مراحل صادرات کالا از صفر تا صد
مراحل صادرات کالا از صفر تا صد، واژه صادرات کالا را به کرات شنیده ایم و احتمالا دست و پا شکسته قواعدش را می دانیم. در این مقاله قرار است واژه صادرات را به چالش بکشیم و از اصول و قواعدش بگوییم، ضرورتش را با هم مرور کنیم و مراحلش را لیست نماییم. در واقع این مقاله با هدف تشریح مراحل صادرات کالای ایرانی به رشته تحریر در آمده، در ادامه نکاتی را خواهیم گفت که عدم آشنایی با آن ها صادرات را به قهقرا می برد و سرمایه را تباه می سازد. پس با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید.
قبل از صادرات کالا بخوانید!
فروش کالا به مردمانی که متعلق به آنسوی مرز ها هستند فرهنگ متفاوتی دارند و آداب منحصر به فردی، در گرو دانش روز است. باید پیش از صادرات کالا، اقتصاد مقصد را سنجید، فرهنگشان را زیر ذره بین برد، قوانینشان را از نظر گذراند، روابط سیاسی دو کشور را موشکافی کرد، رفتار خریداران را رصد نمود، سبک زندگی در مقصد را مورد مطالعه قرار داد، علایقشان را متر کرد و نیازشان را برآورد نمود. خلاصه برآیندی گرفت از همه فاکتور ها و به نتیجه ای رسید جامع.
پیش از صادرات کالا، باید فرصت ها و تهدید ها را در دو کفه ترازو گذاشت و با عنایت به عملکرد رقبا، برای گل کردن توپ خود، تلاش نمود.
باید آشنا به تجارت الکترونیک بود و مسلط بر اصول بازاریابی تا محصول شما بتواند در میان کالا های موجود خودنمایی کند، کالایی که با یک ویژگی بدیع و شاخص عجین شده.
یادتان باشد ضعف تبلیغاتی پنبه ها را رشته خواهد کرد، عدم شناخت بازار هم نتیجه ای مشابه می آفریند. به عنوان مثال این که چه کالایی صادر کنیم، گروه مخاطبانمان چه کسانی باشند، حتی چطور تبلیغ کنیم و با چه قیمتی عرضه نماییم همه بر خروجی نهایی تأثیرگذارند.
نوآوری و خلاقیت، برگ برنده صادر کننده است، همان فاکتوری است که نگاه مشتریان را از دیگر کالا ها می دزدد و با کالای شما همراه می سازد.
به ضرس قاطع توجه به این عوامل سهمتان را از بازار افزایش می دهد و جایگاهی برایتان خلق می کند ستودنی و تحسین برانگیز.
مراحل صادرات کالا از صفر تا صد
اگر تاجرید یا بازرگان، این مقاله برای شماست
تصمیم داریم معاملاتمان را گسترش دهیم و کالا را به دست ساکنان آن سوی مرز ها برسانیم. برای نیل به این هدف باید هایی حاکم است و اما و اگر هایی موجود. به زبان خودمانی، موفقیت در صادرات، آشنایی با قوانین بین الملل می خواهد و تسلط بر دانش مربوطه و البته آَشنایی با فوت کوزه گری.
پیرامون صادرات صحبت می کنیم، مبحثی که با اقتصاد کشور گره خورده و در سرمایه ملی ریشه دوانده است. فرض را بر این می گذاریم که صاحب شرکتی هستید معتبر، به تولید کالای استاندارد مبادرت می ورزید و غایت شما صادرات کالای تولیدی است. زمانی که سودای صادرات کالا به بازار جهانی را در سر می پرورانید مراحلی هست که می بایست بر آن مشرف باشید:
۰۱ – تعیین استراتژی
۰۲ – شناسایی نیاز بازار
۰۳ – صادرات چه کالایی بهتر است؟
۰۴ – فرآیند صادرات چیست؟
۰۵ – چه کشورهایی برای صادرات بهترند؟
۰۱ – ” تعیین استراتژی “
باید فکر همه جا را کرده باشید و استراتژی خود را برای همه مراحل تعیین کنید: چگونه جنس را تامین میکنید؟ چگونه قیمتگذاری میکنید؟ چگونه بازاریابی میکنید؟ چه دلیلی به خریداران بدهید که جنس شما را بخرند؟ هزینههای جانبی بیزینس شما چقدر است؟ و …
۰۲ – ” شناسایی نیاز بازار “
۰۳ – ” صادرات چه کالایی بهتر است؟ “
با كمي نگاه به آمارها ميتوان دريافت كه صادرات چه كالاهايي بهتر است، در اقتصاد بين الملل، برخي از سرزمينها در صادرات بعضي از كالاها داراي مزيت هستند. ايران در چندسال گذشته در كالاهايي مانند زعفران، پسته، زيره، فرش، محصولات غذايي، سنگهاي تزييني فرآوري نشده، محصولات معدني، محصولات پتروشيمي، محصولات كشاورزي و لبنيات داراي مزيت بوده است. البته در حال حاضر در بسياري از كالاهاي صنعتي نيز داراي مزيت هستيم اما يك نكته را نبايد فراموش كرد كه هر كالاي صادراتي مي بايست از استانداردهاي خاصي پيروي كند و بسته بندي شكيل و قابل رقابت به عنوان يك عنصر اساسي در صادرات تعيين ميشود.
