کامل ترین راهنمای تجارت با هند

کامل ترین راهنمای تجارت با هند، امروزه بسیاری از تاجران و بازرگانانی که قصد صادرات به هند را دارند، بایستی به خوبی با کالاهایی که کشور هند می پسندد آشنایی داشته باشند. کشور هند به دلیل جمعیت بسیار زیاد و وسعت بالای خود یکی از کشورهایی می باشد که به مواد اولیه و کالاهای بسیار زیادی نیاز دارد. بر همین اساس این فرصت خوبی برای تاجران و بازرگانان می باشد که سود خوبی از صادرات کالاهای خود به دست آورند.

با شنیدن نام هند چه تصوری از آن خواهید داشت؟ احتمالا تصاویری از محله‌های شلوغ، بی‌در و پیکر و نه چندان تمیز به ذهنتان خطور می‌کند، شاید هم به فکر فیلم‌های تخیلی سینمای بالیوود بیفتید!

اما اینها صرفا تصوراتی است که برخی تصاویر و مطالب در فضای مجازی به ما القی می‌کنند. هندوستان جدید چیز دیگری را به ما نشان می‌دهد. به همین دلیل برای صادرات به هند ابتدا بهتر است آشنایی نسبی با هند جدید داشته باشیم. در این مقاله با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید تا به کمک متخصصان این حوزه و نهادهای بین المللی کامل ترین راهنمای تجارت با هند را ارائه دهیم.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-کامل ترین راهنمای تجارت با هند

کامل ترین راهنمای تجارت با هند

کامل ترین راهنمای تجارت با هند

روابط تجاری ایران و هند چگونه است؟

ایران و هند از گذشته تاکنون دارای روابط سیاسی مستحکم و همراستایی بوده‌اند که این پشتوانه سیاسی مقدمات ایجاد روابط تجاری گسترده را فراهم کرده است.

از گذشته‌های دور بسیاری از بازرگانان و تجار دو کشور ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و کالاهای ایرانی و هندی در دو کشور شهرت خاص خود را داشته‌اند که نمونه بارز و حال حاضر آن در کشور خودمان را می‌توان در برنج هندی دید!

روابط تجاری دو کشور به علت پشتوانه سیاسی، بسیار گسترده بوده و هر دو کشور جزء شرکای تجاری یکدیگر محسوب می‌شوند. اهمیت روابط تجاری ایران و هند را می‌توان در همکاری استراتژیک آنها در بندر چابهار مشاهده کرد.

به نحوی که برای اولین بار بوده که کشورمان چنین قراردادی (قرارداد توسعه بندر چابهار) را با یک کشور دیگر امضا کرده است. نکته‌ای که در خصوص این بندر و توسعه آن از جانب هندی‌ها وجود دارد، اهمیت استراتژیک این شاهراه حیاتی در آینده روابط تجاری دو کشور است.

رقبای ایران برای صادرات هند را بشناسید

در هر فعالیت تجاری و بازرگانی آشنایی با کشورها و شرکت‌های رقیب نقش زیادی در میزان موفقیت‌آمیز بودن آن تجارت دارد. فرایند صادرات از جمله موضوعاتی است که نیاز به داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت رقبا و تحلیل رفتار آنها دارد.

در این راستا ما اطلاعات تجارت هند را از روش‌های مختلف از جمله سازمان تجارت جهانی به دست آورده‌ایم.

حدود ۸ کشور در بین کشورهای مختلف جهان به عنوان رقیب ایران در صادرات به هندوستان محسوب می‌شوند. سهم هر کدام از این کشورها در تامین نیازهای وارداتی هند به ترتیب به صورت زیر است:

  • چین ۱۴٫۵۳ درصد
  • عربستان سعودی ۵٫۵۹ درصد
  • عراق ۴٫۵۴ درصد
  • کره جنوبی ۳٫۲۲ درصد
  • ایالات متحده آمریکا ۶٫۴۳ درصد
  • امارات متحده عربی ۵٫۲۸ درصد
  • ایتالیا ۳٫۵۵ درصد
  • اندونزی ۳٫۱۶ درصد

مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به هند

نیازهای کشور هند بسیار زیاد و متنوع است و شما باید به عنوان تاجر و یا بازرگان به خوبی با این نیازها آشنایی داشته باشید. علاوه بر صادرات زعفران به هند و صادرات بادام به هند باید بدانید که کالاهای دیگری هم به این کشور صادر می شود. برخی از مهمترین کالاها که برای کشور هند ضروری است و به آنها نیاز دارد را اگر شناسایی کنید بدون شک می توانید سود خوبی از فروش و صادرات آنها به دست آورید. برخی از این کالاها که بسیار مهم هستند و شما باید با آنها آشنایی داشته باشید عبارت می باشد از :

