کنسرسیوم صادرات سیمان

کنسرسیوم صادرات سیمان ؛ دومین جلسه میز صنعت به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد و مشکلات و چالش‌های این صنعت به همراه راهکار‌های پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کنسرسیوم صادرات سیمان

کنسرسیوم صادرات سیمان

در این جلسه که با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران عامل بورس کالا و فرابورس ایران و مدیران ارشد صنعت سیمان برگزار شد، مدیران شرکت‌های فعال در صنعت سیمان از جمله شرکت سیمان تهران، شرکت سیمان فارس، شرکت سیمان ساوه، هلدینگ سیمانی غدیر و سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان نیز به صورت مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس حضور یافتند.
مقرر شد با تداوم این جلسات برای صنعت سیمان، مقدمات لازم جهت تشکیل کنسرسیوم صادرات سیمان و بهبود فرایند‌های پذیرش محصول شرکت‌های سیمانی در بورس کالا فراهم شود. در این جلسه مطرح گردید که کشورهای افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق و عمان اصلیترین خریداران سیمان و کلینکر ایران هستند.

بیشتر بخوانید:
وضعیت صادرات سیمان در کشور چگونه است؟

در ابتدای جلسه، دکتر دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص دلایل راه اندازی میز صنعت صنعت سیمان گفت: بازار سرمایه در سال‌های اخیر جایگاه خاصی از نظر حضور گسترده سهام داران پیدا کرده است. اهمیت بازار سرمایه به حدی است که امروزه در موضوعات سیاسی روز از جمله انتخابات، حجم بالایی از مطالب طرح شده، مربوط به بورس است و این نشان از جایگاه مهم بازار سرمایه در کشور دارد.
وی افزود: از سوی دیگر صنعت سیمان نیز یک صنعت مهم و استراتژیک است و سرمایه گذاری قابل توجهی در این صنعت در کشور انجام شده است. اما این صنعت گرفتار مشکلاتی است که باید در یک تعامل دو طرفه با بازار سرمایه این مشکلات برطرف شود از این رو راه اندازی میز صنعت به عنوان یکی از راهکار‌های مدنظر جهت ایجاد تعامل بیشتر بازار سرمایه و صنعت پیشنهاد شد.
آقای دهقان دهنوی خاطر نشان کرد: این میز در قدم اول نقش مشاورتی دارد و از طریق تعامل ارکان مختلف بازار سرمایه، صنعت چالش‌ها و مشکلات بررسی خواهد شد. در این میز تمامی تولیدکنندگان سیمان، انجمن‌های مربوطه، بدنه علمی و پژوهشی و نهاد‌های مالی از جمله تامین سرمایه‌ها میتوانند حضور یابند. ضمن آنکه می‌توان از نظرات نهاد‌های سیاستگذار از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان مجلس در این جلسات بهره برد.
وی افزود: این جلسات باید منجر به تهیه و تدوین راهحل‌های مشخص برای رفع مشکلات شود و مشخص شود که چه قوانین و مقرراتی برای رفع چالش‌های موجود مورد نیاز است تا در نهایت با رفع این چالش‌ها و رشد و توسعه صنعت، بازار سرمایه نیز منتفع شود.

بیشتر بخوانید:
بازارهای صادراتی صنعت سیمان

وی هدف دوم از برگزاری این میز را تجمیع نظرات و تقویت توان نیروی کارشناسی دانست و گفت: میز صنعت با این هدف برگزار می‌شود تا نظرات کارشناسی را جمع آوری کند. در تمام دنیا نیز مرسوم است که نظرات کارشناسی در قالب جلسات، گفتگو، مذاکره، نشست‌ها و همایش‌های متعدد تبدیل به یک خواسته عمومی شده و نهایتا برای آن پاسخی مناسب تهیه شود. از این رو تلاش خواهد شد در میز صنعت نیز راهکار‌های لازم تهیه و تنظیم شود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هر تصمیمی که در کشور برای صنایع بورسی اتخاذ می‌شود به این معنی است که بر منافع سهامداران تاثیر گذاشته است، از این رو برای سهامدار مهم است که تصمیمات اتخاذ شده در جهت منافع او بوده یا خیر و ما میتوانیم در قالب میز‌های صنعت این پیام را به خوبی منتقل کنیم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه سومین زمینه بهره مندی از میز صنعت را تامین مالی دانست و گفت: هر صنعتی نیاز به تامین مالی دارد و بازار سرمایه در حال حاضر مهمترین کانال تامین مالی در کشور است و استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای هر صنعت موضوع مهمی است که می‌توان در این جلسات به بررسی آن پرداخت. به همین دلیل نیز نخستین میز صنعت برای پالایشی‌ها و دومین میز صنعت برای سیمان برگزار شد.
وی با تاکید بر تداوم جلسات گفت: با حضور افراد متخصص در این نشست ها، شاهد خروجی‌های مشخصی برای بهبود شرایط خواهیم بود.