شما میتوانید برای بررسی آمار میزان واردات و صادرات صورت گرفته در سالهای گذشته در کشور به سایت اتاق بازرگانی تهران مراجعه کنید.
۰۴ – ” فرآیند صادرات چیست؟ “
انتقال وجه: انتقال وجه شايد يكي از مهمترين بخشهاي انجام صادرات باشد. تمامي مراحل صادرات انجام ميشود تا وجه آن وارد حساب صادركننده گردد. براي انتقال وجه بهترين حالت، استفاده از سيستم بانكي و خدمات اعتبارات اسنادي است و در صورتي كه امكان استفاده از خدمات بانكي وجود نداشته باشد (به دلايل تحريم يا…) شبكه صرافيهاي مجاز ميتواند كمك كننده باشد.
۰۵ – ” چه کشورهایی برای صادرات بهترند؟ “
در حال حاضر ارتباط ايران با كشورهاي همسايه باعث شده است كه امكان صادرات به اين كشورها همچنان مهيا باشد. صادرات محصولات لبني و غذايي و برخي از محصولات صنعتي به عراق و افغانستان صورت ميپذيرد. صادرات سنگهاي تزييني فرآوري نشده و محصولات معدني به چين نيز يكي از مواردي است كه مي تواند مورد توجه قرار گيرد. كشورهاي آسياي مركزي از قبيل قزاقستان، قرقيزستان، تركمنستان پذيراي محصولات مهندسي و صنعت ساختماني ما هستند.
اقلامي مانند فرش، زعفران، داروهاي گياهي، پسته، زيره و… به كشورهاي اروپايي علي الخصوص اسپانيا و آلمان صادر ميشود.
صادرات محصولات كشاورزيمان به مقصد روسيه بسيار چشمگير است.
صادرات كالاهاي صنعتي به كشورهاي آفريقايي انجام ميشود.
گاهی اوقات فرصتهایی پیش میآید که صادر کننده حرفهای میتواند به خوبی از آنها استفاده کند. برای مثال سال گذشته برخی کشورهای عرب مثل عربستان، امارات، بحرین و مصر قطر را تحریم کردند. این اقدام بهترین فرصت برای صادرکنندگان ایرانی و ترکیهای بود. هرچند در نهایت ترکیهایها بیشترین منفعت را از این فرصت بردند اما برخی صادرکنندگان ایرانی نیز توانستند سهم مناسبی از بازار قطر کسب کنند.
زمان عامل مهمي در صادرات است و يك صادركننده خوب زمانهاي مناسب را ميشناسد. به عنوان مثال: ماه رمضان فصل بسيار مناسبي براي صادرات مواد قندي از قبيل خرما، ارده و… به كشورهاي مسلمان است. يك صادركننده خوب بايد در زمان مناسب در مكان مناسب قرار بگيرد.
دولتها براي صادرات حمايتهاي مختلفي در نظر گرفتهاند. مهمترين اين حمايتها عبارتند از:
- معافيت از ماليات
- معافيت از ماليات بر ارزش افزوده
- معافيتهاي گمركي و تعرفه اي
- جوايز صادراتي
- تسهيلات و وامهاي ارزان قيمت
- استفاده از كمك هاي دولتي براي حمل و نقل
- و …
چه نهادهایی به صادرکننده کمک میکنند؟
سازمان توسعه تجارت به عنوان نهاد محوري حمايت از صادرات متولي انجام كليه امور مرتبط با صادركنندگان است.
گمرك و وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز به عنوان بازوي حمايتي معافيتهاي مالياتي، و تعرفههاي گمركي را براي صادركنندگان مهيا ميكنند.
بانك توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ايران نيز حمايتهاي مالي از صادركنندگان را در دستور كار دارند و امور مربوط به وام، تسهيلات، بيمه و… صادركنندگان را پشتيباني ميكنند.
وزارت امور خارجه و عليالخصوص رايزنهاي بازرگاني سفارتخانههاي ايران در كشورهاي خارجي نيز به عنوان نهاد پشتيباني سياسي و اقتصادي از بازرگانان شناخته ميشوند.
