مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان و قوانین صادراتی آن

مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان و قوانین صادراتی آن، اگر نقشه ایران را یک گربه در نظر بگیریم، ارمنستان دقیقا بالای سر گربه قرار گرفته است. همسایه کوچکی که رابطه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بسیار مناسبی با ایران دارد. به همین دلیل صادرات به ارمنستان می‌تواند گزینه خوبی برای همکاری اقتصادی با این کشور باشد.  در ادامه با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید تا در ادامه این مقاله با مهم ترین کالاهای صادراتی به ارمنستان و قوانین صادراتی آن آشنا شوید.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان و قوانین صادراتی آن

مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان و قوانین صادراتی آن

مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان و قوانین صادراتی آن

آنچه از ارمنستان باید بدانید

مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان و قوانین صادراتی آن، ارمنستان یکی از شرکای مهم ایران به حساب می‌آید، کشوری در قفقاز جنوبی که پایتخت آن شهر ایروان می‌باشد، ایروان بزرگترین شهر جمهوری ارمنستان است که در امتداد رود هزاردان واقع شده و مرکز اداری، فرهنگی و صنعتی این کشور است.

ارمنستان کشوری است که از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران و نخجوان هم مرز است. ارمنستان دارای معادن مس،آهن، طلا، نمک، بازالت، مرمر، مواد خام نسوز و توف می‌باشد. آب‌های معدنی بسیاری از جمله آب‌های نوشیدنی گوارا و آبهای درمانی در آنجا وجود دارد.

فرصتی طلایی برای صادرات محصولات ایرانی به ارمنستان

یکی از موانع اصلی ارمنستان برای گسترش تجارت با سایر کشورهای جهان، محصور بودن در خشکی و عدم دسترسی به دریا است. همین موضوع نیاز ارمنستان را به همسایگان خود بیشتر کرده است.

این در حالی است که دو همسایه مهم این کشور یعنی ترکیه و جمهوری آذربایجان، چندان رابطه سیاسی مناسبی با همسایه شمالی ایران ندارند. هر چند این دو کشور دارای رابطه تجاری با ارمنستان هستند، اما این رابطه همواره تحت تاثیر کشمکش‌های سیاسی قرار گرفته است.

این مسائل باعث شده تا یک فرصت تجاری بی‌نظیر برای سایر همسایگان و کشورهای نزدیک به ارمنستان همچون ایران فراهم شود.

همچنین ارمنستان چندی پیش اعلام کرد به دلیل تحریم از سوی ترکیه قصد دارد کالا‌های ایرانی را جایگزین ۲۲۵۰ قلم کالا‌های وارداتی خود از کشور ترکیه کند و در مرحله بعد مواد اولیه و خام وارداتی خود را از کشور ما تامین کند که این یک فرصتی طلایی برای صادرات محصولات ایرانی به ارمنستان را مهیا کرده است و تاجران ایرانی باید حتما از این فرصت تجاری استفاده نمایند.

 مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان

ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران است که به دلیل هم مرز بودن با کشورمان از اهمیت بالایی برای صادرات برخوردار است. نزدیک ترین شهر به این کشور شهر تبریز است که می توان از این موقعیت نهایت استفاده را کرد و محصولات با کیفیت و با ارزش ایرانی را به آنجا صادر نمود.

برای صادرات به ارمنستان بهتر است مواردی را مد نظر قرار دهیم، این موارد عبارت است از توجه ویژه به کیفیت و حفظ ارزش محصول ایرانی، مطابق با استاندارد‌های روز دنیا و نظارت دقیق واحد کنترل کیفیت کارخانه در تولید محصولات ایرانی و … می‌باشد این موارد در زمره اهداف تولید کنندگان کشورمان است که توانسته‌اند در سال جاری بیشترین صادرات به ارمنستان را داشته باشند.

کشور ایران یکی از مهم ترین کشورها در زمینه صادرات به ارمنستان محسوب می شود، در داخل کشور نمایندگی و بازرگانان فراوانی وجود دارند که انواع محصولات نفتی و غیر نفتی را با بالاترین کیفیت به کشور ارمنستان صادر کنند.

ایران کالا هایی مانند قیر نفت، نیترات آمونیوم انفجاری، فروسیلیسیوم، شیشه فلوت، سولفور سدیم، روغن صنعتی، مصنوعات از مواد پلاستیکی، محصولات آهنی و فولادی، جوجه یک روزه و غیره را به ارمنستان صادر می‌کند.

ایران به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی و آب و هوای سازگار برای کشت زعفران، پسته و محصولات دیگر توانسته در بخش صادرات به ارمنستان نقش ویژه‌ای داشته باشد؛ و این محصولات را با بالاترین کیفیت و با قیمت مناسب به این کشور مهم صادر نماید.

در کشور ما نیز شرکت ها و کارخانجات بسیاری در زمینه صادرات به ارمنستان فعالیت می کنند تا محصولات ایرانی را با بالاترین کیفیت به ارمنستان و سایر کشور ها صادر کنند.

