بازار صادرات عسل

بازار صادرات عسل ؛ امسال بیش از ۱۶ تن عسل از شهرستان طرقبه شاندیز به کشور‌های همسایه صادر شد. علیرضا قدرتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان طرقبه شاندیز گفت:  یک واحد بسته بندی عسل در طرقبه شاندیز فعالیت دارد که از ابتدای امسال  تاکنون بیش از ۱۶ تن عسل به کشور‌هایی از جمله قطر، کویت، مالزی، عراق و بحرین صادر کرده است. او با اشاره به اینکه ارتقاء در بسته بندی محصول، تنوع در تولید و افزایش کیفیت و همچنین نوسانات قیمت ارز از عوامل موثر بر صادرات است، افزود: با این حال جایگاه ما در صادرات عسل در مقایسه با ظرفیت‌های موجود کافی نیست. رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان طرقبه شاندیز ادامه داد: نداشتن هلدینگ صادراتی عسل، ضعف در برند سازی محصول و فعال نبودن رایزن‌های اقتصادی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان عسل است.

بازار صادرات عسل

بازار صادرات عسل

قدرتی بیان کرد: در چند سال اخیر اقدامات خوبی برای صنعت زنبورداری انجام شده است، اما برای عبور از رشد کمی و دستیابی به رشد کیفی سیاست‌های حمایتی دولت و وزارت جهاد کشاورزی را می‌طلبد.

او تصریح کرد: در بحث صادرات عسل به خارج از کشور، تمام مجوز‌های لازم باید از سوی دامپزشکی صادر شود، بنابراین هر فردی که نسبت به صادرات عسل اقدام می‌کند باید از دامپزشکی نمونه برداری، بررسی و مجوز لازم را دریافت کند.

تعیین اصالت عسل با روش آنزیمی

محققان آزمایشگاه بیوشیمی دانشگاه شهید بهشتی در دو سال گذشته با مطالعات گسترده روشی ابداع کردند که در مقایسه با روش‌های قبلی، دقیق‌تر ساده‌تر و تکرارپذیر است. عسل به عنوان یک محصول با ارزش طبیعی در سطح کشور و دنیا شناخته می‌شود و سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای هم برای پرورش زنبور عسل و کندوداری انجام شده است.

متاسفانه تقلب گسترده در این محصول با ارزش مشاهده می‌گردد که لزوم ارزیابی‌های دقیق علمی را جهت کنترل کیفی آن ضروری می‌نماید.
روش ابداعی این محققان می‌تواند بعنوان گواهی اصالت و مرغوبیت کالا در صادرات این کالای ارگانیک قید شود.
گروه پژوهشی سنجش عسل بهشتی متشکل از متخصصان رشته بیوشیمی، گرده شناسی و میکروبیولوژی حدود ۳ سال است که بر روی محتوای بیوشیمیایی و خواص درمانی عسل تحقیق می‌نمایند و به نوآوری‌های بسیاری هم دست یافته اند.
این گروه در حال حاضر با در دست داشتن تمام روش‌های دقیق سنجشی قادر به تعیین محتوای شیمیایی، آنزیمی، گرده و میکروبی عسل هستند و خواص درمانی نمونه‌های عسل را نیز بخوبی مشخص می‌نمایند.

تولید ۶۰ تن عسل طبیعی در سبزوار

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: ده هزار و ۳۳۵ کلونی زنبور عسل امسال در شهرستان سبزوار فعال بوده که این تعداد نسبت به سال گذشته که حدود ۲ برابر شده است.

علی اصغر امانیان با اشاره به توسعه زنبورداری به منظور ایجاد مشاغل خانگی افزود: با توجه به ارزش مناسب سایر فرآورده‌های زنبور چون ژل رویال، زهر زنبور، گرده گل و تولید ملکه چندین دوره‌ آموزشی برای زنبورداران برگزار شده است.

وی با اشاره به خواص دارویی و غذایی ژل رویال و ارز آوری مناسب آن برای صادرات ادامه داد: تولید ژل رویال در محدوده بیش از هزار کلونی در حال پیگیری است.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/pfi28
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.