  • در میان لیست کالاهای صادراتی به هند، نفت و مشتقات نفتی یکی از مهمترین و اصلی ترین موادی می باشد که شما برای صادرات به هند می توانید انتخاب کنید. کشورهای متنوعی این کالا را دارند و به کشورهای دیگر صادر می کنند و کشور ایران یکی از بهترین کشورهایی می باشد که در این زمینه سرآمد است.
  • خشکبار و حبوبات از دیگر کالاهایی می باشد که کشور هند به آنها بسیار نیاز دارد و در لیست کالاهای صادراتی به هند از جایگاه و پتانسیل خوبی برخوردار است. بر همین اساس شما می توانید حجم زیادی از خرما، بادام، پسته و میوه های خشک شده را برای صادرات به این کشور آماده کنید.
  • میوه ها و محصولات کشاورزی هم بازار خوبی در کشور هند دارد. کشور هند بسیاری از میوه ها مانند کیوی و سیب را نمی تواند به خوبی تولید کند و حجم زیادی از آنها را ندارد. بر همین اساس شما می توانید حجم زیادی از این میوه ها و محصولات کشاورزی را به کشور هند صادر کنید.
  • پشم و پوست انواع حیوانات از دیگر کالاهایی می باشد که شما می توانید برای صادرات به هند انتخاب کنید. این کالا را باید با بهترین کیفیت به کشور هند صادر کنید تا مشتری پسند باشد.
  • از دیگر محصولات صادراتی به هند که محبوبیت بسیار زیادی دارد مصالح ساختمانی می باشد. شما می توانید انواع سیمان و گچ را برای صادرات به کشور هند آماده کنید و به این کشور ارسال نمایید.
  • محصولات شیمیایی هم محبوبیت بسیار زیادی برای صادرات دارد و شما می توانید آنها را برای صادرات به این کشور انتخاب کنید. دقت داشته باشید که بهتر است نمونه مدل های آنها را پیش از صادرات به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

در خصوص لیست کالاهای صادراتی به هند چندین نکته وجود دارد که اشاره به آنها ضروری است. از جمله آنکه در اینجا باید به نوع صادرکنندگان نیز دقت کرد. برخی گروه‌های کالایی ممکن است توسط شرکت‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها صادر شوند.

در حالی که برخی محصولات نظیر خرما بیشتر توسط صادرکنندگان حقیقی و افراد مختلف صادر می‌شود. با نگاهی به نیازهای وارداتی هند که قبلا به آن اشاره شد، بهتر می‌توان خلاءهای صادراتی را شناسایی کرد.

از جمله آنکه معمولا در بین کالاهای صادراتی کشورمان محصولات پلاستیکی، تجهیزات پزشکی، روغن‌های گیاهی و حیوانی و برخی محصولات دیگر کمتر دیده می‌شوند. بحث دیگر آن است که در صادرات محصولات به شبه قاره باید به گمرک‌های صادراتی هم دقت کرد.

بیشتر حجم کالاهای صادراتی از گمرکات منطقه ویژه شهید رجایی، منطقه ویژه پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)، منطقه ویژه اقتصادی پارس، منطقه ویژه بوشهر، منطقه ویژه معادن و فلزات، بندر امام خمینی (ره)، غرب تهران و برخی گمرکات دیگر صورت گرفته است.

ضمن آنکه برخی از گمرکات وجود دارند که بیشتر یک کالای خاص از آن صادر شده است. از جمله گمرکات کرمان، سیرجان یا رفسنجان که از طریق آنها بیشتر خرما و پسته صادر شده است.

صادرات زعفران و بادام، پرسودترین محصول صادراتی از ایران به هند

صادرات زعفران به هند

همانطور که می دانید زعفران یکی از مهم ترین محصولات صادراتی ایران در زمینه ی کشاورزی به شمار می رود و مشتریان بسیار زیادی در سراسر جهان دارد. در این میان کشور هند بازار بسیار مناسبی برای زعفران ایرانی به شمار می رود. صادرات زعفران به هند یکی از شاخه های پرسود تجارت بین المللی برای صادرکنندگان ایرانی به شمار می رود. زعفران مورد نیاز بازار هند معمولا از کشور ایران و افغانستان تامین می شود.

