واردات از چین

واردات از چین، بحث واردات این روز ها به نقل و نبات مجالس بدل شده، علی الخصوص واردات از چین. در مقاله پیش رو، مهم ترین نکات واردات از چین را به بحث خواهیم گذاشت، از کشور چین خواهیم گفت، از صادراتش و از این که چه عواملی چینی ها را به برنده های بدون رقیب بازار های کنونی بدل ساخته است. لطفا با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-واردات از چین

واردات از چین

واردات از چین

نکاتی که باید قبل از واردات از چین بدانیم

چین، تسخیر کننده بازار جهانیست. واردات از چین، نه اتفاق تازه ای است و نه خبری است شگفت انگیز! چینی ها همان یکه تازان بازار جهانی، مدتی است بدون لحظه ای درنگ پایشان را بر پدال گاز گذاشته اند و به جلو می رانند بلکه بتوانند قله های موفقیت را یکی پس از دیگری درنوردند، پرچم خود را بر فراز قله صعود بنشانند و نامشان را به عنوان فاتحان میدان در تاریخ ثبت کنند.

راستش را بخواهید صادرات از آن دست کار های سخت و فعالیت های مشقت زاست. این طور بگوییم، آن که تولیداتش را به دست دیگر کشور ها می رساند از فیلتر های متعددی رد شده و پستی و بلندی های زیادی را پشت سر گذاشته است.

این ها را گفتیم تا به این نتیجه کلی برسیم که چین اگر بدل شده به صادر کننده ای محبوب و تولید کننده ای مشهور، راه درازی پشت سر گذاشته، سختی ها را به جان خریده و مخلص کلام این که: جور هندوستان کشیده!

شاید قیمت ارزان را بتوان یکی از مهم ترین فاکتور هایی دانست که سبب شده چین به تمام بازار های جهانی رخنه کند و مخاطبانی داشته باشد از همه جای دنیا. علتش می دانید چیست؟

چین ابرقدرتی جهانی است اما چرا؟

گاهی گمان می کنیم تنها ایران است که به دلیل محدودیت های سیاسی به هوادار شش آتیشه چین بدل شده و آنچه چین تولید می کند را بی چون و چرا می پذیرد و بی قید و شرط وارد می کند.

واردات از چین تنها مختص ایران نیست، این را می توان با مشاهده واردات دیگر کشور ها به سادگی متوجه شد. چین با بکارگیری کارگرانی که به دستمزد های اندک قانعند و با توسل به تکنولوژی هایی که قیمت تمام شده کالا را کاهش می دهند، کاملا مدبرانه بازار های جهانی را نشانه گرفته و توپش را به طرز عجیبی گل کرده است.

شاهکار چینی ها آن جا نمود می یابد که دریابیم این کشور به واسطه تولید انبوه، رقیبانش را از دور خارج می کند و پس از آن با ارتقای کیفیت، کاری می کند کارستان.

کشور چشم بادامی ها که به حیث جمعیت هم صدر نشین جدول است و بر کرسی “ترین ها” تکیه زده، بازار های جهانی را قبضه کرده (اگر خاطرتان باشد قید کردیم دایره مخاطبان چین گسترده است و تنها محدود به ایران نمی شود).

لازم به توضیح است که واردات از چین، به واسطه گمرک بندرعباس در زمین ایران لنگر می اندازند و پس از ترخیص از گمرک به وارد کنندگان و نهایتا متقاضیان واگذار می گردند.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-واردات از چین

واردات از چین

مروری بر انواع واردات از چین

مدتی بود حجم بالای واردات از چین صدای اعتراض مردم را بلند کرده بود و همه شاکی بودند از این که کالا های چینی کیفیت ندارند و با مرغوبیت بیگانه اند. بیراه هم نمی گفتند بهرحال چین امتحانش را پس داده بود و در بسیاری از حوزه ها کارنامه ای داشت نه چندان درخشان.

چنین شد که گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: آنچه از چین وارد می شود می بایست مطابق با استاندارد های ما باشد و موافق با قوانینمان.

