راهنمای آغاز فعالیت صادراتی به کشور روسیه

راهنمای آغاز فعالیت صادراتی به کشور روسیه ، در این مقاله صفر تا صد مراحل صادرات به کشور روسیه را بررسی میکنیم. با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-راهنمای آغاز فعالیت صادراتی به کشور روسیه

راهنمای آغاز فعالیت صادراتی به کشور روسیه

مراحل انجام صادرات

انجام صادرات و فروش کالا در بازارهای خارجی از ظرائف و حساسیتهای خاصی برخوردار است ،که عدم توجه به آنها ممکن است سرمایه گذاری های انسانی و مالی را در این خصوص به هدر دهد. صادرات مانند هر کار تجاری دیگر نیازمند آینده نگری ،برنامه ریزی، آشنایی با روشهای علمی ،تحرك لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است. مراحل صدور کالا را میتوان به شرح زیر فهرست نمود:

بازاریابی: اولین و مهمترین قدم در انجام صادرات است. بازاریابی یعنی شناخت بازارهای خارجی و راههای نفوذ به آن که دستیابی به این شناخت از طریق مذاکره با خریداران، استفاده از اطلاعات و آمارهای رسمی ،شرکت در نمایشگاههای بین المللی ،تماس با رایزنان بازرگانی در سفارتخانه ها و اتاق های بازرگانی و همچنین استعلام از موسسات بین المللی و مراکزی که در این مورد خدمات ارائه می دهند امکانپذیر است. همچنین شناسائی کالاهای رقیب و کیفیت وقیمت آنها در بازار موردنظر و استفاده از روشهای تبلیغاتی برای معرفی کالا نقش مهمی در موفقیت یک صادرکننده دارند.

راهنمای آغاز فعالیت صادراتی به کشور روسیه

راهنمای آغاز فعالیت صادراتی به کشور روسیه

صدور پروفرما (پیش فاکتور):صادرکننده باید پروفرما یا پیش فاکتور را که حاوی مشخصات کالا و فروشنده آن است برای خریدار ارسال نماید.

تهیه و تدارك و بسته بندي: صادرکننده در این مرحله باید کالا را تهیه و مطابق با توافق به عمل آمده بسته بندی نماید.

تعیین ارزش گمرکی: ارزش گمرکی عبارتست از بهای سیف (بهای خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل و باربندی) و کلیه هزینه های مربوط به افتتاح اعتبار یا واریز بروات و همچنین حق استفاده از امتیاز نقشه ،مدل وعلامت بازرگانی و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا و سایر هزینه هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می گیرد که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین و براساس نرخ ارز و برابریهای اعلام شده از طرف بانک مرکزی ایران در روز تسلیم اظهارنامه خواهد بود.

کسب مجوز صدور از ارگانها و سازمانهاي ذیربط: پس از بازاریابی صادرکننده باید مجوز صدور کالا را از ارگانهایی مانند وزارت صنعت ،معدن و تجارت،کشاورزی، بهداشت ،سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای دیگر کسب نماید.

اظهار کالا به گمرك: در این مرحله کالا به گمرك حمل می شود و اظهارنامه خروجی یا صادراتی تنظیم و به گمرك ارائه می گردد. پس از ارزیابی کالا و پلمپ کردن بستهها جواز خروجی (پروانه صادراتی) اخذ می گردد.

عقد قرارداد حمل و بیمه: صادرکننده با یکی از شرکتهای معتبر حمل و نقل بین المللی قرارداد حمل امضاء می کند و همچنین کالا را تا رسیدن به مقصد بیمه میکند.

شما در حال مطالعه راهنمای آغاز فعالیت صادراتی به کشور روسیه در وبسایت مرکز بازرگانی هستید. به ادامه توضیح مراحل می پردازیم:

دریافت گواهی بازرسی کالا: این گواهی که معمولاً مورد درخواست خریدار است توسط مؤسساتی که موارد توافق طرفین قرار گرفته است صادر می شود.

صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا: صادرکننده در این مرحله باید فاکتور فروش کالای خود را صادر و به تأیید اتاق بازرگانی محل برساند و اتاق بازرگانی در ازای ارائه تصویر پروانه گمرکی ،تصویر بارنامه حمل و تصویرفاکتور فروشگواهی مبدأ کالا را صادر خواهد نمود. لازم به ذکر است در حال حاضر صدور گواهی مبدا بصورت فرآیند الکترونیکی و از سامانه یکپارچه گواهی مبدأ اتاق بازرگانی ایران صورت می گیرد.

ارسال کالا: صادرکننده جواز خروجی را به شرکت حمل و نقل تحویل میدهد و شرکت مزبور براساس آن بارنامه حمل صادر و کالا را از گمرك بارگیری و به مقصد حمل می کند.

تعرفه (حقوق ورودي): تعرفه یا حقوق ورودی عبارت است از مالیات و عوارضی که دولت ها به دلایل حمایتی یا مالی و یا ترکیبی از آنها از کالاها اخذ می کنند. اصطلاحا این دریافتی به حقوق گمرکی (Customs Duties) نیز مرسوم است. در ادامه تقسیم بندیهای متفاوتی از حقوق ورودی آمده است.

تقسیم بندی تعرفه براساس چگونگی دریافت

تعرفه ارزشی: تعرفه گمرکی ممکن است براساس ارزش کالا دریافت شود، که در این صورت آن را تعرفه ارزشی مینامند. در این روش، حقوق و عوارض گمرکی کالا یا تعرفه آن درصدی از ارزش آن کالا را تشکیل میدهد که باید به گمرك پرداخت شود.

تعرفه ثابت: تعرفه گمرکی در مواقعی براساس مقدار آن کالا (وزن یا تعداد) وضع میشود.

تعرفه مرکب: تعرفه گمرکی در مواردی براساس ترکیبی از دو روش تعرفه ارزشی و تعرفه ثابت دریافت میشود.

تقسیم بندی تعرفه براساس تسهیلات یا تبعیضات: بر مبنای تقسیم بندی دیگری که انگیزه و علل آن، برقراری تسهیلات یا ایجاد تبعیضات یا موانع ،جهت ورود و صدور کالا ،کشور، اتحادیه و یا منطقه اقتصادی خاصی باشد تعرفه گمرکی ممکن است یک ستونه یا دو ستونه یا سه ستونه باشد.

تعرفه یک ستونه: تعرفه ای بدون تبعیض است. به طوری که برای کلیه کالاهای وارده از کلیه کشورها به صورت یکسان و بدون انعطاف اجراء می گردد.

تعرفه دو ستونه: در این سیستم تعرفه ،برای هر کالایی دو نوع حقوق و عوارض گمرکی وضع شده است. یک نوعآن حد بالا یا تعرفه حداکثر است ولی در حد دیگر ،مجموعه ای از تعرفه های کاهش یافته برای برخی کشورها است از طریق مذاکره و انعقاد پروتکل و یا قراردادها به آنها اختصاص می یابد.

تعرفه سه ستونه: تعرفه سه ستونه شکل گسترده تعرفه دو ستونه است که به آن ستون دیگری افزوده شده و در حد پایین تری از حقوق گمرکی از کشورها تعیین و اعمال میشود، که آن را “سیستم تعرفه های ترجیحی” نیز می نامند. این سیستم برای افزایش تجارت بین اعضاء مختلف در گروه می باشد

مرکز بازرگانی فردوسی، نخستین مشاور جامع صادراتی است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.
مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ”راهنمای آغاز فعالیت صادراتی به کشور روسیه“ با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/9iioo
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.