صادرات بادام به هند

تولید بادام درختی در کشور در سال های اخیر با رشد زیادی رو به رو بوده است و استفاده از ارقام با بهره بری بالاتر و تجاری باعث شده است میزان تولید و هم میزان کیفیت این محصول رشد خوبی داشته باشد. ارقامی همچون بادام مامایی و سنگی دارای قابلیت صادراتی خوبی هستند. از جمله بازار های مناسب برای صادرات این محصول می توان به بازار هند اشاره کرد. صادرات بادام به هند در سال های اخیر با اقبال تاجران ایرانی و هندی رو به رو بوده است که از دلایل آن می توان به قیمت رقابتی و کیفیت محصول ایرانی اشاره کرد.

چند نکته مهم و اساسی که هر تاجری برای صادرات به هند باید بداند

شما باید به خوبی در مورد مراحل صادرات به هند اطلاعات لازم را داشته باشید تا بتوانید کالاهای خود را در هر مرحله به خوبی وارد کشور هند نمایید. نکات بسیار زیادی در این مورد وجود دارد و شما باید به خوبی در این مورد اطلاعات خود را افزایش دهید. برخی از این نکات که اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به خوبی آنها را در نظر داشته باشید عبارت می باشد از :

بازاریابی کالا در هند :

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد صادرات به هند وجود دارد و شما باید به آن دقت داشته باشید بازاریابی آن کالایی می باشد که شما می خواهید به کشور هند ارسال کنید. شما باید به خوبی از این مسئله مطمئن شوید که آن کالا را کشور هند نیاز دارد. بر همین اساس بهتر است که به خوبی در مورد محبوبیت و نیاز آن کالا در کشور هند اطلاعات خود را افزایش دهید.

بسته بندی کالا برای صادرات به هند :

بسته بندی کالاهای شما از دیگر نکاتی می باشد که زمان صادرات باید به آن توجه زیادی داشته باشید. هر کالا بسته به نوع و حجمی که دارد باید دارای بسته بندی ویژه ای باشد. در واقع شما باید بدانید که بسته بندی کالاهای صادراتی امر بسیار مهمی است و شما باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید. برخی از کالاها از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و به همین دلیل شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال برای صادرات زعفران به هند باید به خوبی بسته بندی آن را بررسی کنید. بسته بندی های آنها متنوع می باشد و شما باید بر اساس حجمی که دارند آنها را در بسته بندی های متنوعی قرار دهید.

نحوه ارسال کالا :

اینکه کالاهای صادراتی را با چه روش حمل و نقلی به کشور هند صادر کنید هم دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. برخی از کالاها با کشتی، برخی از دیگر کالاها را به صورت هوایی و یا زمینی وارد کشور هند می نمایند. شما برای صادرات به هند باید با مشتری خود صحبت کنید تا یکی از روش های حمل را برای شما مشخص کند. در قرارداد بهتر است این موارد را ذکر کنید تا با آگاهی بیشتری کالای خود را به کشور هند ارسال کنید. برخی از کالاها بهتر است که تنها با استفاده از کشتی حمل شوند. برخی از دیگر کالاها هم بهتر است که تنها با استفاده از روش هوایی ارسال شوند. نوع کالا در نحوه ارسال اهمیت بسیار زیادی دارد و شما هم باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید.

صدور فاکتور پروفرما :

هر یک از کالاهایی که شما می خواهید به کشور هند ارسال کنید باید دارای فاکتور پروفرما باشد. شرکت بازرگانی این فاکتور را برای شما صادر می کند و تمامی مواردی که در بالا بیان کردیم را در این فرم و قرارداد می آورد. شما باید هر یک از موارد را به خوبی مشاهده کنید و آن را به امضاء برسانید. مشتری شما هم باید این قرارداد را به خوبی مطالعه کرده و امضاء کند. در واقع باید بدانید که دو طرف بهتر است این قرارداد را امضاء کنند. یکی از مهمترین نکاتی که در مورد صادرات به هند وجود دارد این است که شما باید هر یک از موارد ذکر شده در قرارداد را به خوبی زمان صادر کردن کالا انجام دهید. در صورتی که هر یک از این موارد رعایت نشود مشتری می تواند کالا را به شما بازگرداند. بنابراین بر اساس این قرارداد باید صادرات خود را انجام دهید.

 

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/6laqd
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.