پیرو این امر واردات از چین در سه دسته اصلی جای می گیرند. کالای وارد شده از چین می تواند مجاز باشد به این معنی که مانعی بر سر راهش نیست و این اجازه را دارد  بازار های ایران را تسخیر کرده و فروشگاه ها را قرق کند! واردات از چین می تواند مشروط باشد یعنی کالا را وارد خواهیم کرد منوط بر آن که کالا موفق به اخذ مجوز های لازم از نهاد های مربوطه گردد. ممنوع الورود نیز همانگونه که از نامش بر می آید به کالایی اطلاق می شود که اجازه ورود ندارد. بنابراین به واسطه این تقسیم بندی و اقدامات گمرک، واردات از چین، از فیلتری عبور می کنند و تنها نمونه هایی که ممتازند و مرغوب اجازه ورود می یابند.

کلیات واردات از چین

با تمام اما و اگر هایی که بر سر راه واردات از چین وجود دارد و با وجود این که کماکان هستند کسانی که محصولات چینی را نامرغوب می خوانند و حاضر نیستند مُهر مرغوبی بر پیشانی شان بزنند، باید بپذیریم چین با چند سال پیش فاصله زیادی گرفته و این روز ها کم نیستند کالا هایی که مرغوب ترینشان به واسطه صنعتگران چینی تولید می شود.

برای واردات از چین نخست قراردادی نیاز است، پس شما با تولید کننده چینی قرارداد می بندید و اذعان می کنید چه نوع کالا، چه تعداد، با چه قیمت، در چه زمان و … نیاز دارید.

معاینه فنی کالا، خیال شما را آسوده می سازد که کالا همانی است که می خواهید. چنانچه کالا را مشاهده کردید و مشخصاتش را تأیید، پیش فاکتوری از تولید کننده چینی دریافت می نمایید و کالا را منتقل می کنید به گمرک چین.

نیاز است تشریفات گمرکی چین را پشت سر گذاشته و پس از ترخیص کالا از گمرک چین آن را وارد یکی از گمرکات ایران نمایید. واردات از چین توسط تمام گمرکات ایران امکان پذیر است با این حال باید بدانید گمرک بندرعباس در این زمینه پرچمدار است و نامدار. ترخیص کالا از گمرک ایران در مرحله بعد قرار دارد. واردات از چین به سادگی ترخیص نمی شوند و در این مسیر بهتر است راهنمایی همراهتان باشد و مشاوری چراغِ راهتان.

مراحل واردات از چین

به طور کلی دو مرحله گزینش محصول و گزینش فروشنده آن محصول از مراحل اولیه واردات از هر کشوری به شمار می روند.

گزینش محصول

ابتدا باید با در نظر گرفتن شرایط و قوانین کشور چین و همچنین قوانین کشور ایران در مورد کالاهایی که مجوز برای واردات دارند ، کالای مورد نظر را انتخاب کنید و سپس در مورد قیمت کالا در کشورهای دیگر و کشور خودتان و مدل های پرطرفدار آن جستجو کنید.

گزینش فروشنده

بعد از آن برای انتخاب فروشنده تحقیق نمایید. فروشنده ها در چین به، مونتاژ کننده ها، تولید کننده، شرکت های بزرگ و کوچک و شرکت های وارد کننده تقسیم می شوند. پس در اولین اقدام باید در رابطه با گروه کالایی خود تحقیق نمایید و ببنید که کالای شما در کدام یک از گروه های فوق قرار می گیرد. به طور مثال اگر کالای شما نوعی ماده اولیه است بهتر است آن را از تولید کننده ها و شرکت های بزرگ چینی خریداری نمایید که البته در این صورت باید نقدینگی شما نیز کفاف خرید در حجم زیاد را داشته باشد. در انتخاب فروشنده نیز مرکز بازرگانی فردوسی در کنار شماست.

مشخصات فنی و لیست قیمت

پس از گذراندن آن دو مرحله باید مشخصات فنی و لیست قیمت را از فروشنده دریافت نمایید. توجه داشته باشید که ممکن است فروشندگان چینی قیمت را بسیار بالاتر از آنچه هست به شما بگویند پس حتما در این مرحله به چانه زنی در بدست آوردن قیمت واقعی محصول نیاز خواهید داشت و همچنین سعی کنید قبل از خرید از فروشنده نمونه کالا دریافت کنید و به دقت مورد بررسی قرار دهید تا حائز استانداردهای کامل باشد.

