راهنمای صادرات به افغانستان | لیست کالاهای ایرانی دارای مزیت در افغانستان

راهنمای صادرات به افغانستان، شباهت زیاد فرهنگ و زبان کشور ایران با افغانستان سبب شده تا صادرات ایران به افغانستان بسیار پرطرفدار باشد اما دغدغه ی اصلی افرادی که می خواهند برای اولین بار وارد حوزه ی تجارت با افغانستان شوند این است که چه کالایی برای باید به افغانستان صادر کنند تا حاشیه ی سود خوبی داشته باشد؟ در ادامه با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید تا به بررسی مهم ترین نکات در خصوص تجارت با افغانستان و صادرات کالاهای ایرانی به این کشور بپردازیم.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-صادرات به افغانستان

صادرات به افغانستان

راهنمای صادرات به افغانستان

در مورد افغانستان چه می دانیم؟

بسیاری از ما و سایر افراد جهان با شنیدن نام افغانستان، احتمالا به یاد جنگ و انفجارهای پی‌درپی خواهیم افتاد که طالبان نیز مسئولیت همه آنها را بر عهده می‌گیرد. بنابراین کمتر کسی به فکر صادرات به افغانستان یا حتی تجارت با آن خواهد بود.

این در حالی است که آمارهای رسمی نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از تجارت خارجی کشورمان مربوط به افغانستان و صادرات به این کشور بوده که در ادامه بیشتر آن را بیان می‌کنیم.

بررسی اقتصاد افغانستان

اقتصاد در افغانستان همواره تاثیرپذیر از مساله جنگ بوده است. اما در چند سال اخیر و به دنبال تاسیس حکومت جدید در این کشور، وضعیت بهبود پیدا کرده است.

حداقل این کشور توانسته در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی عضو شود، سرمایه خارجی جذب کند و از همه مهم‌تر داد و ستد خود را دوباره با کشورهای مختلف از جمله ایران برقرار کند. اقتصاد این کشور چندان بویی از صنعت نبرده و بیشتر بر روی بحث کشاورزی متمرکز است.

ضمن آنکه بیشتر جمعیت آن را نیز روستائیان تشکیل می‌دهند. علی‌رغم تمام تنش‌ها و جنگ‌هایی که در فضای داخلی آن وجود دارد، اما این کشور توانسته در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی حداقل وضعیت باثباتی داشته و چندان دچار نوسان نباشد.

بررسی وضعیت تجارت با افغانستان

افغانستان به علت توسعه‌نیافتگی و عقب ماندن بخش صنعتی و تولید آن از روند پسشرفت جهانی، نیاز شدیدی به واردات دارد. هر چند که در این کشور روحیه مصرف‌گرایی کمتر است، اما متنوع نبودن اقتصاد آن باعث شده تا بسیاری از کالاهای مصرفی روزمره را نیز از سایر کشورها وارد کند.

بیشتر حجم اقتصاد افغانستان مربوط به بخش کشاورزی و بعد از آن خدمات است. البته کشاورزی آن نیز چندان پیشرفته نیست و بیشتر به چند محصول خاص محدود می‌شود. از آنجا که به آب‌های آزاد دسترسی ندارد، مقامات این کشور تمایل زیادی برای تجارت با همسایگان دارند.

عمده ترین صادرکنندگان کالا به افغانستان

عمده‌ ترین صادرکنندگان کالا به کشور افغانستان به ترتیب کشور ایران ، پاکستان ، هند و چین می باشند.

 

بررسی وضعیت تجارت ایران با افغانستان

همانطور که اشاره شد، حجم بسیار قابل توجهی از کالاهای بازار افغانستان از ایران وارد می‌شود. به طوری که براساس آخرین آمارها چیزی بین ۱۷ تا ۲۰ درصد از واردات این کشور از ایران تامین می‌شود.

در بسیاری از مواقع افغانستان در صدر مقاصد صادراتی کالاهای ایران قرار دارد. وجود کیلومترها مرز زمینی مشترک در کنار فرهنگ و زبان مشترک باعث شده تا تجار ایرانی به راحتی بتوانند نیازهای صادراتی این بازار بزرگ را تشخیص و برای صادرات محصولات ایرانی اقدام کنند.

هر چند که در این زمینه هنوز نیاز پتانسیل‌های زیادی برای فعالیت وجود دارد. چرا که کشورهایی مانند هند، چین و پاکستان از جمله رقبای ایران در بازار افغانستان به شمار می‌روند. انتظار می‌رود که با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده در خصوص تجارت با این کشور و بحث بندر چابهار در این خصوص، حجم تجارت دو کشور در سالیان آینده افزایش پیدا کند.

