اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بانک اطلاعاتی ۱۹۷۱ خریدار پوشاک بزرگسال در دنیا” لغو پاسخ
در مورد بازاریابی صادراتی چه می دانید؟
در مورد بازاریابی صادراتی چه می دانید؟ آیا با عوامل مهم پیش از اقدام به صادرات کالا آشنا هستید؟ یکی از مهمترین موارد قبل از صادرات کالا، تحقیق بازار صادراتی یا به عبارتی بازاریابی صادراتی در کشورهای هدف است. تحقیق بازار صادراتی نباید همانند یک تحقیق آکادمیک و بر پایه اعداد و ارقام باشد. یک تحقیق بازار صادراتی خوب به تعیین عوامل محرک بازار کمک میکند و نحوه بهره مندی هر چه بیشتر از آن را فراهم مینماید. با ارزشترین عنصر بازاریابی صادراتی، اطلاعاتی درباره حس بازار است. یعنی اینکه باید بدانید محصول یا خدمات شما به چه صورت در حوزه تجارت، رقابت خواهد کرد. بسیاری از کسب و کارها به دنبال پیدا کردن خریداران خارجی هستند. در حقیقت تحقیق بازار یا بازاریابی صادراتی و یافتن خریدار خارجی کار آسانی نیست. این موضوع به یکی از دغدغههای مهم شرکتهای بازرگانی تبدیل شده است. اما چگونه این دغدغه را حل کنیم؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.
در مورد بازاریابی صادراتی چه می دانید؟
مهمترین عاملی که یافتن مشتری خارجی را سخت میکند، ضعف کسب و کارها در نداشتن راههای ارتباطی و عدم آشنایی آنها با تکنیکها و استراتژیهای بازاریابی برای جذب مشتریان خارجی است. خوشبختانه امروزه میتوانید از گزینههای بسیاری استفاده نمایید و فرصتهای جدید خارج از کشور را بیابید. جهت آشنایی با روشهای تحقیق بازار صادراتی این مقاله را تا انتها بخوانید.
چگونه بازاریابی صادراتی را اصولی انجام دهیم؟
جهت یافتن خریدار خارجی روشهای متعددی از جمله شرکت در نمایشگاههای بینالمللی، ارتباط از طریق شرکتهای B2B ، مراجعه حضوری به بازارهای بومی کشور هدف، تاسیس دفاتر نمایندگی، بازاریابی تلفنی، تبلیغات و… وجود دارد. ما به شما کوتاهترین و بهترین شیوه تحقیق بازار را برای پیدا کردن خریدار خارجی بصورت گام به گام آموزش دهیم.
مشخصات شرکتهای تولید کننده
در تحقیق بازار صادراتی ابتدا باید مشخصات و رویکرد شرکت تولید کننده را مد نظر قرار داد. این مشخصات شامل زمینه فعالیت شرکت و میزان تولید و اخذ مجوزهای لازم برای ورود به حوزه صادرات است. پس از تعیین این مشخصات آنها را بررسی میکنیم، سپس به مشخصات کالا میپردازیم:
۱- نامگذاری کالا / کد تعرفه صادراتی / مشخصات برند / کاربردها
۲- زنجیره تامین کالا
۳- برنامه توسعه کالا / مزیت رقابتی
۴- آیا کالا برنامه کاری (BP) دارد؟
۵- آیا سطح پیچیدگی و سطح فناوری کالا مشخص شده است؟
۶- ارزیابی بسته بندی کالا
شناسایی کشور هدف بوسیله بازاریابی صادراتی
مرحله بعدی شناخت کشور هدف است. برای موفقیت در صادرات و تجارت باید بازار هدف خود را به خوبی بشناسید. باید اطلاع داشته باشید که محصول شما، چه خریدارها و فروشندههایی دارد. کشورهای هدف، محصول شما را به چه میزان و با چه قیمت و کیفیتی وارد بازار میکنند. کالای مورد نظر جهت صادرات، در کدام کشور از پتانسیل بالایی برای صادرات برخوردار است؟ در این خصوص باید حجم تبادلات تجاری با کشور هدف، روابط تجاری، روابط فرهنگی و روابط سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.
پس از بررسی موارد بالا دیدگاه بهتری در خصوص امکانپذیر بودن تجارت کالای شما به عنوان کالای ایرانی در کشور هدف با وجود تحریمهای زیاد اقتصادی بوجود میآید. سپس به بررسی قوانین کشور مبدا و مقصد در زمینه صادرات کالای مد نظرتان و استانداردهای مورد نیاز بپردازید.