نهادهای دیگر نیز همچون کریدور صادراتی وجود دارند و شما به عنوان يك صادركننده لازم است قبل از مبادرت به صادرات از وظايف هركدام از اين نهادها آگاه باشيد.
بسته جامع توانمند سازی صادرات چیست؟
- مراحل صادرات چیست و چگونه می توانم کالای خود را صادر کنم؟
- قیمت محصول من برای صادرات چقدر است؟
- برای صادرات محصولم چه مجوزهایی لازم است؟
- مراحل دریافت کارت بازرگانی چگونه است و چه مدارکی برای دریافت آن لازم است؟
- چگونه با مشتری خارجی مذاکره کنم و چه مدارک و اسنادی را برای او ارسال نمایم؟
- چگونه قرارداد خارجی ببندم که متضرر نشوم؟
- مراحل حمل و نقل کالای صادراتی چیست و چگونه کالای خود را به دست خریدار خارجی برسانم تا ریسکی مرا تهدید نکند؟
- چگونه از مشتری خارجی پول حاصل از صادرت محصولم را دریافت کنم و این پول را از چه طریق وارد ایران کنم؟
- قانون مالیات صادرات چگونه است؟
پاسخ به کلیه این سوالات و صدها سوال دیگر در بسته جامع توانمند سازی صادرات ارائه می گردد. این بسته ی مشاوره چکیده ی دوره آموزشی حضوری ۳۶۰ ساعته است که هرساله توسط مرکز بازرگانی فردوسی و اتاق بازرگانی با هزینه قابل توجهی برگذار میگردد. جهت رفاه حال کلیه علاقه مندان به حوزه صادرات، بسته جامع توانمند سازی صادرات با هزینه بسیار مقرون به صرفه (حدود یک بیستم دوره حضوری) در اختیار شماست.
شما با استفاده از محتویات آموزشی بسته جامع توانمند سازی صادرات با دید روشن و آمادگی ۱۰۰ درصدی به حوزه پیچیده و تخصصی صادرات ورود میکنید.
بسته جامع توانمند سازی صادرات ویژه چه کسانی است؟
این بسته ویژه ی کسانی است که می خواهند برای اولین بار وارد کار صادرات شوند اما نمی دانند که باید از کجا شروع کنند. دسته دوم مخاطبان این بسته کسانی هستند که در حوزه صادرات فعالیت دارند اما به دلیل اطلاعات ناقص متحمل ضرر شده اند یا سود مناسبی در این زمینه کسب ننموده اند.
در بسته جامع توانمند سازی صادرات کلیه ی فرآیندهای مربوط به صادرات به صورت کاربردی از صفر تا صد و به صورت قدم قدم ارائه شده است. در واقع بعد از مطالعه ی این بسته سوالی برای شما در حوزه ی صادرات بی پاسخ نخواهد ماند.
چند نکته کلیدی که در امر صادرات باید بدایند
انجام يك بار صادرات نميتواند مبناي يك فرآيند تجاري موفق باشد. پس صادرات بایستی ادامه دار باشد.
در امر صادرات كيفيت بستهبندي بسیار حائز اهمیت است چون در دنیای رقابتی کنونی همه رقبا بستهبندی بسیار باکیفیت ارائه میدهند،
كيفيت كالاهاي خود را حفظ كنيد و به دليل كسب سود كوتاه مدت بازار صادراتي را از دست ندهيد.
براي بازاريابي صادراتي در نمايشگاههاي مرتبط در كشور مقصد شركت كنيد.
هميشه مقداري كالا براي شرايط خاص در انبار داشته باشيد.
جهت بيمه نمودن كالاهاي خود اقدام كنيد.
با صندوق ضمانت صادرات وارد كار و مذاكره شويد تا ريسك كار شما كاهش يابد.
قبل از انعقاد قرارداد نسبت به فرد خريدار تحقيق و بررسي انجام دهيد.
حتيالامكان در كشور مقصد پايگاه ايجاد كنيد.
سعي در برندسازي در كشور مقصد داشته باشيد.
هميشه نيم نگاهي به روشهاي انتقال وجه داشته باشيد.
قبل از اقدام به صادرات از كسب مجوزهاي لازم در كشور مقصد توسط خريدار يا خودتان اطمينان حاصل كنيد.
كالاهاي رقيب را در بازار بررسي كنيد.
هميشه صادرات را از مقدار كم شروع كنيد و سپس كار را گسترش دهيد.
هميشه كالاي صادراتي را بيمه كنيد.
همه کارها را با برنامهریزی انجام دهید تا بيگدار به آب نزنيد.
با نهادهاي حمايتي داخل از قبيل سازمان توسعه تجارت همكاري نزديكي داشته باشيد.
صحبت پایانی
صادرات کالا از دیرباز راهی برای کسب در آمد و رونق اقتصاد بوده است اما به شرطها و شروطها.
