عراق دومین مقصد صادرات و نهمین مبدا تامین کالاهای ایرانی

عراق دومین مقصد صادرات و نهمین مبدا تامین کالاهای ایرانی، کشور عراق که از طرف شرق در همسایگی ایران قرار دارد، دارای طولانی‌ترین مرز خاکی با کشورمان است. مرز جاده‌ای بین ایران و عراق از شمال غرب تا جنوب کشور را در برگرفته است. بازار شهر بصره در عراق که تنها ۲۲ کیلومتر با شهر آبادان فاصله دارد، نزدیک‌ترین بازار صادراتی به ایران محسوب می‌شود. از این رو تجارت با عراق از طرف ایران بسیار راحت و منطقی به نظر می‌رسد. تا پایان این مقاله با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-عراق دومین مقصد صادرات و نهمین مبدا تامین کالاهای ایرانی

عراق دومین مقصد صادرات و نهمین مبدا تامین کالاهای ایرانی

عراق دومین مقصد صادرات و نهمین مبدا تامین کالاهای ایرانی

کشور عراق از زمان اعمال تحریم‌های پی‌درپی در زمان صدام حسین و درگیرشدن با دو جنگ شدید در مقابل داعش و مخصوصا آمریکا، از پیشرفت در زمینه‌های صنعتی و تجاری بازمانده است و اقلیم مناسب کشاورزی و تولید مواد غذایی مختلف را هم ندارد.

موقعیت جغرافیایی مناسب این کشور و شرایط اقلیمی آن، صادرات به عراق را برای تاجران و سرمایه‌داران ایرانی بسیار جذاب کرده است؛ مخصوصا اینکه در یک قرن اخیر، با وجود کمی فراز و نشیب، ایران و عراق از نظر روابط سیاسی، بازرگانی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی رابطه بسیار خوب و نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند. سود صادرات به عراق در سال‌های اخیر به قدری زیاد بوده است که این کشور را جزو کشورهای نخست واردات کالاها و اجناس مختلف از طرف ایران قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز بازرگانی فردوسی به نقل از خبرگزاری ایرنا، «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: گسترش روابط ایران با عراق در سال‌های اخیر به دلایل اشتراکات فراوان فرهنگی، سیاسی، مذهبی همیشه در دستور کار دو کشور قرار داشته و گام‌های جدی نیز با وجود همه مشکلات برداشته شده است.

وی افزود: در ۱۰ ماهه سال گذشته میزان واردات ایران از عراق، حدود ۸۰ هزار تن به ارزش ۱۰۳ میلیون دلار بوده که در مدت مشابه امسال، نزدیک به ۲ میلیون تن به ارزش ۹۲۰ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۲۵۸ دلار رسیده که افزایش ۲ هزار و ۴۱۴ درصدی در وزن و ۷۹۳ درصدی در ارزش را در این مدت نشان می‌دهد.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از عراق خاطرنشان کرد: رتبه سال گذشته عراق در تامین کالاهای مورد نیاز ایران ۲۶ بود که با توافقات صورت گرفته بین تهران و بغداد، با افزایش فروش کالا به ایران همراه بوده و در حال حاضر بعد از امارات، چین، ترکیه، آلمان، سوئیس، روسیه، هند و انگلستان، با رشد ۱۷ پله‌ای در رتبه نهم قرار گرفته است.

وی عمده واردات ایران از عراق را کالاهای اساسی اعلام کرد و گفت: بیش از یک میلیون و ۸۶۷ هزار تن از کالاهای وارد شده به ارزش ۷۳۴ میلیون و ۸ هزار و ۳۹۷ دلار، کالای اساسی یا مواد غذایی هستند که به ترتیب گندم معمولی با ۳۲۹ میلیون دلار، ذرت دامی با ۱۵۹ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۰۱ میلیون دلار، جو با ۵۵ میلیون دلار، روغن خام با ۴۴ میلیون دلار، شکر با ۳۶ میلیون دلار قرار دارند که ۹۳ درصد وزن و ۸۰ درصد ارزش واردات از عراق به این نوع کالاها مرتبط است.

سخنگوی گمرک در خصوص صادرات نیز گفت: نزدیک به ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۶۶۲ تن کالای صادر شده به عراق، به ارزش یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۱۹۹ دلار محصولات شیلاتی، دامی، لبنی، کشاورزی و غذایی بوده است و همچنین شامل ماشین آلات، مواد معدنی، مصالح ساختمانی شده است.

بازار صادرات در کشور عراق به چه صورت است؟

همانطور که ذکر کردیم، نفت و سایر منابع طبیعی مهم‌ترین و اصلی‌ترین جایگاه را در بین کالاهای صادراتی کشور عراق دارند. طبق آمار گزارش‌شده، کشورهای چین، هندوستان، آمریکا، یونان، ایتالیا، سنگاپور و کره‌جنوبی بیشترین سهم تجارت با عراق از نظر واردات کالاهای مختلف را داشته‌اند. قاره‌های آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آفریقا به ترتیب بیشترین میزان واردات از عراق را به خود اختصاص داده‌اند. به غیر از نفت، از جمله اجناس صادراتی از طرف عراق، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مواد غذایی مختلف
  • فرآورده‌های خام و غیرنفتی
  • طیور و حیوانات زنده
  • فرآورده‌های مرغوب شیمیایی

در سال‌های اخیر، واردات کالاهایی همچون سرامیک و کاشی، بستنی و شربت یخ‌زده، لبنیات و ماست، سیمان، بوتان مایع، رب گوجه‌فرنگی و لوازم خانگی از عراق به کشورمان، با رونق زیادی همراه بوده است.

