صادرات مرغ ممنوع شد

صادرات مرغ ممنوع شد ؛ تغییرات مداوم سیاست‌های تجاری از سوی دستگاه‌های تصمیم گیر دولتی باعث شده بسیاری از صادرکنندگان تکلیف خود را در بازار ندانند و گاهی تناقض در اعمال سیاست‌های جدید غیر قابل باور شده است.

صادرات مرغ ممنوع شد

صادرات مرغ ممنوع شد

اتاق بازرگانی تهران در صفحه توییتر خود، به تناقضی عجیب در سیاست گذاری ممنوعیت‌های صادراتی و وارداتی پرداخته و به نظر می‌رسد در عرصه عمل هیچ هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف اقتصادی وجود ندارد.

در شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که واردات موز، آناناس، نارگیل و انبه تنها در برابر صادرات سیب ممکن است، اخیرا ستاد تنظیم بازار بخشنامه‌ای جدید صادر کرده و صادرات سیب را ممنوع کرده است. به این ترتیب تنها راه واردات چند میوه به کشور، صادرات میوه دیگری است که در آستانه سال نو خود به فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی افزوده است.

یکی دیگر از بازارهایی که در ماه‌های گذشته با مشکلات و محدودیت‌های جدی مواجه بوده و افزایش مداوم قیمت‌ها در آن شرایط را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان دشوار کرده، بازار مرغ است. هرچند نهاده‌های طیور همچنان در فهرست دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی قرار دارند اما قیمت مرغ از چند ماه قبل روند افزایشی پیدا کرده و امروز به بالاترین سطح خود رسیده است تا جایی که بسیاری از مردم برای خرید مرغ دولتی در صف می‌ایستند.

از زمانی که قیمت مرغ افزایش یافت، صادرات این محصول ممنوع شد و در شرایطی که چند ماه از اعلام این ممنوعیت می‌گذرد، بار دیگر صادرات مرغ را ممنوع کرده‌اند. در روزهای اخیر، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران، ممنوعیت صادرات گوشت مرغ را به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرده است. این درحالی است که به موجب مصوبه ستاد تنظیم بازار در آبان‌ماه، صادرات گوشت مرغ تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد و مشخص نیست این ابلاغیه جدید در شرایطی که پیش از این نیز ممنوعیت‌ها وجود داشت با چه هدفی نهایی شده است.

احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیسیون‌کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در این رابطه گفته: باید این پرسش را خطاب به اعضای ستاد تنظیم بازار و سایر متولیان امر مطرح کرد که آیا شب عید بلای آسمانی بوده است که ناگهان نازل شده؟ یا سیاستگذاران نمی دانستند که شب عید در راه است؟ فرارسیدن این ایام نظیر نوروز یا ماه مبارک رمضان که اتفاقی غیرمنتظره نیست. به هر حال در فرصت کافی باید برای تامین ارزاق و میوه مورد تقاضا در این ایام برنامه‌ریزی صورت گیرد. بنابراین، جای سئوال است که چرا تصمیمات برای تامین بازار داخل، درست در دقیقه ٩٠ اتخاذ شده و بازرگانان را دچار مشکل می‌کند.

در این رابطه صادرکنندگان معتقدند که از آنان از قبل با صرف هزینه و زمان، اقدام به بازاریابی کرده و برای ارسال کالاهای صادراتی خود تعهد ایجاد کرده‌اند. حال‌آنکه به محض تغییر شرایط بازار داخل، صادرات این محصول ممنوع شده و صادرکننده مشتری خود را از دست می‌دهد و البته یافتن مشتری جدید نیز زمان‌بر خواهد بود.

فرشچیان افزود: البته، مقصود این نیست که کالایی نظیر مرغ به هر قیمتی صادر شود و مردم با کسری این کالا مواجه شوند اما تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تامین این اقلام، نباید یک شبه باشد. به هر حال سیاستگذار می‌داند که شب عید یا ماه مبارک رمضان در راه بوده و تقاضا در این ایام افزایش می‌یابد، بنابراین باید از قبل در مورد آن برنامه‌ریزی صورت گیرد یا دست‌کم از قبل به صادرکنندگان اطلاع داده شود که صادرات این کالاها در این فصول از سال ممنوع است تا تکلیف آنها روشن باشد.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/p0c9o
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.