صادرات لوازم خانگی برقی ایرانی

صادرات لوازم خانگی برقی ایرانی ؛ کولر آبی یخچال و آبگرمکن کالاهای اصلی صادرات ایران هستند و سالانه و بسته به شرایط به طور متوسط ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار صادرات در صنعت لوازم خانگی انجام می‌شود.

صادرات لوازم خانگی برقی ایرانی

صادرات لوازم خانگی برقی ایرانی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران کشورهای عراق، افغانستان و ترکیه، پاکستان، امارات و اردن را مقاصد صادرات لوازم خانگی عنوان کرد و گفت: با توجه به ملاحظات امنیتی ناشی از تحریم‌ها اطلاعات دقیقی از میزان صادرات در سال وجود ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا با وجود مشکلات مربوط به تامین ارز و مواد اولیه و همچنین خروج برندهای خارجی از کشور امکان این میزان صادرات در سال جاری وجود دارد؟

تصریح کرد: صادرات یک مقوله جدا از بازار داخل است و اگر سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی تسهیلات لازم در زمینه بازگشت ارز انجام دهند و همچنین بازارهای صادراتی وجود داشته باشد، صادرات روال خودش را طی می‌کند. البته قطعا بازار داخل اولویت واحدهای صنعتی است.

به گفته وی به طور کلی با در نظر گرفتن توانمندی تولید کشور و نیاز بازار داخل صادرات سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون دلار منطقی است.
به گزارش ایسنا، اردیبهشت ماه امسال معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از برنامه‌ریزی برای صادرات لوازم خانگی در سال جاری خبر داده و گفته بود که پیش بینی می‌شود که در سال جاری ۱۶۰ میلیون دلار لوازم خانگی صادر شود.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال جاری است، اما تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.

از طرف دیگر واردات کالاهای این بخش هم از سال ۱۳۹۷ و در پی محدودیت‌های ارزی ممنوع شد و در سال گذشته افزایش قاچاق کالا در پی ممنوعیت واردات و افزایش چشمگیر قیمت‌ها باعث شد که بالاخره آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا در بخش لوازم خانگی اجرا شود. در این راستا از ۱۵ دی ماه سال گذشته اعلام شد که اگر گروه‌های کالایی تعیین شده در بخش لوازم خانگی در سطح بازار دارای شناسه کالا نباشند، قاچاق تلقی می‌شوند.

صادرات کولر آبی

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه از صادرات ۱۷ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۱۳۳ دلار کولر آبی خانگی با هوادهی حداکثر هشت هزار فوت مکعب در دقیقه به وزن ۱۱ هزار و ۶۸۰ تن از گمرکات استان به عراق در سال جاری خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۷ درصد و از حیث وزن ۲۹ درصد افزایش داشته است.

در سالهای گذشته صادرات کولرهای آبی توانسته است ارزآوری خاصی برای کشور به همراه داشته باشد به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹ در مجموع ارزش صادرات این بخش به ۱۴۷ میلیون دلار رسیده و از نظر وزنی نیز ۴۷ هزار و ۵۰۰ تن کالا به کشورهای مختلف صادر شده است.

صادرات کولر آبی

صادرات کولر آبی

البته این آمار در مقایسه با سال ۱۳۹۸ با کاهش ۱۱ میلیون دلاری همراه بوده و نسبت به سال‌هایی مانند سال ۱۳۸۹ که صادرات این بخش به ۱۹۰ میلیون دلار رسیده بود، فاصله‌ای قابل توجه دارد اما همچنان عراق، افغانستان، سودان، ترکیه، اردن و ایتالیا به عنوان بازاری برای صادرات این کالا به شمار می‌روند.
نکته جالب آنکه ۹۳ درصد صادرات کولرهای آبی به مقصد عراق بوده و پنج درصد آن به افغانستان صادر می‌شود. در کنار صادرات کولرهای آبی در این حوزه وارداتی نیز صورت می‌گیرد که حجم واردات این کالا به مراتب کمتر از صادرات آن بوده و در سال گذشته تنها ۳۰۰ هزار دلار ارز از کشور برای واردات کولرهای آبی خارج شده است.
کشورهای ایتالیا، چین، هند و امارات متحده عربی به عنوان عمده صادرکنندگان این کالا به ایران شناخت شده اند.
به این ترتیب کشور ایتالیا در این حوزه ۶۳ درصد صادرات کولر به ایران را به خود اختصاص داده و پس از آن چین با ۲۶ درصد، امارات متحده عربی و هند هر یک با ۴ درصد بخش‌های دیگری از این بازار را از آن خود کرده‌اند.

