اصلی ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را بشناسید (قسمت اول)

اصلی ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را بشناسید (قسمت اول)، یکی از پرسودترین تجارت‌ها، تجارت با کشورهای همسایه است. در تجارت با کشورهای همسایه، نزدیکی مرزها باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود. به همین دلیل کشورهای همسایه اصلی‌ترین مقاصد صادرات کالا از ایران به حساب می‌آیند. صادرات کالا به کویت، دبی، ترکیه، عمان، عراق و روسیه سهم زیادی از صادرات سالیانه ایران را شامل می‌شود. صادرات به طرق مختلفی صورت می‌گیرد، از جمله صادرات زمینی (جاده‌ای) کالا، صادرات از مرزهای آبی، صادرات هوایی، صادرات از مناطق آزاد و… . در ادامه با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید تا اصلی ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را بررسی نماییم.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-اصلی ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی

اصلی ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی

اصلی ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را بشناسید (قسمت اول)

کویت، دبی، ترکیه، عمان، عراق و روسیه از اصلی ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی به حساب می آیند. صادرات به این کشورها به طرق مختلفی صورت می گیرد از جمله صادرات زمینی (جاده‌ای) کالا، صادرات از مرزهای آبی، صادرات هوایی، صادرات از مناطق آزاد و… .

تجار ایرانی که کارت بازرگانی دارند، می‌توانند اقدام به صادرات کالا از مناطق آزاد کنند. این تجار موظف هستند که برای صادرات از مناطق آزاد، مطابق با قوانین و شروط واردات و صادرات از مناطق آزاد که توسط اداره گمرک تعیین می‌شود، عمل کنند. تاجری که اقدام به صادرات از مناطق آزاد می‌کند، در صورت داشتن کارت بازرگانی و مجوزهای لازم برای فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشمول معافیت از مالیات می‌شود.

صادرات کالا به عراق

کشور عراق به دلیل همسایگی با ایران یکی از بهترین کشورها به عنوان مقصد صادرات است. علاوه بر همسایگی ایران و عراق، از آنجا که بازار عراق هنوز اشباع نشده است، آن دسته از تجاری که قصد شروع تجارت و اقدام به صادرات را دارند، می‌توانند عراق را به عنوان هدف برای ارائه خدمات صادرات کالا انتخاب کنند. برای صادرات کالا به عراق پیش از هرچیز لازم است اطلاعات جامعی درباره بازارهای عراق و نیاز این بازارها بدست بیاورید و کالاهای محبوب ایرانی که در بازارهای عراقی طرفداران زیادی دارند را بشناسید.

با اینکه عراق به دلیل داشتن مرز مشترک با ایران کشور بسیار خوبی برای صادرات به حساب می‌آید، اما نباید رقبای تجاری خود را در صادرات به عراق دست‌کم بگیریم.

یکی از مهم‌ترین رقبای تجاری ایران در بازارهای عراق، کشور ترکیه است. ترکیه نیز کشوری هم ‌مرز با عراق است و سابقه تجارت میان تجار عراق و ترکیه بسیار بیشتر از سابقه تجارت تجار ایرانی با عراق است. به همین دلیل، برای صادر کردن کالای ایرانی به عراق پیش از هرچیز باید نیاز این بازارها را ارزیابی کنید. بالاخص اینکه کالاهای ترکی به نسبت کالاهای ایرانی کیفیت خوبی دارند و به راحتی نمی‌توان آن‌ها را از عرصه رقابت بیرون راند. علاوه بر ترکیه چین نیز رقیب دیگری است که بخش زیادی از بازار عراق را در کنترل خود دارد و همین موضوع باعث می‌شود که کیفیت کالاهای صادر شده به عراق نقش مهمی در بدست آوردن بازار این کشور داشته باشد. در حال حاضر کالاهای ایرانی صادر شده به عراق چندان در این عرصه رقابت پیروز نشده‌اند و میان دو رقیب دیگر رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

