وضعیت صادرات زعفران ایران

صادرات زعفران ایران، ایران بزرگ‌ترین تولید کننده زعفران دنیاست و حدود ۹۰ درصد تولید این محصول را در اختیار دارد. بزرگ‌ترین خریداران زعفران ایران، امارات متحده عربی، اسپانیا و .. هستند.  ایران زعفران را به ۵ قاره و ۴۷ کشور جهان با بسته بندی از دو دهم گرم تا حداکثر بسته بندی یک کیلویی با استاندارد ۲۵۹/ ۱ و ایزو ۳۶۳۲ اروپا صادر می­کند.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading centerصادرات زعفران ایران

صادرات زعفران ایران

صادرات زعفران ایران

زعفران يکي از مرغوبترين و با ارزش ترين توليدات کشور ما مي ­باشد که در سراسر دنيا مشتريان خاص خودش را داراست. اين محصول به طلاي سرخ نيز معروف است و در بسياري از استان ­هاي کشور علي الخصوص شهرهاي شرقي کشور توليد مي­ شود و بخش اعظمي از اين توليدات به خارج از کشور صادر مي ­شود.

بنابر گزارش وزارت جهاد کشاورزی، ایران سال گذشته ۲۰۳ تن زعفران صادر کرده است. بزرگ‌ترین خریداران زعفران ایران، امارات متحده عربی، اسپانیا هستند که بخش عمده خریداری شده از سوی اسپانیا و امارات به نام خود این کشورها در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. علاوه بر این، ایتالیا، آمریکا، هند، فرانسه، سوئد، آرژانتین، عربستان سعودی، هنگ کنگ، بریتانیا و سوئیس عمده‌ترین خریداران زعفران ایران در سال گذشته بودند.

باکیفیت‌ترین زعفران تولیدی ایران در استان‌های خراسان جنوبی و رضوی در نزدیکی مرز افغانستان تولید می‌شود. اما کشت زعفران در استان‌های اصفهان، فارس، کرمان و مرکزی نیز رواج دارد.

وضعیت صادرات زعفران  ايران

متاسفانه وضعیت صادرات زعفران علیرغم درخواست مشتری برای خرید زعفران از ایران در موقعیت مناسبی نیست. ایران زعفران را به ۵ قاره و ۴۷ کشور جهان با بسته بندی از دو دهم گرم تا حداکثر بسته بندی یک کیلویی با استاندارد ۲۵۹/ ۱ و ایزو ۳۶۳۲ اروپا صادر می ­کند.  ايران در سال ۱۳۹۶ مقدار ۱۷۲ تن  و در سال ۱۳۹۷، ۲۰۳ تن زعفران را به کشورهای دیگر صادر کرده است.

 موانع و مشکلات توسعه صادرات زعفران ایران

  • واسطه گري
  • ضعف سیستم بانکی به دليل وجود تحريم­ ها
  • اخذ و اجراي قوانين ارزي اشتباه

توسعه صادرات زعفران نیازمند چه زیرساختی است؟

تولیدکننده و صادرکننده زعفران نیازمند توجه دستگاه‌های دولتی برای چاره جویی در این بخش است. توسعه صادرات نیازمند صرف هزینه برای بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی است. ما زمانی می‌توانیم کنترل بازار زعفران در جهان را بدست بگیریم که جلوی قاچاق را بگیریم اگر این کار را انجام دهیم با توجه به اینکه ۹۰ درصد تولید زعفران در دنیا در دست ما است؛ می‌توانیم تعیین کنیم که زعفران بر مبنای قیمت تعیین شده فروخته شود و شرکای خارجی هم ملزم به خرید با همین قیمت باشند و در این صورت خارجی‌ها هم مجبور هستند از ما خریداری کنند.

اما با توجه به اینکه این کالا با حجم بالا به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود کسی از ما محصولمان را خریداری نمی‌کند باید راهکاری دیده شود که فقط افراد صادرکننده زعفران بتوانند صادرات انجام دهند نه اینکه هر کسی بتواند برای صادرات زعفران اقدام کند. باید شاخص‌هایی برای صادرکننده در نظر گرفته و گفته شود که غیر از افراد دارای آن شاخص‌ها کسی حق ندارد صادرات انجام بدهد اگر این کار انجام شود و از قاچاق هم پیشگیری شود آن وقت وضعیت صادرات زعفران بهبود می یابد.

 

مرکز بازرگانی فردوسی، نخستین مشاور جامع صادراتی است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.
مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ” وضعیت صادرات زعفران ایران ” با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/cdkdq
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.