صنعت لوازم خانگی آماده ورود به بازارهای جهانی

صنعت لوازم خانگی آماده ورود به بازارهای جهانی، به رغم شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های آمریکا، صنعت لوازم خانگی رونق گرفته و آماده ورود به بازارهای جهانی است.

به گزارش روابط عمومی مرکز بازرگانی فردوسی، تولید لوازم خانگی در ۱۱ ماهه امسال با عبور از میزان هدف‌گذاری شده به ۱۴ میلیون دستگاه رسید این در حالی است که میزان تولید لوازم‌ خانگی (کوچک و بزرگ) در سال ۹۸ نزدیک به ۹ میلیون دستگاه به ثبت رسیده بود. همچنین طبق آمار، قبل از شروع تحریم‌ها یعنی در سال ۹۶، میزان تولید لوازم خانگی کوچک و بزرگ سالیانه ۷,۵ میلیون دستگاه بود.

پرونده توسعه صنعت لوازم خانگی در حالی در کشور آغاز شده و در حال فتح بازار داخلی است که سایر بخش‌های صنعتی کشور به دلیل اپیدمی کووید-۱۹، تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران و سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی زخمی شده‌اند.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-صنعت لوازم خانگی آماده ورود به بازارهای جهانی

صنعت لوازم خانگی آماده ورود به بازارهای جهانی

صنعت لوازم خانگی آماده ورود به بازارهای جهانی

چه عواملی باعث جهش تولید در صنعت لوازم خانگی شده است؟ و برای تداوم و حفظ این شرایط چه باید کرد؟

۴ عامل احیای صنعت لوازم خانگی

کاهش مصنوعی ارزش پول ملی در برابر ارزهای بین‌المللی مؤلفه‌ای در ادبیات اقتصادی است که ضمن حمایت از بازار داخلی در بخش توسعه صادرات نیز به عنوان مبنای دقیقی شناخته می‌شود، مهمی که در اقتصاد کشور ما نیز اتفاق افتاده و سکوی پرتاب و احیای صنعت لوازم خانگی شد.

کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت دلار در بازار، فاصله قیمت واقعی دلار با قیمت موجود در بازار و عدم دخالت بانک مرکزی در سرکوب نرخ ارز اولین اهرم جهش تولید در صنعت لوازم خانگی بوده است.

تشدید تحریم‌ها و خروج رقبای خارجی از بازار، افزایش بومی‌سازی قطعات مورد نیاز خطوط تولید و افرایش گردش مالی شرکت‌های تولیدکننده را در کنار کاهش ارزش پول ملی از دیگر عوامل ۲ برابر شدن تولیدات این بخش در دوران تحریم می‌پندارند.

به رغم شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های آمریکا، صنعت لوازم خانگی رونق گرفته و آماده ورود به بازارهای جهانی است. با اینکه برای امسال تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی (کوچک و بزرگ) را برنامه‌ریزی شده بود اما قبل از پایان سال با گذر از این چشم‌انداز به تولید ۱۴ میلیون دستگاه دست یافته شد.

افزایش صادرات؛ لازمه افزایش تولید

علاوه بر تأمین قطعات مورد نیاز خطوط تولید و سرمایه در گردش کارخانه‌ها دیگر عامل حائز اهمیت در تداوم رونق تولید، هدف‌گذاری برای صادرات و تحقق اهداف این بخش است.

برای صادرات نیز باید به فکر توسعه روابط با همسایگان به‌ویژه کشورهای موفق در زمینه تولیدات لوازم خانگی مثل چین، کره جنوبی، آلمان و ایتالیا بوده و محصولاتی همگام با تکنولوژی روز تولید کنیم که این موضوع نیز در صورت برخورداری از تجهیزات مُدرن محقق می‌شود.

سجادی‌فر، فعال حوزه صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه میزان صادرات در حال حاضر چشمگیر نیست و مسئولان برای سال آینده چشم انداز ۳ میلیارد دلاری را برای صادرات در نظر گرفته‌اند، می‌گوید برخی از شرکت‌ها با به‌روزرسانی تجهیزات خطوط تولید و واردات ماشین‌آلات در حال تولید محصولاتی برخوردار از تکنولوژی روز هستند.

وی کانال مالی ایمن و بین‌المللی را از دیگر ابعاد مهم مورد نیاز برای توسعه صادرات دانست و گفت: متأسفانه در حوزه صادرات مشکلات بسیاری برای دریافت پول داریم و در بخش واردات نیز هزینه ورود تکنولوژی، قطعات و تجهیزات را به صورت نقدی پرداخت می‌کنیم.

اکنون تولیدات لوازم خانگی داخلی بازار داخلی را فتح کرده و آماده ورود به بازارهای جهانی است امید می‌رود مسئولان با آماده‌سازی بسترهای مناسب جهت نقل و انتقالات مالی و حمایت از این صنعت به ارزآوری و تداوم رشد تولید ملی اهتمام ورزند.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/lem20
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.