احتمال افزایش صادرات ایران به روسیه!

احتمال افزایش صادرات ایران به روسیه! درحالی که تجارت ایران و روسیه به‌عنوان دو کشور همسایه و همسو، به‌ هیچ‌وجه متناسب با اشتراکات سیاسی و جغرافیایی این دو نبوده ولی توافقات اخیر بانکی این امید را بیشتر کرده که سهم ایران در بازار روسیه بیش از سهم ناچیز ۰.۱درصدی گذشته شود.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-صادرات ایران به روسیه

صادرات ایران به روسیه

احتمال افزایش صادرات ایران به روسیه!

روسیه کشوری است با جمعیتی بالغ بر ۱۴۰ میلیون نفر که در همسایگی شمال ایران در پهنه‌ای به‌وسعت ۱۷ میلیون کیلومترمربع، قرار گرفته؛ پهناورترین کشور دنیا که سالانه بیش از ۴۴۹ میلیارد دلار صادرات داشته و در مقابل نیز حدود ۲۴۰ میلیارد دلار از نیازهایش را از طریق واردات از کشورهای مختلف دنیا تأمین می‌کند.

اما تجارت ایران و روسیه، به‌عنوان دو همسایه‌ای که از نظر سیاسی، دیدگاه‌های مشترکی با یکدیگر دارند، هیچ‌گاه به‌اندازه‌ای نبوده که بتوان حجم این تجارت را متناسب با اشتراکات استراتژیک جغرافیایی و سیاسی این دو کشور دانست؛ به‌گونه‌ای که در سال ۹۷ کل صادرات ایران به روسیه چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار بوده و در مقابل، روسیه نیز تنها کمی بیش از ۱.۳ میلیارد دلار صادرات به ایران داشته است.

این آمار یعنی سهم ایران از کل واردات روسیه، چیزی کمتر از «یک‌دهم درصد» است؛ اما اینکه چه موانعی در مقابل گسترش تجارت میان این دو کشور همسایه وجود دارد، موضوعی است که ریشه در بسیاری از عوامل دارد ولی در یکی دو سال گذشته و با بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران و تحریم بانک مرکزی کشورمان و عدم ارائه خدمات «سوئیفت» به مبادلات بانکی ایران، مسائل مرتبط با نقل و انتقالات مالی، شاید مهم‌ترین مانع گسترش تبادلات تجاری ایران و روسیه بوده است، مانعی که البته به‌نظر می‌رسد به‌دنبال مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور همسایه یعنی پوتین از یک سو و روحانی از طرف دیگر، زمزمه‌های برطرف شدن آن به گوش می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی مرکز بازرگانی فردوسی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران با اشاره به عضویت اخیر ایران در اتحادیه اورآسیا، از موافقتی میان دو کشور ایران و روسیه خبر داد که برای بسیاری از تجار و بازرگانانی که در هر دو کشور فعال هستند قطعاً خوش‌آیند بود؛ او با اعلام دو خبر خوش در حوزه بانکی میان دو کشور ایران و روسیه گفت: ارتباط بانکی ایران و روسیه از طریق پیام‌رسان روسی و سپام بانک مرکزی بدون نیاز به سویفت برقرار شده است.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-صادرات ایران به روسیه

صادرات ایران به روسیه

او تأکید کرد: امکان استفاده از این سیستم برای مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا می‌تواند به توسعه مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه کمک شایانی بکند.

اما خبر دوم که شاید برای بسیاری از تجار و بازرگانانی که تبادلات مالی خُردتری دارند، قابل‌توجه‌تر بود، موضوع فراهم شدن تبادلات تجاری دو کشور با استفاده از پول ملی ایران و روسیه بود؛ موضوعی که همتی درخصوص آن گفت: طرفین به سقوط تدریجی نقش دلار در روابط اقتصادی جهان به‌خاطر سیاست‌های امریکا اشاره و بر انجام مبادلات تجاری بر مبنای پول ملی دو کشور تأکید کردند.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-صادرات ایران به روسیه

صادرات ایران به روسیه

از سوی دیگر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری کشورمان نیز در گفت‌وگویی با اشاره به ۲ توافق بانکی صورت‌گرفته میان ایران و روسیه گفت: در مذاکرات با روسیه هم موضوع استفاده از پیام‌رسان بانکی روسیه و ایران و هم استفاده از پول ملی در تبادلات تجاری نهایی شد.

بر همین اساس هادی تیزهوش تابان، در واکنش به اخبار منتشرشده درخصوص توافقات مالی و بانکی میان دو کشور ایران و روسیه با استقبال از این توافقات گفت: بر اساس این توافقات، امکان تجارت میان تجار و بازرگانان دو کشور بر اساس روبل و ریال به‌عنوان ارزهای رسمی دو کشور ایران و روسیه فراهم شده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه افزود: این توافقات قطعاً باعث کاهش موانع در مسیر گسترش تجارت دو کشور همسایه ایران و روسیه خواهد شد.

مرکبات، صیفی‌جات، صنایع سبک و خشکبار عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان به روسیه بوده که در سال گذشته با کاهشی ۴درصدی همراه بود و در مقابل، ذرت، جو، چوب و آهن‌آلات نیز مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران از روسیه است که بر اساس آمارهای منتشره، میزان واردات ایران از این کشور به‌خلاف صادراتمان، رشد ۸۴درصدی را به‌نسبت سال ۹۶ نشان می‌دهد.

بسته مشاوره صادرات صمتا

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/ZY3Bp
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.