دکتر دهقان دهنوی در خصوص دلایل انتخاب صنعت سیمان به عنوان دومین صنعت جهت برگزاری میز صنعت گفت: از روز نخست حضورم در سازمان بورس و اوراق بهادار، صنعت سیمان یکی از موضوعات اصلی بود و همواره این موضوع از سوی کارشناسان و تحلیلگران بازار مطرح می‌شد که صنعت سیمان به شدت از مسئله قیمتگذاری دستوری رنج میبرد، در نتیجه در یکی از نخستین اقدامات خود، موضوع این صنعت را پیگیری کرده و خواستار رفع شرایط ناعادلانه آن شدم.

رییس سازمان بورس گفت: در جریان این پیگیری‌ها همواره این سوال برایم مطرح بود که چرا مدیران عامل شرکت‌های سیمانی چنین انتقادی را مطرح نمیکنند و موضوع دستوری بودن صنعت سیمان تنها از سوی تحلیل گران بازار مطرح می‌شود، اما خوشبختانه در جریان مکاتبات با وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشخص شد که سیمان از مصادیق قیمتگذاری نیست و وزیر محترم صنعت نیز مشخصا اعلام کرد که این وزارتخانه هیچ موضع و اصراری بر قیمتگذاری سیمان ندارد و از تغییر شرایط موجود استقبال خواهد کرد. در نهایت با همکاری مدیران صنعت سیمان کشور، زمینه عرضه سیمان در بورس کالا فراهم شد.

دکتر دهقان دهنوی با اشاره به معاملات سیمان در بورس کالا این رویداد را فرصتی جدید برای صنعت سیمان خواند و گفت: امید می‌رود با برگزاری این جلسات، برخلاف گذشته، تجربه‌ای موفق در عرضه سیمان در بورس کالا رقم بخورد تا منافع آن در نهایت به سهامداران بورس و فرابورس برسد. سهامداران در مدیریت شرکت‌ها و تصمیم گیری‌ها نقش زیادی ندارند، اما سازمان به عنوان وکیل سهامداران باید پیگیر منافع آن‌ها باشد.

وی افزود: خوشبختانه شرکت‌های بزرگ سیمانی درخواست عرضه محصول خود را ارائه دادهاند و ما باید به سمتی برویم که کل سیمان تولید شده در کشور در بورس کالا عرضه شود. بورس کالا یعنی شفافیت و جلوگیری از انتقال منافع سهامداران به جیب دلالان. عرضه سیمان در بورس کالا سپر دفاعی مناسبی را فراهم می‌کند و از این پس صنعت سیمان شامل سهمیه بندی، قیمت گذاری و مداخله افراد نخواهد شد.
رییس سازمان بورس در پاسخ به مشکلات بازارگردانی که از سوی برخی مدیران سیمانی در این جلسه مطرح شد گفت: ما در بازار سرمایه سهامدار عمده حرف‌های میخواهیم، کسی که میتواند خودش را متناسب با سیکل‌های بازار منبسط و منقبض کند و در شرایط مختلف اقدامات متعدد داشته باشد. یک سهامدار عمده باید در زمان رونق بازار، افزایش سرمایه داده و در زمان نزولی، از سهمش از طریق سهام خزانه و انتشار اوراق تبعی حمایت کند. این مکانیسم بازار سرمایه است.

وی به امکاناتی که برای هلدینگ‌ها فراهم شده است اشاره کرد و گفت: انتشار اوراق خرید سهام یکی از اقداماتی است که برای هلدینگ‌های سیمانی انجام شده و تلاش می‌شود روند آن سرعت بخشد تا بتوانند در زمان لازم از سهم خود در بازار حمایت کنند.
رییس سازمان با تاکید بر اینکه دستورالعمل بازارگردانی در قدم‌های بعدی اصلاح و بهبود می‌یابد، ادامه داد: هم اکنون نیز پیشنهاد‌های زیادی برای روانتر کردن و اصلاح آن ارائه شده است.
وی در پایان اعلام کرد: طی جلسات بعدی به موضوعات عملیاتی پرداخته شده و با حضور کارشناسان صنایع و متخصصان این صنعت زمینه بهبود فرایند‌های پذیرش و معاملات سیمان در بورس کالا و همچنین تشکیل کنسرسیوم صادرات سیمان، مورد بحث و بررسی کارشناسی و دقیق قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/ciuiq
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.