صادرات کود شیمیایی و حیوانی + لیست خریداران خارجی

صادرات کود شیمیایی و حیوانی + لیست خریداران خارجی ؛ کودها در ایران انواع مختلفی دارند. تعدادی از کودهای موجود حیوانی یا نباتی هستند که در گمرک با کدتعرفه ۳۱۰۰۰۰ شناخته می‌شوند. سایر انواع کودها، معدنی و شیمیایی هستند که در کشور ما تنوع زیادی دارند؛ دسته‌ای کود میکرومعدنی و نوع دیگری هم کود اوره است که اکثر صادرات ایران را دارد و HS Code آن ۳۱۰۲۱۰۰۰ است. کودهای متنوع دیگری هم وجود دارند: فسفات، کودهای NPK، سولفات پتاسیم، کلر پتاسیم، سوپر فسفات‌ها، نیترات‌های آمونیوم، نیترات‌های کلسیم، نیترات‌های سدیم و …  که در کشور ما کار می‌شوند. با توجه به بازار خوب صادرات کود در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

صادرات کود شیمیایی و حیوانی + لیست خریداران خارجی

صادرات کود شیمیایی و حیوانی + لیست خریداران خارجی

شرایط اخذ مجوز صادرات کود شیمیایی در ایران

با توجه به تخلفاتی که در زمینه کودهای وارداتی با نرخ ارز دولتی و صادر کردن آن ها با قیمت ارز آزاد صورت گرفته است، مسئولین برای صادرات کود شرایط اخذ مجوز صادرات کود شیمیایی که شامل قوانین زیر  می باشد را بنا نهادند:

۱- صادرات کلیه کودهای کشاورزی (شیمیایی، آلیف زیستی و نیز کود اوره با پوشش گوگردی) منوط به صدور مجوز سیستمی در اظهارنامه توسط نماینده وزارت جهاد کشاورزی از طریق سامانه جامع امور گمرکی می‌باشد. بدیهی است توجه واحد ذیربط صدور مجوز صادرات در وزارت جهاد کشاورزی، به مفاد بند۱ نامه شماره ۹۷/۵۰۴/۴۹۳۵ مورخ ۹۷/۰۹/۱۳ دفتر توسعه صادرات آن وزارتخانه (مبنی بر ممنوعیت صادرات کلیه کودهای کشاورزی وارداتی با ارز دولتی و کلیه کودهای که در تولید آنها از ترکیب این کودها به هر میزانی استفاده شود) ضروری می‌باشد.

۲- صادرات کود اوره (تولید واحدهای پتروشیمی) تحت تعرفه ۳۱۰۲۱۰۰۰ صرفا توسط شرکت‌های تولیدی مندرج در جداول ضمیمه نامه شماره ۶۰/۹۰۸۳۴ مورخ ۹۷/۰۴/۰۹ وزارت صنعت، معدن و تجارت (ابلاغی طی بخشنامه شماره ۱۱۷/۹۷/۴۳۸۵۹۰ مورخ ۹۷/۰۴/۱۷) امکان پذیر بوده و علاوه بر آن باستناد بخشنامه شماره ۴۶۳/۹۳/۲۰۰۲۳۴ مورخ ۹۳/۱۱/۰۱ منوط به اخذ مجوز از شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. لیکن تاکید می‌گردد صادرات کود اوره با پوشش گوگردی صرفا با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی امکان‌پذیر می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

۶ گام اصلی در صادرات کالا
پرسودترین کالاهای صادراتی در سال ۱۳۹۹

۳- با توجه به مشابهت ظاهری و عنوان بعشی از محصولات معدنی (از جمله کالاهای فصل ۲۵ جداول ضمیمه کتاب مقررات صادرات و واردات)، محصولات و مواد شیمیایی (از جمله کالاهای فصول ۲۸ و ۲۹ همان جداول) با بعضی از انواع کودهای کشاورزی، بمنظور اجتناب از سوء استفاده‌های احتمالی ناشی از اظهار بعضی کالاهای دارای ممنوعیت، محدودیت و عوارض صادراتی، تحت عناوین مشابه دیگر، دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ گردد در هر مورد به هنگام انجام تشریفات صادرات محصولات موصوف، با امعان نظر به نامه شماره ۹۷/۵۰۱/۷۲۵۲ مورخ ۹۷/۱۲/۱۶ معاونت محترم توسعه بازگرانی و صنایع کشاورزی (تصویر پیوست)، نسبت به اعمال دقت کافی اقدام لازم معمول داشته و در صورت وجود ابهام یا در صورت نیاز با ارسال نمونه کالا به آزمایشگاه استاندارد، نسبت به استعلام و تعیین ماهیت کالا و اینکه آیا کالای مورد آزمایش، کودهای کشاورزی تلقی شده و یا می‌تواند بعنوان کودهای کشاورزی و یا مواد کمکی خاک مورد استفاده قرار گیرد، بررسی لازم را بعمل آورده و در صورتی که ابهامی در جوابیه آزمایشگاه استاندارد باشد با ارسال نمونه کالا به آزمایشگاه‌های همکار با وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان استانی موسسه تحقیقات خاک و آب در سطح کشور (موضوع بند ۵ این بخشنامه)، جهت تعیین ماهیت و نوع کالا، درصد عناصر تشکیل دهنده، نام تجاری کالا، نام شیمیایی یا معدنی کالا، اقدام و در جوابیه آزمایشگاه، بطور دقیق مراتب را استعلام نمایند.