کالاهای ایرانی پرطرفدار در عراق

بیشترین کالاهای ایرانی که به عراق صادر می‌شوند در حال حاضر محصولات کشاورزی هستند. کشور عراق به دلیل درگیرهای طولانی‌ مدت در جنگ از لحاظ کشاورزی کشوری به خود متکی نمی‌باشد و سهم زیادی از محصولات کشاورزی عراق توسط صادرکنندگان ایرانی تأمین می‌شود. میوه و تره‌ بار یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای صادرات به عراق است، زیرا فاصله بنادر ایرانی تا عراق به اندازه‌ای کوتاه است که مواد فاسدشدنی مانند میوه و سبزیجات در این زمان کوتاه آسیبی نمی‌بینند. علاوه بر محصولات کشاورزی و تره‌ بار، محصولات غذایی و مصالح ساختمانی نیز در رده بعدی صادرات به عراق قرار دارند. البته کالاهای دیگری مانند انواع وسایل خانگی نیز به عراق صادر می‌شوند ولی از آنجا که در این سال‌ها بازارهای عراقی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته رقابت در این کالاها بسیار زیاد است.

صادرات کالا به عمان

عمان کشوری کوچک است که به دلیل دسترسی به آب ‌های آزاد محل بسیار خوبی برای تجارت به حساب می‌آید. همین موضوع باعث شده که کشورهای زیادی اقدام به تجارت با عمان کنند. در میان این‌کشورها چین، هند، ژاپن و آمریکا و عربستان بیشترین درصد صادرات به عمان را به عهده دارند. از آنجا که عمان کشوری صنعتی به حساب نمی‌آید درصد زیادی از واردات عمان به ماشن‌آلات صنعتی و وسایل مکانیکی اختصاص دارد.

عمده ترین کالاهای وارداتی به عمان

بر اساس آمار سازمان تجارت جهانی عمده ‌ترین کالاهای وارداتی به عمان عباتند از:

  • محصولات ساخته شده از فولاد و آهن
  • محصولات ساخته شده از پلاستیک
  • محصولات معدنی و سوخت‌های فسیلی و ذغال سنگ
  • ماشین‌آلات و وسایل و قطعات مکانیکی
  • سنگ‌های قیمتی، زینتی و جواهرات، سکه و مروارید
  • وسایل الکتریکی و صوتی تصویری
  • سازه‎‌های شناور مانند کشتی و قایق
  • صنایع دستی
  • محصولات جانوری مانند لبنیات، گوشت، تخم پرندگان، عسل
  • مبلمان

عمده ترین کالاهای ایرانی صادراتی به عمان

بر اساس آمار گمرک ایران عمده ترین کالای صادراتی به عمان عبارتند از :

  • سوخت‌های فسیلی و ذغال سنگ و محصولات مرتبط با آن‌ها
  • آهن و فولاد
  • جانوران زنده
  • محصولات کشاورزی و غذایی مانند میوه‌جات و تره‌بار و غلات و آجیل و فرآورده‌های لبنی
  • محصولات معدنی مانند نمک و گوگرد، گچ و سیمان
  • توتون و تنباکو
  • محصولات دریایی
  • محصولات سرامیکی

بررسی آمار صادرات سال‌های پیش کالاهای ایرانی به عمان، به تجار امکان تحلیل و بررسی بازار اقتصادی عمان را می‌دهد. اگر شما نیز قصد صادرات کالا به عمان را دارید، می‌توانید با شناخت درست، کالای مناسب برای صادرات به عمان را انتخاب کنید یا ارزیابی کنید که آیا کالای شما به درد بازارهای عمان می‌خورد یا نه!

در این مقاله سعی کردیم ۲ کشور عراق و عمان که از اصلی ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی به حساب می آیند را بررسی نماییم در مقاله بعدی می توانید قسمت دوم اصلی ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را مطالعه نمایید که در آن در خصوص صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای ترکیه، روسیه و کویت پرداخته شده است.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/iioal
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.