هرآنچه که باید در مورد بررسی رقبا در بازار هدف صادراتی بدانید

هرآنچه که باید در مورد بررسی رقبا در بازار هدف صادراتی بدانید، یکی از کلیدی ترین موضوعات در بازاریابی بین الملل، انتخاب بازار هدف صادراتی است. این اقدام به عنوان اولین مرحله در فرآیند بین المللی شدن یک شرکت محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم چند عامل بسیار مهم برای تجزیه و تحلیل بازار هدف صادراتی را بررسی نماییم و در ادامه هر آنچه که لازم است در خصوص تجزیه و تحلیل رقبا در بازار هدف صادرات به عنوان یک تاجر بدانید تا مسیر تجارت بین الملل را با موفقیت سپری کنید را بررسی  نماییم پس تا انتهای این مقاله با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-بررسی رقبا در بازار هدف صادراتی

بررسی رقبا در بازار هدف صادراتی

هرآنچه که باید در مورد بررسی رقبا در بازار هدف صادراتی بدانید

بررسی بازار هدف صادراتی

پیش از آنکه در بازار هدف صادرات به بررسی رقبا بپردازیم ابتدا باید بازار هدف را آنالیز و مورد بررسی قرار داهیم که در اسن مسیر باید به چند عامل مهم و کلیدی توجه کنید:

۱- شناسایی تمام محصولات مشابه محصولتان در بازار هدف صادرات

به این معنی که شما بایستی بررسی نمایید که چه محصولاتی، با چه کیفیت هایی، در چه ابعاد و اندازه و چه مدل بسته بندی در بازار کشور هدف صادرات وجود دارد.

۲- بررسی میزان استقبال محصول رقیب شما در بازار هدف صادرات

شما بایستی میزان استقبال محصول رقیبتان در بازار کشور هدف را بررسی نمایید به این معنی که شما ابتدا باید تحقیق کنید که چه چیز سبب شده که محصول رقیب شما در بازار هدف تبدیل به بهترین محصول شود و جز اولین درخواست های مشتری باشد.

۳- بررسی راه های ورود رقبا در بازارهای بین المللی

در این قسمت بایستی بررسی نمایید که رقبا از چه راهی وارد بازارهای بین الملل و تجارت خارجی شده اند و به چه نکاتی توجه کرده اند تا محصولشان در بازار خارجی تا این حد مورد توجه مردم آن کشور قرار گرفته است

۴- شناسایی راه های طی شده در بازارهای خارجی

وقتی که شما به عنوان یک تاجر با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدید که کدام محصول در بازارهای بین الملل بهترین است، حال بایستی قدم به قدم به شناسایی راه هایی که یک محصول باید طی کند تا به عنوان محصول متنخب مشتری های خارجی قرار بگیرد بپردازید. این بررسی های میدانی به عوامل زیادی از جمله نوع محصول بستگی دارد. با تهیه یک چک لیست از وضع موجود و شرایطی که باید در آینده به آن دست پیدا کنیم می توان این مسیر را طی کرد و قدم های موثری در جهت صادرات موفق برداشت.

بررسی رقبا در بازار هدف صادراتی

یکی از مهمترین سرفصل هایی که در کلاس های آموزش صادرات تدریس می شود، تجزیه و تحلیل رقبا بعد از انتخاب بازار هدف صادراتی است. زیرا این امر به شدت در میزان فروش محصول صادراتی تاثیر مستقیم دارد. برای بررسی و آنالیز رقبا در بازار هدف صادرات چگونه باید عمل کرد؟

اگر بخواهید در مسیر تجارت به صورت اصولی و با برنامه ریزی پیش روید بهترین اقدام برای بررسی رقبا در بازار هدف صادرات استفاده از نمودار و یا ماتریس SWOT  می باشد. حال سوال پیش می آید که این ماتریس SWOT چیست؟

  • S: نقاط قوت (strength)
  • W: نقاط ضعف (weakness)
  • O: فرصت ها (opportunities)
  • T: تهدید-خطرات (threats)

 

با بررسی ماتریس SWOT می توان تصمیم گرفت که بهترین بازار جهت صادرات کدام است که به آن بازار جهت صادرات محصولتان وارد شوید. قابل ذکر است که هر بازار صادراتی مشخصات خاص خودش را دارد.  رقبا، عوامل محیطی، فنی و اقتصادی، نقاط قوت، فرصت، ضعف و تهدید رقبای هر بازار با بازار دیگر متفاوت می باشد.

