حجم صادرات ایران به عراق به یک سوم کاهش یافت

حجم صادرات ایران به عراق به یک سوم کاهش یافت ؛ دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: صادرات ایران به عراق به دلیل ناآرامی های سیاسی اخیر در کشور همسایه کاهش یافته است. حمید حسینی افزود: ایران پیش از ناآرامی ها ماهانه ۷۵۰ میلیون دلار کالای وارداتی به عراق صادر می کرد که در یک ماه منتهی به ۲۱ نوامبر به ۵۴۰ میلیون دلار کاهش یافت.

مرکز بازرگانی فردوسی-fetdowsi trading center-حجم صادرات ایران به عراق به یک سوم کاهش یافت

حجم صادرات ایران به عراق به یک سوم کاهش یافت

وی حجم کل صادرات غیرنفتی ایران به عراق را ۵٫۷۱ میلیارد دلار از آغاز سال مالی فعلی (۲۱ مارس) اعلام کرد. حسینی خاطرنشان کرد: صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق بدون هیچ مشکلی همچنان ادامه داشته است.

به گفته شیخ مصطفی عبدالرحمان ، رئیس اتحادیه عمومی واردکنندگان و صادر کنندگان اقلیم کردستان عراق ، تجارت دوجانبه بین ایران و کردستان عراق ۶ میلیارد دلار در سال است.

وی افزود ۸۰٪ از شركتهای ایرانی از منطقه كردستان برای ورود به بازارهای عراق استفاده می كنند و گفت: روزانه ۸۰۰ كامیون کالاها و محصولات ایرانی را وارد عراق می كند.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران حمید زادبوم ، ارزش صادرات ایران به کشور همسایه عراق یک چهارم از کل واردات کشورهای عربی است.

به نقل از ایلنا ، “ایران ۲۵٪ از بازار واردات عراق را در اختیار دارد ، زیرا ارزش کالاهای ایرانی ۱۰ میلیارد دلار از کل ۴۰ میلیارد دلار واردات در عراق را تشکیل می دهد.”

زادبوم با تأکید بر تلاشها برای افزایش سهم ایران در بازار عراق ، گفت: سازمان ترقی تجارت ایران برای نخستین بار است که یک ضمیمه تجاری را در شهر بصره عراق ارسال کرده است.

وی با اشاره به شرایط دشوار تجارت ناشی از تحریم های ایالات متحده افزود: “ایران این پتانسیل را دارد که رشد چشمگیر حجم صادرات به عراق را به ثبت برساند.”

این مقام مسئول ابراز خوشبینی کرد که انتظار می رود ایران تا سال آینده سهم بیشتری از بازار واردات عراق را به دست آورد.

ایران و عراق ۹ گذرگاه مرزی دارند که پنج مورد از آنها در حال حاضر باز و فعال هستند.

داده های سال گذشته ایران (مارس ۲۰۱۸-۱۹) نشان می دهد که ایران و عراق ۱۹٫۸۴ میلیون تن کالاهای غیرنفتی به ارزش ۹/۰۱ میلیارد دلار معامله کردند تا رشد ۴۸٫۲۵٪ و ۳۵٫۷۵٪ رشد در تناژ و ارزش را به ترتیب در مقایسه با سال گذشته ثبت کنند.

ایران ۱۹٫۷۶ میلیون تن کالای به ارزش ۸٫۹۶ میلیارد دلار به عراق صادر کرده است که نسبت به سال گذشته به ترتیب ۴۹٫۱۵٪ و ۳۶٫۷۱٪ تناژ و ارزش داشته است.

عراق دومین مقصد صادراتی ایران پس از چین در سال گذشته بود.

ایران ۷۳٫۵۶۳ تن کالا به ارزش ۵۸٫۶۹ میلیون دلار در ازای واردات ، به ترتیب ۴۳٫۱۴٪ و ۳۴٫۶۱٪ تن و ارزش را وارد کرد که بیشتر آنها شامل روغن کم چربی ، ماشین آلات ، آلیاژ آلومینیوم و قوطی بود.

عراق با کالاهایی به ارزش ۱٫۹۳ میلیارد دلار ، سال گذشته نیز بزرگترین وارد کننده محصولات معدنی ایران بود. براساس داده های منتشر شده توسط توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ، سال گذشته ۹٫۶۷ میلیون تن مواد معدنی از ایران به کشور همسایه صادر شده است.

به گفته حسینی ، صادرات مواد معدنی ایران به عراق سال گذشته عمدتا شامل فلزات غیر قیمتی به ارزش ۱٫۱۳ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.

به طور خاص ، بخش عمده صادرات شامل محصولات فولادی به ارزش ۱ میلیارد دلار و همچنین محصولات مس به ارزش ۷۱ میلیون دلار است.

آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که عراق دومین مقصد بزرگ محصولات غیرنفتی ایران در نیمه اول سال جاری ایران (۲۱ مارس – ۲۲ سپتامبر) پس از چین بود.

در این مدت عراق کالاهای غیرنفتی ۴٫۶۶ میلیارد دلاری از ایران وارد کرده است که ۲۲٫۲۶ درصد کل صادرات ایران را تشکیل می دهد.

مرکز بازرگانی فردوسی، نخستین مشاور جامع صادراتی است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.
مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ” حجم صادرات ایران به عراق به یک سوم کاهش یافت “ با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/v36BL
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.