برنامه بازاریابی صادراتی
پس از بررسی کشور هدف، به بررسی برنامه بازاریابی میپردازیم. ابزارهای مورد بررسی که باید مورد تحقیق قرار بگیرند شامل موارد زیر است:
- شناسایی منابع بازاریابی
- اندازه و سهم بازار در کشور مبدا و مقصد
- برنامه / استراتژی صادراتی محصول
- منحنی رشد بازار محصول
- شناسایی بازارهای هدف تضمینی
- موانع توسعه بازار
جهت شناسایی منابع بازاریابی صادراتی و چگونگی استفاده از این منابع جهت یافتن خریدار خارجی برای محصول روشهای گوناگونی وجود دارد. یکی از راهها، استفاده از دادههای اخبار تجاری روزانهی منتشر شده از طریق ارگانهای تجاری کشور هدف است. راه دوم پلتفرمهای فروش کالا محور و خدمات محور شرکتهای کشور هدف است.
یکی دیگر از منابع بازاریابی صادراتی استفاده از کتابهای yellow page است. این کتابها شامل دفترچه تلفنی است از شركتهای تجاری و حرفهای که به ترتیب حروف الفبا طبقه بندی شده است.
البته در نظر داشته باشید تمامی افراد به اطلاعات تماس شرکتهای موجود در yellow page دسترسی دارند. به علت حجم بالای ایمیلهایی که این شرکتها دریافت میکنند راهی برای اعتبار سنجی این شرکتها نیست. استفاده از این کتابها توصیه نمیشود.
اتاقهای مشترک بین ایران و کشورهای هدف نیز با دریافت هزینه، اطلاعاتی کلی در اختیار شما قرار خواهند داد. یکی از بهترین و مطمئنترین راههای بازاریابی صادراتی برای دریافت اطلاعات دقیق صادراتی این است که بازاریابی صادراتی کالای شما در کشور هدف به صورت حضوری انجام شود . بازاریابی صادراتی حضوری نیازمند دانش بالای زبان و شناخت کشور هدف از نظر قوانین تجاری و الگوهای مصرفی آن کشور است.
شناسایی رقبا در تحقیق بازار
شناسایی رقبا برای تحقیق بازار دارای ملاحظات زیر است:
- اولویت بندی رقبای فعلی و رقبای آتی
- کالاهای رقبا (شباهتها، ویژگیها / سهم بازار رقبا)
- شیوههای ارتباطی رقبا با خریدارن عمده و مصرف کنندگان عمده
- انتخاب شیوههای حمل و نقل
پس از انجام مراحلی که تا به اینجا در مقاله ذکر گردید، وارد انتخاب بهترین شیوه حمل و نقل میشویم. در تجارت بینالملل ممکن است یک کالا از مرزهای یک یا چند کشور عبور کند تا به مقصد برسد. بنابراین حمل و نقل بینالمللی اشاره به روشهایی دارد که کالا از مبدا، شروع به حرکت کرده و به مقصد نهایی میرسد. نحوه بسته بندی، شیوههای مختلف حمل، در نظر گرفتن قواعد بینالمللی مانند اینکوترمز و بعضی از موارد دیگر، الزامات مهمی هستند که باید در حمل و نقل بینالمللی به آنها توجه کرد. به عنوان مثال آیا میدانید حمل کدام کالا به صورت هوایی ممنوع است؟
رسانههای تبلیغاتی
با گسترش ابزارهای دیجیتال و اینترنت در دنیا روشهای بازاریابی به طور کل دگرگون شده است. این روشها نسبت به روشهای سنتی بسیار مقرون به صرفهتر و متنوعتر هستند.
قیمت گذاری محصولات
پس از انجام مراحل بالا و بررسی مزیت رقابتی کالای صادراتی، استراتژی قیمت گذاری کالا و شیوههای دسترسی به شبکههای اصلی توزیع در کشور هدف انجام میگردد. توجه داشته باشید در حین انجام مراحل تحقیق بازار، در هنگام قیمت گذاری محصول، باید هزینههای اضافی مثل بیمه، حمل و نقل، هزینه سازگار کردن کالا، حقوق و عوارض گمرکی و… در نظر گرفته شود.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.