لیست کالاهای ایرانی دارای مزیت در افغانستان

دسته بندی کالاهای ایرانی ذیل به ترتیب در افغانستان دارای مزیت نسبی هستند :

  • گروه شوینده ها : شامل پودر لباسشوئی، مایع ظرفشوئی، شامپو و صابون
  • گروه مواد غذائی : شامل انواع نوشابه، کنسرو، ماکارونی، ترشی جات و مربا
  • گروه مصالح ساختمانی : شامل انواع کاشی و سرامیک، سیمان ( بیشتر در مناطق غربی و هرات ) شیرآلات و سرویسهای بهداشتی، لوله پولیکا و سینک ظرفشوئی
  • گروه داروئی : شامل انواع قرص و کپسول و شربت
  • گروه پلاستیک : شامل انواع ظروف ملامین و پلاستیکی
  • انواع سوخت و مایع و گاز
  • انواع موکت و فرش ماشینی

براساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران قابل ذکر است که بیشتر صادرات کالاهای ایران به ترتیب از طریق گمرکات مشهد، اراک، دوغارون، بازارچه میلک، منطقه ویژه کاوه، میلک، منطقه ویژه اقتصادی پارس، بازارچه ماهیرود، غرب تهران، اصفهان، یزد و سایر گمرکات دیگر کشور صورت گرفته است.

بررسی فرصت های تجارت با افغانستان

محصولاتی نظیر صنایع غذایی، ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی و مخابراتی، حمل‌ونقل، لوازم خانگی، دکوراسیون، مبلمان و مصنوعات چوبی، مصنوعات پلاستیکی، موکت و کف‌پوش، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، الیاف و منسوجات، پوشاک، پوست و چرم، محصولات آرایشی و بهداشتی، تابلوفرش و صنایع دستی، فرش دستباف و ماشینی، زیورآلات و نقره و… را از جمله ظرفیت‌های اصناف برای حضور در بازار افغانستان می‌دانند.

در پایان به تجار ایرانی توصیه میگردد که از ارسال کالاهائی که تاریخ مصرف آنها پایان یافته و با کیفیت پائین و معیوب هستند، جداً خوداری نموده و به اعتبار کالاهای ایرانی خدشه وارد نکنید.

صادرات را از کجا باید آغاز کرد؟

مرکز بازرگانی فردوسی جهت آموزش مراحل صادرات به صورت کاربردی و قدم به قدم با همکاری مشاوران زبده و با تجربه ی این مرکز اقدام به تهیه ی بسته جامع توانمندسازی صادرات نموده اند. در این بسته صفر تا صد مراحل صادرات به صورت گام به گام  به شما آموزش داده می شود.

این بسته ویژه ی کسانی است که می خواهند برای اولین بار وارد کار صادرات شوند اما نمی دانند که باید از کجا شروع کنند. دسته دوم مخاطبان این بسته کسانی هستند که در حوزه صادرات فعالیت دارند اما به دلیل اطلاعات ناقص متحمل ضرر شده اند یا سود مناسبی در این زمینه کسب ننموده اند.

در بسته جامع توانمند سازی صادرات کلیه ی فرآیندهای مربوط به صادرات به صورت کاربردی از صفر تا صد، به صورت قدم قدم ارائه شده است. در واقع بعد از مطالعه ی این بسته سوالی برای شما در حوزه ی صادرات بی پاسخ نخواهد ماند.

بسته جامع توانمندسازی صادرات چکیده یک دوره ۳۶۰ ساعته ی آموزش صادرات است که شما با استفاده از محتویات آموزشی این بسته با دید روشن و آمادگی ۱۰۰ درصدی به حوزه پیچیده و تخصصی صادرات ورود میکنید. با توجه به تغییرات مربوط به قوانین و فرآیند های صادرات در طول زمان، اطلاعات این بسته به صورت دوره ای بروزرسانی می شود.

 

مرکز بازرگانی فردوسی، نخستین مشاور جامع صادراتی است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.
مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ”راهنمای صادرات به افغانستان | لیست کالاهای ایرانی دارای مزیت در افغانستان“ با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/qp28c
4 پاسخ
    • Avatar
      مرکز بازرگانی فردوسی says:

      هدف ما در این مقاله بیان واقعیات و شرایط فعلی تجاری و اقتصادی کشور افغانستان بود. مرکز بازرگانی فردوسی همواره توسعه مناسبات تجاری بین ایران و کشور دوست و همسایه، افغانستان، را به عنوان یکی از مهمترین اولویت های کاری خود منظور می کند.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.