حجم صادرات پسته ایرانی

حجم صادرات پسته ایرانی ؛ رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: از ۲۲۰ هزار تن پسته تولیدی، مقادیری در حدود ۵۵ هزار تن در داخل مصرف می‌شود و مابقی باید صادر شود. علیرضا ارزانی در مصاحبه با برنامه «صبح وگفت‌وگو» رادیو گفت‌وگو، با اشاره به اینکه سال‌جاری ۲۲۰ هزار تن پسته تولید‌شده است، گفت: سال خوبی را از لحاظ تولید محصول داشتیم که باعث شد کمبود پسته در کشور نداشته باشیم و تصور می‌شود خواهیم توانست شب عید خوبی را برای مردم رقم بزنیم.

حجم صادرات پسته ایرانی

حجم صادرات پسته ایرانی

وی از وضعیت مطلوب صادرات پسته سخن گفت و ادامه داد: برای تولید‌کننده فرقی نمی‌کند که به داخل یا خارج پسته خود را بفروشد.  در حوزه آجیل ممنوعیت جهانی نداریم درحالی‌که قیمت جهانی پسته هم در دنیا ۱۰ دلار است. ارزانی ادامه داد: در تمام سال‌ها و برهه‌ها، نرخ دلار در ایران متناسب با قیمت پسته بوده است و این یک واقعیت است. وی گفت: ما نمی‌توانیم منکر گرانی شویم ولی باید بدانیم ارزش پول ما کاهش یافته است.

ارزانی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر برای پایین آمدن نرخ در کشور باید عوارض صادراتی وضع کنیم که در این صورت، قیمت‌ها بالا نمی‌رود و از طرفی نمی‌توان جلوی صادرات پسته را گرفت. وی با اشاره به اینکه از ۲۲۰ هزار تن پسته تولیدی، مقادیری در حدود ۵۵ هزار تن در داخل مصرف می‌شود و مابقی باید صادر شود، ادامه داد: برای کشاورز خرید در داخل یا خارج فرقی نمی‌کند چون قیمت محصول خود را در داخل و خارج می‌داند. ارزانی در عین حال به وضع معیشت کشاورزان از نوع پسته‌کار انتقاد کرد و گفت: کشاورز باید کود و سم را هم در بازار آزاد با نرخ ارز بالا تهیه کند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به اینکه در این میان سود عاید واسطه‌ها نمی‌شود، افزود: بسیاری افراد به واقع سرمایه‌گذار هستند. این درحالی است که دولت در زمان بالا رفتن نرخ ارز برای حل مشکلات خود، نام عده‌ای به‌نام دلال را به میان می‌آورد که مشخص نیست که هستند.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/0cdb3
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.