صادرات جاروبرقی

زمانی که امکان ساخت کالایی در کشور فراهم نباشد و یا بازار عرضه و تقاضا برای تنوع کالایی خاص، بیشتر باشد واردات می تواند تامین کننده بخشی از این نیاز های کشور باشد و همینطور صادرات که یک عنصر اصلی برای توسعه اقتصاد و پیشرفت یک کشور است و باعث می شود با فروش کالای مازاد داخلی نقدینگی در اقتصاد کشور افزایش یابد.

جاروبرقی نیز یکی از این کالاهایی می باشد که بازرگانی و تجارت آن رونق فراوانی دارد. این کالا از ایران به کشور های عراق، افغاستان و … صادر می شود.

و از کشور هایی نظیر چین، آلمان، ترکیه و … وارد می کند. لازم به ذکر است که واردات و صادرات این کالا مستلزم اخذ مجوز از سازمان های مربوطه و رعایت برخی از قوانین می باشد و در صورت اخذ مجوزات و رعایت قوانین و مقررات ممنوعیتی در جهت واردات و صادرات جاروبرقی وجود ندارد.

صادرات ماشین لباسشویی

صادرات ماشین لباسشویی

صادرات ماشین لباسشویی

صنعت تولید ماشین لباسشویی در ایران خیلی خوب رشد کرده است. اگر دقت کنید از ۲۰-۳۰ سال پیش تا الان می توانید تفاوت کیفیت ماشین لباسشویی هایی که تولید می شوند را ببینید. امروز تقریبا اکثر تولید کننده های ماشین لباسشویی ایرانی در بازار کاملا قابل رقابت با بازار جهانی دارند تولید و عرضه می کنند.

تفاوت آن در این است که با توجه به ظرفیت هایی که در بازار داخلی داریم، این تولیدکننده ها نمی توانند آن را پوشش دهند.

آمار تولید ماشین لباسشویی در ایران

حالا چه کاری می توانیم درباره تولید آن بکنیم؟ اول این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به آمارهای موجود حدود ۵/۲ میلیون دستگاه از این محصول در سال تولید می شود.

در کل کشور تولید و عرضه می شود و مقدار زیادی هم واردات دارد تا بازار را پوشش دهد چون عملا این تولید جواب گوی بازار داخلی نیست. اما صنعت ما هم قابلیت افزایش تعداد تولید را دارد.

آمار تولید کننده های ماشین لباسشویی در ایران

جالب است بدانید که ما ۱۲۳ واحد تولیدی داریم. منظور من از ماشین لباسشویی تنها ماشین های تمام اتومات نیست، بلکه ماشین های کوچک سطلی و امثال این ها هم ماشین هایی هستند که در دنیا متقاضی دارند.

خیلی از کشورهای اروپای شرقی و حتی بازارهای مختلف جهان سوم و کشورهای در حال توسعه، مصرف‌کننده همه نوع ماشین لباسشویی هستند. توقع نداشته باشید که مشتری شما حتما به دنبال ماشین تمام اتومات باشد. می توانید حتی ماشین های خیلی معمولی و ضعیف را هم در این بازار عرضه کنید.

آمار صادرکننده های ماشین لباسشویی در جهان

عددی که در بازارهای جهانی وجود دارد بسیار بزرگ است. من باب مقیاس برایتان می گویم که یک پنجم میزان صادرات نفت ایران است. یعنی اگر صادرات نفت ایران را ۶۰ میلیون دلار در نظر بگیریم، حدود ۱۲۸۴۰ میلیون دلار حجم صادرات کل محصولات است.

بعد هم چین و لهستان و ترکیه و بعد آلمان و ایتالیا جزو بزرگ ترین صادرکننده ها هستند و دارند کار می کنند. نمی دانم اصلا می دانسته اید که لهستان تولیدکننده خیلی بزرگی در این صنعت است و ترکیه با عدد ۱۲۶۷ میلیون دلار سومین صادرکننده آن در دنیا است. اگر بخواهیم عدد ۱ میلیارد دلار را به ریال حساب کنیم معادل آن آنقدر بزرگ است که چند هزار میلیارد تومان می شود و این پول واقعا تحول زیادی در صنعت ما ایجاد می‌کند.

چرا ما نباید در بازارهای جهانی سهمیه ای حداقل به اندازه ترکیه داشته باشیم؟ ترکیه با عدد ۱۲۶۷ میلیون دلار که واقعا قابل بحث نیست. می دانید همین یک صنعت چقدر اشتغال ایجاد خواهد کرد؟ حتی قطعات آن وارداتی باشد. لزومی ندارد که تمام آن داخل تولید شود. یک قسمت عمده آن وارد شود و تولیدات و سرهم بندی آن اینجا انجام شود. اما می توانیم در بازارهای جهانی فرصت های آن را برای خود ایجاد کنیم.