این عوامل برای صادر کننده در بازار امارات، عراق، افغانستان، ترکیه، آلمان و … متفاوت می باشند. بنابراین برای هر بازار باید تجزیه و تحلیل SWOT جداگانه ای انجام شود.

استراتژی های رقابتی در بازار های صادراتی

علامت تجاری Brand و Positioning و متمایز ساختن محصول، تعرفه ترجیحی، ورود موقت و استرداد حقوق ورودی، خوشه سازی و تشکیل شرکت های بزرگ صادراتی از ابزارهای استراتژی رقابتی می باشند.

واحد های صادراتی کشور با استفاده از این ابزارها می توانند زمان ماندگاری خود در بازارهای هدف را افزایش دهند. ایجاد نام تجاری Trade Market و جایگاه محصول از عوامل موثر در توانمند سازی شرکت های صادراتی است.

درصورت نبود برند در صادرات کالا، در زمانی که یک کالا با مشکل مواجه شود به همه کالاهای صادراتی مُهر بی اعتباری می خورد.

استراتژی رقابتی

استراتژی عمومی مایکل پورتر درمورد رهبری هزینه ها و ایجاد شرکت های بزرگ کاهش هزینه و متمایز ساختن محصول می باشد. کار عمده پورتر این بود که بگوید تنها راه حل های زیر برای عملکرد موثر جهت نفوذ در بازارهاص صادراتی وجود دارد:

کاهش هزینه:

در این استراتژی صادر کننده درصدد کاهش دادن هزینه است و از طریق کاهش دادن هزینه در مقایسه با شرکت های رقیب سهم بیشتری از بازار را به دست می آورد.

متمایز ساختن محصول:

صادر کننده در اجرای متمایز ساختن محصول درصدد برمی آید تا محصولات و خدماتی ارائه کند که نسبت به محصولات و خدمات شرکت های رقیب متمایز شود.

ویژگی های خاصی که می تواند یک محصول (مثلا خودرو) را از محصولات شرکت رقیب متمایز سازد، عبارت از خدماتی که پس از فروش ارائه می نماید.

هرکدام از این موارد دارای نمودارها و جداولی هستند که با پر کردن آنها، به طور حتم می توانید به بهترین بازار هدف و پرسود ترین روش فروش کالا در بازار هدف دست پیدا کنید.

از آنجایی که تمامی قوانین، فرم ها، جدول ها، نمودارها، … در این مقاله نمی گنجد، پیشنهاد ما این است جهت آموزش صادرات از صفر تا صد، به صورت کاربردی و قدم به قدم از بسته جامع توانمند سازی صادرات استفاده نمایید.

این بسته ویژه ی کسانی است که می خواهند برای اولین بار وارد کار صادرات شوند اما نمی دانند که باید از کجا شروع کنند. دسته دوم مخاطبان این بسته کسانی هستند که در حوزه صادرات فعالیت دارند اما به دلیل اطلاعات ناقص متحمل ضرر شده اند یا سود مناسبی در این زمینه کسب ننموده اند.

در بسته جامع توانمند سازی صادرات کلیه ی فرآیندهای مربوط به صادرات به صورت کاربردی از صفر تا صد، به صورت قدم قدم ارائه شده است. در واقع بعد از مطالعه ی این بسته سوالی برای شما در حوزه ی صادرات بی پاسخ نخواهد ماند.

بسته جامع توانمندسازی صادرات چکیده یک دوره ۳۶۰ ساعته ی آموزش صادرات است که شما با استفاده از محتویات آموزشی این بسته با دید روشن و آمادگی ۱۰۰ درصدی به حوزه پیچیده و تخصصی صادرات ورود میکنید. با توجه به تغییرات مربوط به قوانین و فرآیند های صادرات در طول زمان، اطلاعات این بسته به صورت دوره ای بروزرسانی می شود.

لینک کوتاه این مقاله: ftce.ir/lubhy
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.