باید اصولش را از بَر بود و قواعدش را حفظ. این طور بگوییم صادرت دشوار نیست، اگر تخصصمان را چراغِ راهمان قرار دهیم و تجربه مان را چاشنی کار.
مرکز بازرگانی فردوسی، نخستین مشاور جامع صادراتی است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.
مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ” مراحل صادرات کالا از صفر تا صد ” با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
باسلام، فکر کنم جواب تمام سوالات رو منوط به خرید پکیج مشاوره بدونبد، درسته؟
بر خلاف تصورات عامه، مبحث صادرات زمینه ای بسیار تخصصی است. ما در مرکز بازرگانی فردوسی ضمن ارائه مقالات تخصصی متعدد سعی در بالا بردن دانش عمومی تجاری علاقه مندان به این حوزه داریم. پکیج های مشاوره ای به عنوان مکمل مقالات و در جهت تکمیل دانش متقاضیان در زمینه های مورد علاقه شان تهیه شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
سلام لطفاً قیمت
بسته توانمندی رو کم کنید تشکر
با سلام
بسته جامع توانمندسازی صادرات چکیده دوره حضوری ۳ ماهه آموزش صادرات است که توسط مطرح ترین اساتید و متخصصان حوزه صادرات در کشور برای شما عزیزان آماده شده است. هزینه کلیه محصولات مشاوره ای مرکز بازرگانی فردوسی، و به خصوص محصولات گروه #جاده_صادرات، به تناسب محتوا و با در نظر گرفتن حداقل هزینه ممکن تعیین شده است.
سلام مطالب خیلی خوبی بود.
من قصد دارم برای صادرات به کشور باکو و ترکیه اقدام کنم نظری دارید چی صادر کنم ؟؟
و این که وادرات چی به کشور مناسب است؟
لطفاً کمک کنید تشکر
لطفاً پیشنهادی داشتید به من بگین خیلی ممنون
با سلام
شناخت بهترین محصولات جهت صادرات فرآیندی تخصصی و مستلزم تحقیق و مطالعه در امور بازارهای صادراتی است. کارشناسان این مرکز در قالب بسته های مشاوره ای تحت عنوان ”بسته جامع مطالعه بازار“ بهترین محصولات جهت صادرات به کشورهای مختلف به همراه میزان سود صادرات هر محصول و میزان تعرفه گمرکی آن محصول را به شما معرفی میکنند.
علاوه بر اطلاعات مربوط به محصولات، اطلاعات کامل مربوط به بازار هدف کشور مورد نظر در اختیار شما قرار می گیرد. با بهره گیری از این مشاوره شما می توانید تجارتی مطمئن و پرسود را آغاز کرده و به امور صادرات مشغول شوید.
سلام
تشکر از مقاله جامعتان
برای صادرات کیوی و مرکبات چه باید کرد
سلام. مراحل کلی صادرات مطابق توضیحات همین مقاله هست. اما هر محصول بنا به نوع آن، نیاز به اخذ مجوزات مختلفی از کشور مبدا و مقصد صادرات دارد.
یا سلام به عنوان یک شرکت بازرگانی تازه تاسیس قصد صادرات سیمان به مقصد عمان دارم و دیگر محصولات راقصد دریافت مشاوره داشتم
شما می توانید از بسته های مشاوره صادرات متنوع مرکز بازرگانی فردوسی استفاده کنید. لیست کامل این بسته ها را در لینک زیر مشاهده کنید:
https://ftcenter.ir/shop
با سلام
سوالاتی در مورد صادرات گردو داشتم
با سلام. سوالاتتون رو در کامنت بنویسید کارشناسان مرکز پاسخ میدن
با سلام و وقت بخیر لطفا بازارهای هدف آجرنسوز در اروپا رو بفرمایید .
با سلام،
شما از طریق بسته جامع مشاوره صادرات صمتا می توانید مشتریان خارجی محصول خود را شناسایی کرده و به حوزه صادرات وارد شوید.
اطلاعات بیشتر:
https://ftcenter.ir/samta
سلام/ مطالب مفیدی ارائه شده. نکات کلیدی بیشتری لازم است. ضمنا در خصوص صادرات حبوبات نیز کشورهای هدف را معرفی نمائید
با سلام،
شما از طریق بسته جامع مشاوره صادرات صمتا می توانید مشتریان خارجی محصول خود را شناسایی کرده و به حوزه صادرات وارد شوید.
اطلاعات بیشتر:
https://ftcenter.ir/samta
سلام واسه ی صادرات زعفران چه مراحلی را باید طی نمود؟
برای آشنایی با مراحل تجارت زعفران به صفحه اختصاصی زعفران مراجعه کنید:
https://ftcenter.ir/saffron-fa
خیلی جامع و مفید بود