بانک مرکزی ایران نحوه بازگشت ارز صادرکنندگان را ابلاغ کرد

بازار ارز؛بانک مرکزی ایران نحوه بازگشت ارز صادرکنندگان را ابلاغ کرد. به گزارش روابط عمومی مرکز بازرگانی فردوسی به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، تمام صادرکنندگان مکلف به ارائه تعهد برگشت ارز هستند و این بانک صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تأمین ارز می‌کند که بازگشت ارز آنها مطابق ساختار تعیین شده باشد.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-بانک مرکزی ایران نحوه بازگشت ارز صادرکنندگان را ابلاغ کرد

بانک مرکزی ایران نحوه بازگشت ارز صادرکنندگان را ابلاغ کرد

در این بخشنامه آمده است؛ در اجرای بند”۱″ مصوبه شماره ۹۷۴۰۵ مورخ ۲۳‏/۰۷‏/۱۳۹۷ شورای عالی هماهنگی اقتصادی و حسب تصمیمات کمیته بند”۲″ مصوبه یادشده از یک سو و در راستای تسهیل اجرای دستورالعمل شماره ۲۱۰۷۸۲‌‏/۹۷ مورخ ۲۰‌‏/۰۶‌‏/ ۱۳۹۷ از سوی دیگر، بدینوسیله “نحوه‌ی بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه‌ی اقتصادی کشور” به شرح ذیل ابلاغ می‌شود:

۱- تمامی صادرکنندگان کالا و خدمات مکلف به ارائه تعهد بابت برگشت ارز حاصل از صادرات خود به چرخه اقتصادی کشور هستند.

۲- بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تخصیص و تأمین ارز نماید که نحوه بازگشت ارز آنها به چرخه اقتصادی کشور مطابق ساختار ذیل مشخص باشد.

۳- بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگانی که مجموع صادرات سالانه آنها تا یک میلیون یورو، بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو، بیش از سه میلیون یورو تا ده میلیون یورو و بیش از ده میلیون یورو به شرح ذیل باشد:

الف) تا یک میلیون یورو
• از فروش ارز در “سامانه نیما” معاف است.
• در ازای واردات کالا و خدمات مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید (واردات در مقابل صادرات خود).
• به صورت مستقیم جهت واردات کالا با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان دیگر پس از ثبت سفارش واگذار کند (واردات در مقابل صادرات غیر).
• به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در “سامانه نظارت ارز (سنا)” عرضه کند.

ب) بیش از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو
• مکلف‌اند ۵۰ درصد ارز صادراتی را به “سامانه نیما” واگذار نماید.
تبصره: تا سقف یک میلیون از فروش ارز در “سامانه نیما” معاف است.
• مابقی ارز را می‌باید به طرق زیر به چرخه اقتصاد بازگردانند:
• در ازای واردات کالا و خدمات مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید (واردات در مقابل صادرات خود).
• به صورت مستقیم جهت واردات کالا با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردکنندگان دیگر پس از ثبت سفارش واگذار نماید (واردات در مقابل صادرات غیر).
• به صورت حواله یا اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز با ثبت در “سامانه نظارت ارز (سنا)” عرضه نماید.

ج) بیش از سه میلیون یورو تا ده میلیون یورو
• مکلف‌اند ۷۰ درصد ارز صادراتی را در “سامانه نیما” عرضه نماید.
تبصره: تا سقف یک میلیون از فروش ارز در “سامانه نیما” معاف است.
• مابقی ارز را بایستی به طرق زیر به چرخه اقتصاد بازگرداند:
• در ازای واردات کالا و خدمات و هزینه‌های بازاریابی مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید (واردات در مقابل صادرات خود).

د) بیش از ده میلیون یورو
• مکلفند ۹۰ درصد ارز صادراتی را در “سامانه نیما” عرضه نماید.
تبصره: تا سقف یک میلیون از فروش ارز در “سامانه نیما” معاف است.
• مابقی ارز را بایستی به طریق زیر به چرخه اقتصاد بازگردانند:
• در ازای واردات کالا و خدمات و هزینه‌های بازاریابی مورد نیاز چرخه تولید یا تجارت خود پس از ثبت سفارش استفاده نماید.
تبصره: فروش در “سامانه نیما” بیش از درصد مشخص شده در هر یک از سه دسته فوق، امکان‌پذیر است.

۴- کلیه صادرات انجام گرفته از تاریخ ۲۲‏/۰۱‏/۱۳۹۷ مشمول این مصوبه خواهد بود.

بهترین راه کسب درامد در بازار پرنوسان فعلی چیست؟

صادرات! شما هم می توانید با صادرات محصولات ایرانی برای خود درامد ارزی ایجاد کنید. در این مسیر بسته های جامع مشاوره صادرات صمتا در اختیار شماست. در این بسته های مشاوره هوشمندانه صفر تا صد صادرات به شما آموزش داده می شود، مشتری خارجی برای محصولاتتان به شما معرفی می گردد و با کمک کارشناسان خبره مرکز بازرگانی فردوسی قرارداد صادراتی تنظیم نموده و محصول خود را صادر میکنید.

در بسته صمتا از ابتدا تا انتها، از زمانی که شما تصمیم به صادرات گرفته اید تا زمانی که اولین محموله صادراتی خود را به سلامت صادر کنید، در کنار شما هستیم.

همین امروز تصمیم به ورود به دنیای صادرات بگیرید و آینده خود را تضمین کنید. در بسته صمتا در طول ۳ ماه از نقطه صفر و بدون هیچ گونه دانش تجارت، با آموزش صحیح و مشاوره اجرایی کارشناسان مرکز بازرگانی فردوسی، به یک صادرکننده موفق و مسلط به امور تجارت تبدیل شوید.

آموزش صحیح و اصولی، رمز موفقیت در بازارهای جهانی است.

مرکز بازرگانی فردوسی، مشاور معتمد شما در حوزه صادرات است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.
مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ” بانک مرکزی ایران نحوه بازگشت ارز صادرکنندگان را ابلاغ کرد ” با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/iEK65
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.