در این باره بد نیست که بدانید، زعفران و پسته تولید شده در شرکت های ایرانی به دلیل داشتن کیفیت بالا در بین سایر برند‌ها، همواره خواستار صادرات به ارمنستان از سوی ایران بوده است، به همین منظور ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان، زعفران و پسته به ارمنستان به شمار می‌رود.

پرسودترین کالاهای صادراتی به ارمنستان

همان طوری که در بالا نیز اشاره شد صادرات به ارمنستان از اهمیت خاصی برخوردار است، از مهم‌ترین و بیشترین کالای صادراتی ایران به این کشور می توان به پسته و زعفران ایرانی اشاره کرد.

صادرات به ارمنستان برای بازرگانان ایرانی مهم است، با این روش می توانیم ارزآوری خوبی برای کشورمان داشته باشیم، و به نوعی بازار ارمنستان را در اختیار بگیریم.

محصولات مهم صادرات به ارمنستان علاوه بر پسته و زعفران محصولات صنعتی کشورمان هستند که به دلیل فناوری بالا در ساخت و کیفیت مناسب به کشور ارمنستان صادر می‌شود.

مروری بر قوانین صادرات در کشور ارمنستان

بر اساس قوانین گمرکی ارمنستان، تمامی اقلام صادرشده از ارمنستان، مشمول اظهارنامه گمرکی می‌شوند. تمامی اقلام بایستی در نزدیک‌ترین دفتر گمرکی منطقه‌ای به محل صادرات، اظهار شوند. البته کالاهای صادرشده از طریق فرودگاه بین‌المللی ایروان از این قاعده مستثنی هستند، زیرا این موارد باید در دفتر گمرکی فرودگاه، اظهار شوند.

کالاها و وسایل نقلیه دارای جواز TIR که توسط اشخاص حقوقی صادر می‌شوند، در اداره گمرکی TIR در ایروان اظهار می‌شوند. صادرکنندگان نیاز به ثبت ندارند و تمامی صادارت انجام‌گرفته از ارمنستان فقط مشمول یک اظهار گمرکی ساده سیستمی می‌شوند. یک فرم اظهارنامه به مسئولان گمرک تحویل داده می‌شود و این فرد، مسئول تایید کامل بودن و همچنین اعتبار اسناد و مدارک مربوطه است.

ارمنستان یک فرآیند به نام «one-stop shop» برای فراهم کردن قوانین گواهی‌های اصالت، مطرح کرد. برای دریافت گواهی، مالک باید یک درخواست به شرکت مسئولیت محدود اکسپرزیتا (Ekspertiza) در خزانه صنعت و تجارت ارمنستان بفرستد.

واردات کارخانجات یا مواد آن‌ها بایستی دارای گواهی سلامت نباتی از کشور آن محصول باشند. ترخیص در مرزها، مشروط است. مواد کارخانه‌ای وارداتی باید قبل از ترخیص کامل، برای بازرسی نهایی به منطقه ترخیص گمرکی مجاز در نزدیکی ایروان، برده شوند. واردات حیوانات نیازمند داشتن گواهی دامپزشکی است.

این گواهی نیز نیازمند یک گواهی مربوطه دیگر از یک دامپزشک رسمی در کشور صادرکننده است، این گواهی نشان می‌دهد که این حیوان از الزامات واکسیناسیون ارمنستان پیروی می‌کند و از منطقه‌ای می‌آید که مورد تایید دفتر بین‌المللی دِس اپیزوتیس (des Epizooties) است و مبتلا به انگل یا بیماری‌های نامبرده در قوانین حقوقی ارمنستان نیست. البته تمام محموله‌ها الزاما مشمول نمونه‌گیری و بررسی نمی‌شوند. تنها ۱۷ محصول مشمول بررسی اجباری جهت تایید هستند.

این لیست شامل ماهی و محصولات وابسته به ماهی، روغن‌های گیاهی، نان و محصولات وابسته به نان، اسباب‌بازی، تجهیزات رادیویی و تسلیحات گرم می‌شود. صادرات کالاهای زیر در قانون کشور ارمنستان ممنونع شده است.

  • هرگونه ارز خارجی با مبلغ بیشتر از ۱۰۰۰۰ دلار آمریکا
  • مواد که شامل اسرار دولتی باشند.
  • ‌مشروبات الکلی که ساخت برندهای ثبت و شناسایی‌شده در ارمنستان هستند اما مهر و نام برند مذکور روی آن‌ها ثبت نشده است.

در این مقاله مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان و قوانین صادراتی آن را بررسی کردیم، اگر در خصوص صادرات به ارمنستان سوالی داشتید می توانید از طریق تماس با مشاوران ما و یا چت در واتس اپ با شماره ۰۹۹۰۱۱۵۸۰۰۱ با ما در ارتباط باشید

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/j56j0
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.