بیشترین صادر کننده های ماشین لباسشویی در جهان چه کشورهایی هستند؟

جالبی این بازار در این است که عدد کشورهای مختلف در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ متفاوت بوده است. مثلا تایلند در سال ۲۰۱۶ به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده عمده بوده است، اما در سال ۲۰۱۷ جایگاه خود را به آلمان و ایتالیا داده و و آلمان با افزایش ظرفیت صادراتی خود جایگاه تایلند را گرفته است. تایلند با ۷۸۲ میلیون دلار توانسته سهمیه بسیار خوبی در این بازار بگیرد. بازار رو به رشدی داشته است. از سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ از ۱۲۴۳۰ میلیون دلار به ۱۲۸۱۴ میلیون دلار رسیده است.

ظرفیت های صادرات ماشین لباسشویی در ایران

فرض کنید که در بازار الان می خواهیم کار کنیم. اگر فقط از این هزار میلیون دلار، یک میلیون دلار در ایران سهمیه ایجاد کنیم یعنی حدودا ظرفیت ۱۵ میلیارد تومان صادرات را داریم. یک میلیون دلار ۱۵ میلیارد تومان می شود. اگر این عدد به هزار میلیون دلار و عددی تقریبا نزدیک به ایتالیا برسد که رتبه پنجم دنیا را دارد (آلمان ۱۱۱ میلیون دلار و ترکیه ۱۰۶۷ میلیون دلار)، یعنی ما ۱۵ هزار میلیارد تومان می توانیم صادرات کنیم. این عدد واقعا عدد بزرگی است.

آمار وارد کننده های ماشین لباسشویی در جهان

عمده واردکننده های این محصول آلمان، انگلیس، فرانسه، ژاپن، آمریکا هستند. تقریبا میزان واردات این چند کشور بزرگ نزدیک به ۳۰ درصد بازار بوده است و ۷۰ درصد هم در بازار پراکنده است. پراکندگی و تقاضای مصرف در دنیا فرصت های بسیار خوبی برای ما ایجاد می کند تا بتوانیم حجم خوب صادراتی را به دست آوریم.

صادرات یخچال

از جمله کشورهایی که کارخانجات یخچال های ایرانی محصولات خود را به این کشورها صادر می کنند عبارتند از عراق، ترکیه، اذربایجان، افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان اشاره کرد که همگی از همسایه های مرزی کشور می باشند.

همسایگی این کشورها با مرزهای ما سبب شده که نحوه  صادرات یخچال های ایرانی راحت گردد و صدور یخچال ها به سهولت از گمرک های زمینی انجام شده و وارد بازارهای این کشورها شود.

صادرات اتو

اتو دستگاه است که از آن برا صاف کردن آهار دادن چروک لباس پارچه پرده ره استفاده شود اتو ضمن اينكه لباسها را زيبا ميكند، باعث ميكروبكشي آنها نيز ميشود هيچ لباسي را پيدا نميكنيد كه بعد از شست شو نياز به اتو نداشته باشد. اتو نوعي لوازم خانگي است كه ارتباط تنگاتنگي با پوشاك دارد. بسياري از مردم تصور ميكنند از اتو فقط براي صاف كردن چين چروكهاي لباس بايد استفاده كرد. در حاليكه اين تصور كاملا غلط است.
صاف كردن لباس يكي از كاربردهاي اتو است. از اتو البته با درجه حرارت متوسط روبه بالا ميتوان براي ميكروبكشي لباسها (بعد از شست شو) نيز استفاده كرد. پوشاك بسته به جنس رنگ آنها هركدام يك رفتار ويژه در برابر حرارت نشان ميدهند. اتو ميتواند به لباس ها بدون آنكه ظاهر سوختگي برجاي بگذارد، آسيب برساند.

کشورهاي عمده توليد کننده و مصرف کننده اتو بخار

در سالهاي اخير صادرات اتو بخار به كشور هاي همسايه از جمله افغانسـتان، ارمنسـتان عـراق افـزايش چشـمگيري داشته است. از جمله عمده توليدكننده هاي اين کالا که سهم عمده واردات اين محصول به کشور را دارند مي توان بـه آلمان چين،کره فرانسه اشاره كرد.

صادرات فر برقی

واردات و صادرات در ایران در بخش های مختلفی از جمله تجهیزات آشپزخانه انجام می گیرد. فر نیز از جمله کالاهای آشپز خانه می باشد که طی دهه های اخیر جایگاه و نقشی پررنگ در خانوار های ایرانی نیز کسب کرده است.

این کالا از چین، کره جنوبی، آلمان و دیگر کشور های اروپایی وارد می شود. تاجران گرامی که قصد واردات و صادرات این کالا را دارید لازم به ذکر است که قبل از خرید کالا در قدم اول بررسی های لازم در این باره را انجام دهید.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/enky8
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.