عراق بیشتر از کدام کشورها واردات انجام می دهد؟

برای تاجران ایرانی مهم است که بدانند چه کشورهایی حریف آن ها در صادرات و تجارت با عراق است.

کشورهای چین با ۲۸٫۶۴ درصد، ترکیه با ۲۷٫۲۴ درصد، هندوستان با ۶ درصد، کره جنوبی با ۵٫۸۸ درصد، آمریکا با ۴ درصد، آلمان با ۳ درصد و کشورهای عربستان و برزیل و ایتالیا هم ۲ درصد از واردات این کشور را تشکیل می دهند.

صادرات به عراق چه سودی دارد و در مقایسه با همسایه های غربی ایران چه تفاوتی دارد؟

از وقتی که صدام در عراق سقوط کرد، این کشور به یکی از متحدان ایران تبدیل شد و ارتباط خوبی را با هم شکل داده اند. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، ما در سال ۹۹ بیش از ۹٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار صادرات غیر نفتی به عراق داشتیم. بزرگترین پروژه تجاری ایران کشور عراق است.

خب سوال اینجاست، ایران از چه طریقی به عراق صادرات انجام می دهد؟

اکثر تاجران موفق در حوزه عراق، راه واسطه ای و غیر مستقیم را پیشنهاد می کنند ولی شما می توانید به صورت مستقیم هم با طرف عراقی ارتباط برقرار کنید.

گمرک های خسروی – مهران – غرب تهران – باشماق – کرمانشاه و پیرانشهر پرتردد ترین گمرکات ایران برای صادرات به سمت عراق بودند. عراقی ها به محصولات کشاورزی ما علاقه خاصی دارند و محصولاتی مثل سیب زمینی و خیار و گوجه و … بیشترین میزان صادرات را بین این دو کشور دارند.

کسب درآمد از یک کشور خارجی به این معنا نیست که به آن کشور صادرات داشته باشیم؛ عراقی ها در این سال های اخیر، از خدمات درمانی ایران شامل عمل بینی و جوان سازی پوست استفاده می کنند و حتی برای تفریح و زیارت، مقصد مشهد مقدس را برای خود و خانواده انتخاب می کنند و در این سال ها به شکل چشم گیری افزایش داشته است.

با کمترین سرمایه ممکن به عراق صادرات داشته باش!

صادرات به عراق ارزان است و خرج آنچنانی برای شما ندارد زیرا که مرز زمینی با ایران دارد و به راحتی می توانید با در دست داشتن حداقل سرمایه ممکن، تجارت خود به این کشور را شکل دهید.

شما می توانید با سرمایه گذاری اندک بر روی محصولاتی مثل میوه و مرکبات – غلات – آرد – پلاستیک و مانند این محصولات، تجارت خود با عراقی ها را شروع کنید.

در لیست زیر می خواهیم کالاهایی که بیشترین میزان صادرات به عراق را داشته اند را ببینیم.

  1. سوخت و روغن معدنی (۱٫۵۶ میلیارد دلار)
  2. محصولات پلاستیکی (۱٫۲۷ میلیارد دلار)
  3. صیفی جات و سبزیجات (۶۶۶ میلیون دلار)
  4. آهن و فولاد (۶۱۹ میلیون دلار)
  5. ظروف پلاستیکی (۴۴۴ میلیون دلار)
  6. میوه و مرکبات (۴۲۴ میلیون دلار)
  7. سرامیک و مانند آن (۳۲۴ میلیون دلار)
  8. ماشین آلات صنعتی (۲۸۴ میلیون دلار)

رعایت این نکات برای صادرات به عراق ضروری است

شما باید بدانید که برای محصولی که دارید برای صادر کردن آن برنامه ریزی و طرح ریزی می کنید، بازار و مشتری وجود دارد یا خیر. وقت خود را هدر ندهید و قبل از هر چیزی حسابی راجب آن تحقیق کنید و تا مطمئن نشدید، هیچگونه اقدامی انجام ندهید. این موضوع را هم به خاطر بسپارید: عراقی ها محصولی از شما می خرند که از نمونه داخلی خودشان ارزان تر باشد. پس درباره محصول خود در بازار عراق تحقیق کنید که آیا نمونه از آن وجود دارد و یا قیمت آن مصول در عراق چقدر است و مانند آن. اگر می خواهید از رقبای خود پیشی بگیرید، حتما از یک بسته بندی عالی و استاندار استافده کنید. هیچوقت از بسته بندی محصول خود غافل نشوید زیرا برگ برنده شما نسبت به رقبای شماست. درست است که ایران با عراق مرز زمینی و مشترک دارد ولی باید در حمل و نقل و شرایط و نوع جا به جایی تصمیمی مناسب بگیرید.

 

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/yh4gi
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.