اطلاعات کافی از تعرفه گمرکی و شرایط واردات کالا

پس از رسیدن به توافق و دریافت پیش فاکتور باید اطلاعات کافی از تعرفه گمرکی و شرایط واردات کالای مزبور را نیز بررسی و مراحل آن را مطالعه نمایید و قوانین را نیز به خوبی رعایت کنید .همچنین باید تمام امور مربوط به واردات کالا از چین را بررسی و بودجه بندی کنید و در مورد پرداخت نهایی مبلغ کالا ، با فروشنده ، توافق کنید. در رابطه با نحوه ی حمل و نقل کالا و زمان حمل و تحویل بار نیز هماهنگی های لازم را انجام دهید. داشتن اطلاعات از استانداردهای واردات و مجوزها و اسناد حمل نیز بسیار مهم است. داشتن کارت بازرگانی برای دریافت تمامی اسناد “مانند پروفرما و دیگر اسناد” به نام خودتان لازم است و اما اگر کارت بازرگانی ندارید مرکز بازرگانی فردوسی با داشتن تمام مجوزهای مربوطه و کارت بازرگانی می تواند در این امر شما را یاری کند.

دیگر مراحل

ثبت سفارش در وزارت بازرگانی، قبل از پرداخت و دریافت ایران کد به همراه مجوز های اولیه استاندارد و پیگیری تولید کالا و بازرسی قبل از انجام حمل و نقل ، هماهنگی های حمل و نقل کالا، دریافت اسناد تامین ارز و اسناد بازرسی، دریافت مجوزهای لازم از سازمان های ذیربط پس از ورود کالا، از مراحل دیگر واردات کالا از چین هستند .در این بین هزینه های حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینه های مرتبط با ترخیص کالا نیز به عهده شماست. بعد از ترخیص، کالای وارداتی شما به انبار حمل می شود و سپس تعهدات ارزی و مالیاتی را نیز باید پرداخت نمایید.

چرا مرکز بازرگانی فردوسی؟

با جستجوی عبارت “واردات از چین” با انبوه تبلیغات اینترنتی مواجه می شوید. اکثر قریب به اتفاق این پایگاههای اینترنتی مدعی واردات انواع کالا از چین در زمان کم و با هزینه ناچیز هستند. با یک جستجوی ساده می توان دریافت بیش از ۹۰ درصد این وبسایت ها متصل به یک مجموعه حقوقی قانونی نبوده و صرفا تبلیغاتی با آب و تاب فراوان جهت جذب افراد تازه کاریست که قصد ورود به حوزه واردات کالا را دارند. نیازی به گفتن نیست، شروع همکاری با این قبیل مجموعه ها همان و برباد رفتن سرمایه یک عمر همان! اما روی صحبت ما با آن دسته مشتریان است که با دید باز و هوشمندانه قصد ورود به فعالیت واردات کالا با همکاری یک محموعه حقوقی قانونی را دارند. مرکز بازرگانی فردوسی در مقایسه با معدود شرکت های حقوقی قانونی فعال در حوزه بازرگانی (همان ۱۰ درصد) حائز مزایای منحصر به فردیست که برخی از آنها به زیر است:

  • این مرکز نخستین مرکز مشاور جامع صادراتی ست که دفاتر نمایندگی آن در دانشگاههای مطرح کشور دایر است.
  • کلیه امور بازرگانی در این مرکز در قالب قراردادهای رسمی با مشتریان صورت می پذیرد.
  • این مرکز با داشتن نماینده اختصاصی چینی زبان در شهرهای شنژن و شانگهای چین امکان یافتن کالای مورد نظر و خرید مطمئن را برای شما فراهم نموده است.
  • نمایندگان ترخیص این مرکز در کلیه گمرکات اصلی کشور به طور تمام وقت آماده ترخیص مرسولات هستند.
  • این مرکز به واسطه دارا بودن تیم باسابقه متخصص امکان شناسایی و تآمین انواع مواد و تجهیزات پیشرفته که خرید آن مستلزم داشتن دانش مهندسی، پزشکی و … می باشد را داراست.

صحبت پایانی

واردات از چین همواره سودآور بوده و مزایای فراوانی داشته، اگر هوشمندانه عمل کنیم، کارگزاران شایسته انتخاب کنیم و در دام تبلیغات شبکه های اینترنتی دروغین گرفتار نشویم.

مرکز بازرگانی فردوسی، نخستین مشاور جامع صادراتی است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.
مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ” واردات از چین ” با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/PB22I
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.