۴- ضمنا فهرست آزمایشگاه‌های همکار با وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان استانی موسسه تحقیقات خاک و آب در سطح کشور و دامنه فعالیت آنها در فرایند صادرات کودهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی (ضمیمه نامه شماره ۹۷/۵۰۴/۴۵۳۵ مورخ ۹۷/۱۱/۱۳ آن وزارتخانه) نیز جهت بهره‌برداری لازم ارسال می‌گردد.

صادرات چه کود هایی مجاز است؟

با توجه به نیاز کشاورزان داخل کشور به انواع کود و طبق آخرین مقررات صادرات کود در کشور ، تولید کنندگان کود مجاز به صادرات کودهایی هستند که طبق نیاز کشاورزان کشور اضافی بوده و می توانند به بازار کشورهای خارجی متقاضی صادر و عرضه شوند.

حال اگر کودهایی که کشاورزان داخلی به آن احتیاج دارند و تولید آن به اندازه ای نباشد که جوابگوی نیاز کشاورزان کشور باشد تولید کنندگان کود اجازه صادرات این نوع کودها را ندارند. با توجه به توانایی کشور در زمینه صادرات کود و بازار خوبی که این محصول دارد تولید کنندگان داخلی باید تلاش کنند تا با همت و پشتکارشان و حمایت مسئولین تولید کودهای خود را افزایش داده تا علاوه بر رفع احتیاج کشاورزان داخلی بتوان نیاز کشورهای متقاضی و خریدار کود خارجی را برآوره کرد.

شاید بد نباشد که بدانید اکثر کشورهایی که ما با آنها کود صادر می کنیم کودبیشتر اوره می‌خرند و کودهای دیگر را کمتر. پس تولید کنندگان می توانند با افزایش تولید کود اوره بازار صادرات کود را رونق بخشند و باعث ارزآوری و سود به کشور شوند.

چرا صادرات کود اوره ممنوع است؟

در زمینه کم‌یاب شدن کود اوره در سطح کشور باید بگوییم یکی از دلایل نایاب شدن این کود صادرات بیش از حد مجاز آن به خارج از کشور است از سویی دیگر در حال حاضر پتروشیمی کرمانشاه که تولید کننده کود اوره در کشور بود به کشور دیگری واگذار شده که بر شدت کمبود‌ها دامن زده است. به گفته کارشناسان کمبود کود تنها مختص اوره نبوده بلکه در زمینه سایر کود‌ها همچون NPK، ریز مغذی‌های دیگر و کود‌های فسفاته نیز کمبود شدیدا احساس می‌شود، کشاورز در حالی که بتواند این کود‌ها را تهیه نمایند باید به اجبار از بازار آزاد خرید نماید.
با توجه به صادرات غیر مجاز این نوع کودها برای مدت زمان معینی تا نیاز کشاورزان داخلی در این زمینه رفع شود صادرات کود اوره و برخی دیگر از کودها ممنوع اعلام شد.

قیمت روز کود صادراتی

قیمت روز صادرات کود شیمیایی در بازار ایران برای تمام مصرف کنندگان بخصوص کشاورزان کشورهای همسایه حائز اهمیت است. علاوه براین، اگر بخواهید این ماده شیمیایی را صادر نمائید باید قیمت خوبی به خریدار ارائه دهید. معمولا کود تولید شده در ایران را به کشورهای همسایه مثل عراق و افغاستان صادرات می کنند که سود خوبی دارد.
این کود در کیسه های ۵۰ کیلوگرمی بر روی پالت های نو بسته بندی شده است و راحت بارگیری می گردد. معمولا از تریلرهای کفی با لبه و یا ترانزیت ها برای حمل و نقل این کود استفاده می شود. برای اطلاع از قیمت بروز انواع کود صادراتی تولید شده در ایران می توانید با مراجعه با سایت های مرجع اطلاعات کافی را بدست آورید.

لیست خریداران خارجی کود صادراتی ایران

کارشناسان مرکز بازرگانی فردوسی می توانند با بررسی دقیق بازارهای هدف صادرات لیست خریداران خارجی کود صادراتی ایران را تهیه نموده و در اختیار شما قرار دهند. برای سفارش این خدمات به صفحه خدمات مارکتینگ مراجعه نمایید.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/hyzgy
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.