صادرات وسایل نقلیه در ترکیه؛ صنعتی به شدت وابسته به صادرات!

تولید و صادرات وسایل نقلیه در ترکیه؛ صنعتی به شدت وابسته به صادرات! به گزارش روابط عمومی مرکز بازرگانی فردوسی، در سال ۲۰۱۸، ترکیه با بیشترین سهم صادرات از کل تولیدات وسایل نقلیه و صادرات ۸۳٫۳ درصد از کل تولید خود رتبه اول را از کشور کانادا ربود.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-صادرات وسایل نقلیه در ترکیه

صادرات وسایل نقلیه در ترکیه

براساس آمار شرکت تحقیقاتی Jato Dynamics، در سال ۲۰۱۷ کانادا با بالاترین میزان صادرات از کل تولید خود با ۸۲ درصد، ترکیه با ۸۰ درصد، مکزیک و اروپا با ۷۹ درصد و کره جنوبی با ۵۹ درصد بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده بودند. با این حال، آمار این جدول در سال ۲۰۱۸ تغییر یافت و ترکیه با افزایش صادرات خود به ۸۳ مورد از هر ۱۰۰ خودرو تولیدی رتبه اول را از آن خود کرد.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن تولید کنندگان خودرو، شش شرکت تولیدی بین سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۷ مجموع ۱۲٫۴ میلیون اتومبیل مسافری و وسایل نقلیه تجاری سبک صادر کردند. با احتساب مجموع صادرات ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۸، به این رقم بیش از ۱۳٫۳ میلیون واحد رسیده است:

? تاکنون Oyak-Renault در مجموع ۳٫۷ میلیون دستگاه صادر کرده است.
? و پس از آن Ford Otosan با ۳٫۲ میلیون
?شرکت Tofaş با ۳ میلیون
?شرکت، Toyotaبا ۱٫۹ میلیون
?شرکت Hyundai Assan با ۱٫۵ میلیون
? وHonda-Turkey با ۱۲۶۰۰۰ واحد در رتبه های بعدی بوده اند.

ترکیه حالا عنوان کشوری را یدک میکشد که بیشترین تعداد وسایل نقلیه موتوری را در سال به اروپا صادر میکند. براساس اطلاعات اتحادیه تولید کنندگان خودرو اروپایی (ACEA)، ترکیه در سال ۲۰۱۷ با ۱ میلیون واحد برترین صادرکننده خودرو به اروپا بوده است. این به آن معناست که بیش از ۷۰ درصد از صادرات خودروهای ترکیه راهی اروپا شده است.
ترکیه و اتحادیه اروپا دارای یک توافقنامه گمرکی هستند که به ترکیه اجازه صادرات بدون تعرفه به کشورهای عضو این اتحادیه را میدهد. در نتیجه، ترکیه یک پایگاه تولید خودرو برای اتحادیه اروپا بوده است. صنعت خودروسازی در ترکیه به شدت وابسته به بازارهای صادراتی است.
به دلیل قیمتهای بالا، کمتر از ۲۰ درصد کل وسایل نقلیه تولیدی در ترکیه در بازار داخلی این کشور به فروش می‌رسد. از مهمترین دلایل این مسئله افت ارزش لیر که منجر به گران شدن وسایل نقلیه تولیدی و همچنین مالیات بالا بر خرید خودرو در این کشور بوده است که توان خرید مصرف کنندگان خودرو در این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

تعداد تولید وسایل نقلیه در ترکیه در سال گذشته به ۱ میلیون و ۶۹۵ هزار دستگاه رسید و در رتبه چهاردهم بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان ایستاد. روسیه، ایران و جمهوری چک هر یک با تولید حدود ۱٫۵ میلیون دستگاه در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. با این حال ارزش خودروهای تولیدی در ایران بدلیل تکنولوژی قدیمی و سطح کیفیت پایین تر از رقبای همرده خود بوده است. هرچند به دلیل همین قیمت‌های پایین، صنعت خودروسازی ایران بازار و مشتریهای صادراتی خاص خود را دارد.

نقطه نظر: صنعت خودروسازی ایران پس از خروج آمریکا از برجام دوباره در تسلط برندهای چینی قرار خواهد گرفت. این مسئله «از جهاتی» اتفاق بدی نیست؛ بدلیل دامنه قیمتی متفاوت و ارزانی نسبی، صادرات این برندها به بازارهای کشورهای منطقه با قدرت خرید پایین، دست بالا را برای صنعت خودروسازی ایران در مقابل رقبای ترک بهمراه خواهد داشت.

مرکز بازرگانی فردوسی مشاور برگزیده صادراتی ایران و مجری امور صادرات، ارائه دهنده پکیج های متنوع و خدمات متمایز، هوشمندانه و کاربردی در حوزه مشاوره و آموزش صادرات می باشد.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/cMevU
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.