فرصتی استثنایی جهت صادرات کالاهای ایرانی به قطر

فرصتی استثنایی جهت صادرات کالاهای ایرانی به قطر، به گزارش روابط عمومی مرکز بازرگانی فردوسی تحریم کشور قطر توسط چند کشور عربی که سال گذشته آغاز شد، فرصتی استثنائی پیش روی ایران و صادرکنندگان و بازرگانان ایرانی قرار داد تا صادرات کالاهای ایرانی به این کشور را افزایش داده و فروشگاه های قطر را با محصولات ایرانی پر کنند.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-صادرات کالاهای ایرانی

صادرات کالاهای ایرانی

پیش از این، نزدیک به چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار از کالاهای وارداتی به کشور قطر از طریق کشورهای عربستان، امارات، بحرین، یمن و مصر تامین می‌شد.
با وجود جلسه های متعددی که بین دولت، انجمن ها و تشکل ها برگزار شد، مقرر شد فهرستی از محصولات مورد نیاز قطر تهیه و در اختیار این کشور قرار گیرد؛ اما متاسفانه این بار نیز ایران نتوانست به نحوی قابل قبول از این فرصت فراهم شده بهره برداری کند و ترکیه گوی سبقت را در صادرات به قطر ربود.

یکی از دلایل اصلی این نوع فرصت سوزی ها قوانین دست و پاگیر و موانعی است که همواره بر سر راه صادرکنندگان ایرانی وجود دارد؛ در حالی که ترکیه از این لحاظ شرایطی به مراتب بهتر از ایران دارد. زمانی که ما درگیر بروکراسی های اداری و برگزاری جلسه ها و نشست های متعدد درخصوص صادرات به قطر بودیم، کشور رقیب به سرعت بازارهای قطر را از محصولات مختلف مورد نیاز این کشور پر کرد و این گونه فرصت سوزی ها در کشور ما جای بسی تامل و بازنگری عمیق از سوی مسئولان و متولیان امر دارد.
برخی مسائل مربوط به تحریم ها که بر جابجایی پول بین ۲ کشور تاثیر گذاشت نیز از دیگر عواملی بود که موجب توفیق بیشتر ترکیه در این امر شد؛ مشکل دیگری که وجود دارد محدودیت های تردد کشتی های ایران بین بنادر ایران و قطر است که ارسال محموله های ایرانی را با مشکل مواجه می کند و نیز صدور روادید برای بازرگانان ایرانی از سوی کشور قطر از دیگر موانع موجود برای صادرات کالاهای ایرانی است.

اکنون نزدیک به ۶۰ شرکت فعال در ترکیه در زمینه صادرات به قطر فعالیت می کنند و این کشور مناسبات سیاسی و تجاری خوبی با قطر دارد؛ اما یکی از مزیت های کشور ما نسبت به ترکیه این است که صادرات از ترکیه به قطر فقط از طریق هوایی امکانپذیر استف در حالی که صادرات ما به قطر از طریق بنادر هم انجام می گیرد. در صورتی که مسیر جدید تردد کشتی ها راه اندازی شود بخش عمده ای از مشکلات تردد و ارسال محموله برای ایران رفع خواهد شد.
محصولات ایرانی در بازار قطر بسیار پرطرفدار است و کیفتی قابل رقابت با محصولات دیگر کشورها دارد. آمار گمرک ایران حاکی از صادرات بیش از ۱۱۸ هزارتن کالا به این کشور در سال ۹۵ از سوی ایران است. بر اساس این آمار، در سال ۹۵ به میزان ۱۱۸ هزار و ۶۵۱ تن کالا به ارزش ۲۸ میلیون و ۴۱۶ هزار دلار از ایران به قطر صادر شده است که عمده‌ترین کالاهای صادراتی به قطر در این مدت پسته تازه یا خشک، مغز پسته، زعفران، محصولاتی از آهن یا فولاد، سایر حیوانات زنده از نوع گوسفند، سیمان‌های پودر نشده موسوم به کلینکر، سایر کف‌پوش‌ها به جز گبه از پشم یا موی نرم (کرک) حیوان بوده است.صا

پارسال حدود یک ‌میلیون و ۱۰۰ هزار دلار کالا و در ۲ ماهه نخست امسال نیز ۳۰۴ هزار دلار کالا به کشور قطر ارسال شده است. استان‌ های پیشتاز در این زمینه فارس و بوشهر هستند که تاکنون چند محموله به این کشور ارسال کرده اند.
یکی از مزیت های بالقوه ما در صادرات به قطر، میوه و صیفی جات و سبزیجات است که اگر کانتینرهای یخچال دار مناسب فرهم شود در این بخش می توانیم سهم عمده ای از صادرات را به خود اختصاص دهیم.د

حضور ما در بازار قطر باید پایدار و مستمر باشد و بعلاوه باید نیازهای دقیق این کشور و محصولاتی که برای قطری ها جذاب است شناسایی شود و نیز ببینیم خلاء ایجاد شده درخصوص ارسال نشدن محصولات از کشورهای عربستان و امارات به کشور قطر بیشتر در مورد چه محصولاتی است تا بتوانیم این خلاء را به سرعت پر کنیم.

مواد غذایی، سبزیجات، دام و مواد معدنی عمده کالاهایی هستند که قبلا از عربستان و امارات وارد کشور قطر می شدند و اکنون از مزیت های مهم صادراتی ما محسوب می شوند.
یکی از نکات مهم در گسترش صادرات محصولات ایرانی بهبود و افزایش استانداردهای بسته بندی است، به گونه ای که قابل رقابت با محصولات خوب دیگر کشورهای جهان باشد.
لزوم ورود سریع به بازار قطر و تامین نیازهای این کشور، رفع موانع صادراتی و کاهش عوارض مربوطه و تسهیل مراودات تجاری بین بازرگانان ایرانی و تجار قطری باید در دستور کار قرار گیرد و هرچه سریعتر برای رفع مشکلات موجود چاره اندیشی شود.

 

مرکز بازرگانی فردوسی، نخستین مشاور جامع صادراتی است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.
مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ”فرصتی استثنایی جهت صادرات کالاهای ایرانی به قطر  ” با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/BXf7m
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.