بررسی مهم ترین نکات در مورد صادرات گل که هر تاجری باید بداند

بررسی مهم ترین نکات در مورد صادرات گل که هر تاجری باید بداند، کشور ایران به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز شرایط مناسبی جهت پرورش گل و گیاه دارا می باشد که با بستر سازی مناسب تاجران می توانند با صادرات این محصول از سودهای بسیار بالایی بهره مند شوند.
کشور ایران در خصوص صادرات گل و گیاه رتبه ۱۰۷ را کسب نموده است. این در حالی است که در بخش تولید هفتمین کشور تولید کننده این محصول است. در بین کشورهای موجود در جهان عراق به عنوان یکی از بهترین مقاصد صادراتی در خصوص این محصول است پس تا پایان این مقاله با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید تا به بررسی مهم ترین نکات در مورد صادرات گل بپردازیم.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-بررسی مهم ترین نکات در مورد صادرات گل

بررسی مهم ترین نکات در مورد صادرات گل

بررسی مهم ترین نکات در مورد صادرات گل که هر تاجری باید بداند

گل و گیاه (Plants) در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره ۰۶۰۲ شناخته می شود. صادرات گل رز به عراق طرفداران زیادی دارد. زیرا برخی گل های زیبای ایرانی در کشور های دیگر نیز طرفدارانی دارند. برای مثال صادرات گل رز هلندی و بسته بندی گل رز جهت صادرات نیز در کشور ما صورت می گیرد.

جهت انجام هر چه بهتر صادرات ابتدا باید آن را به صورت خاص بسته بندی نموده و سپس اقدام به صادر کردن آن می نمایید. عراق عمده ترین بازار گل های ایرانی می باشد و بیشترین میزان گل را از ایران خریدار است. البته لازم به ذکر است در سال های گذشته میزان صادرات گل به دلایل مختلفی کاهش یافته است که یکی از دلایل آن وجود کشور های نوپا در صادرات گل می باشد. ویتنام نیز دومین بازار گل و گیاه ایرانی است که البته صادرات به آن کشور نیز کاهش یافته است.

آیا سود صادرات گل خوب است؟

سود صادرات گل خوب است اما همانطور که گفته شد در سال های اخیر به دلایلی همچون گرانی کرایه حمل هوایی، مشکلات حمل زمینی از محل برداشت، پایانه و … تا گمرک خروجی، مشکلات مربوط به تنظیم زمان بندی تولید محصول و حمل و در نتیجه عدم تحقیق به موقع محصول متناسب با نیاز مشتریان و همچنین ورود انفرادی هر کدام از صادر کنندگان ایرانی به بازار های جهانی و عدم پیروی از یک استراتژی مشترک و مناسب، صادرات گل و گیاه کاهش یافته است.

سود صادرات گل:

صادرات گل و گیاه یکی از پر سود ترین کسب و کارها و تجارت های حال حاضر در ایران است. زیرا ایران در خاورمیانه تقریبا مهد اصلی تولید و کشت انواع گل و گیاه طبیعی و زینتی است. و از این جهت که صادرات گل در تعدادها و تُناژهای بالا در حال انجام است سود بسیار خوبی نصیب تولیدکنندگان می شود.

اسکیل و میزان خرید گل در بحث صادرات حداقل چیزی حدود ۱۰۰هزار شاخه گل است! زیرا در بحث صادرات می بایست یک حداقل هایی رعایت بشود. این حداقل مربوط به حجم انتقال کالا می باشد و از یک حجمی کمتر مقرون به صرفه نیست.

معرفی ۵ کشور به عنوان بهترین مقصد صادراتی گل

عراق، ویتنام، ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان به ترتیب به عنوان ۵ مقصد صادراتی با پتانسیل صادراتی بالا شناخته می شوند.
تعرفه صادرات گل نیز از مواردی است که فرد صادر کننده قبل از اقدام به صادرات باید از آن با خبر باشد تا محاسبه نمایند آیا این کار به سود اوست یا خیر. همچنین بهتر است هر کسی که قصد صادر نمودن گل را دارد ابتدا به خوبی با بازار آن در دنیا آشنا شود و بعد اقدام به صادرات نماید
اخذ گواهی مبدا، استعلام پروانه گمرک، روش های پرداخت بین المللی و اظهار کالا به کمرگ از مهم ترین اقدامات در فرآیند صادرات گل می باشد.

 

چند نکته مهم در خصوص صادرات گل

  • همانطور که گفته شد عراق اولین بازار گل های ایرانی است و اکثر گل ها در این کشور صادر می گردند. اما صادرات گل به هلند نیز انجام می گیرد. همچنین صادرات گل به کشور های دیگر نیز از ایران انجام می شود. همچنین محدودیت هایی جهت واردات گل نیز اعمال شده است. بدین صورت که واردات گل از چین و تایلند به علت آلوده بودن ۶۰ درصد محموله های این دو کشور محدود گشته اند.

 

  • در ضمن دستورالعمل های صادرات گل ها مرتبا به روز می گردند بنابراین به دستور العمل های قدیمی زیاد تکیه نکنید تا بتوانید بهتر کار صادرات را انجام دهید. مجموعا در هر کاری بهتر است همیشه به روز باشید تا موفق تر عمل کنید.

 

  • در بحث صادرات قوانین تجاری بین المللی نیز وارد عمل می شوند. برخی اقلام صادراتی برای اقدامات تاییدی جهت ادامه حمل و نقل از مبدا به مقصد نیازمند تایید و چک در ازمایشگاه می باشد. اصالت گیاه و هویت آن و همچنین تازه بودن و میزان کیفیت آن می تواند در آزمایشگاه های مبدا و مقصد مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

 

  • گل و گیاه به دلیل حساس بودن شان در حمل و نقل، اغلب به صورت هوایی منتقل می شوند! زیرا فقط در این صورت است که گل و گیاه پژمرده نمی شود. در غیر این صورت باید قید کیفیت را بزنید!
لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/ygik3
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.