هزینه حمل، بیمه و بازرسی به عهده خریدار است.

 

  • تحویل کالا روی عرشه‌ی کشتی – ذکر نام بندر مقرر برای بارگیری ( FOB ) : فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی عبور داد ریسک خود را خاتمه داده‌است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. عقد قرارداد حمل از بندر تحویل و بیمه و بازرسی با خریدار است.

 

  • قیمت کالا و کرایه‌ی حمل تا بندر مقصد – ذکر نام بندر مقصد ( CFR ) : فروشنده باید هزینه‌ها و کرایه حمل مورد نیاز برای آوردن کالا به بندر مقصد تعیین شده را بپردازد، ولی مسوولیت فقدان یا خسارت وارده به کالا همچنین هر گونه مخارج اضافی ناشی از حوادث بعد از تحویل روی عرشه، از زمانی که کالا از نرده کشتی در بندر بارگیری می‌گذرد از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. اصطلاح CFR فروشنده را ملزم می سازد که کالا را برای صدور ترخیص کند. این اصطلاح را فقط برای حمل دریایی و آب راه داخلی می‌توان به کار برده در مواقعی که نرده کشتی کاربرد عملی نداشته باشد.

 

  • قیمت کالا، بیمه و کرایه‌ی حمل تا بندر مقصد – ذکر نام بندر مقصد ( CIF) :  در این روش کالا وقتی از روي نرده کشتی بارگیري می شود، مسئولیت فروشنده خاتمه مییابد. ضمن اینکه هزینه حمل و بیمه و عقد قرارداد آن ها با فروشنده می باشد.

 

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-همه چیز درباره ی اینکوترمز

همه چیز درباره ی اینکوترمز

صفر تا صد صادرات را در بسته جامع توامندسازی صادرات بیاموزید!

مراحل صادرات چیست و چگونه می توانم کالای خود را صادر کنم؟

قیمت محصول من برای صادرات چقدر است؟

برای صادرات محصولم چه مجوزهایی لازم است؟

مراحل دریافت کارت بازرگانی چگونه است و چه مدارکی برای دریافت آن لازم است؟

چگونه با مشتری خارجی مذاکره کنم و چه مدارک و اسنادی را برای او ارسال نمایم؟

چگونه قرارداد خارجی ببندم که متضرر نشوم؟

مراحل حمل و نقل کالای صادراتی چیست و چگونه کالای خود را به دست خریدار خارجی برسانم تا ریسکی مرا تهدید نکند؟

چگونه از مشتری خارجی پول حاصل از صادرت محصولم را دریافت کنم و این پول را از چه طریق وارد ایران کنم؟

قانون مالیات صادرات چگونه است؟

پاسخ به کلیه این سوالات و صدها سوال دیگر در بسته جامع توانمند سازی صادرات ارائه می گردد. این بسته ی مشاوره چکیده ی دوره آموزشی حضوری ۳۶۰ ساعته است که هرساله توسط مرکز بازرگانی فردوسی و اتاق بازرگانی با هزینه قابل توجهی برگذار میگردد. جهت رفاه حال کلیه علاقه مندان به حوزه صادرات، بسته جامع توانمند سازی صادرات با هزینه بسیار مقرون به صرفه (حدود یک بیستم دوره حضوری) در اختیار شماست.

شما با استفاده از محتویات آموزشی بسته جامع توانمند سازی صادرات با دید روشن و آمادگی ۱۰۰ درصدی به حوزه پیچیده و تخصصی صادرات ورود میکنید.

بسته جامع توانمند سازی صادرات ویژه چه کسانی است؟

این بسته ویژه ی کسانی است که می خواهند برای اولین بار وارد کار صادرات شوند اما نمی دانند که باید از کجا شروع کنند. دسته دوم مخاطبان این بسته کسانی هستند که در حوزه صادرات فعالیت دارند اما به دلیل اطلاعات ناقص متحمل یا متحمل ضرر شده اند یا سود مناسبی در این زمینه کسب ننموده اند.

در بسته جامع توانمند سازی صادرات کلیه ی فرآیندهای مربوط به صادرات به صورت کاربردی از صفر تا صد و به صورت قدم قدم ارائه شده است. در واقع بعد از مطالعه ی این بسته سوالی برای شما در حوزه ی صادرات بی پاسخ نخواهد ماند.

با توجه به تغییرات مربوط به قوانین و فرآیند های صادرات در طول زمان، اطلاعات این بسته به صورت هفتگی بروزرسانی می شود.

مرکز بازرگانی فردوسی، نخستین مشاور جامع صادراتی است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.

مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ” همه چیز درباره ی اینکوترمز ” با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/XndZg
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.