بررسی صادرات کاشی به عراق، افغانستان و پاکستان

بررسی صادرات کاشی به عراق، افغانستان و پاکستان، مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور با اشاره به مشکلاتی که این صنعت به دلیل تحریم‌ها با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: رکود ساخت و ساز باعث شده صنعت کاشی و سرامیک با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کند. از طرف دیگر به دلیل تحریم‌ها امکان حضور گسترده در بازارهای صادراتی نیز وجود ندارد، ‌به‌طوری که ۸۵ درصد صادرات کاشی و سرامیک به عراق، افغانستان و پاکستان انجام می‌شود.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center0صادرات کاشی

صادرات کاشی

بررسی صادرات کاشی به عراق، افغانستان و پاکستان

به گزارش روابط عمومی مرکز بازرگانی فردوسی، بهنام عزیززاده، از فعالیت ۵۰ درصد ظرفیت تولید کاشی در کشور خبر داد و گفت: ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور سالانه ۷۰۰ میلیون متر مربع است، اما در سال گذشته ۳۸۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید شد.

وی همچنین از صادرات ۱۵۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در سال گذشته خبر داد و با اشاره به ممنوعیت واردات این محصول از سال گذشته اظهار کرد: برآورد مصرف داخلی کاشی و سرامیک سالانه ۲۰۰ میلیون متر مربع است که بخشی از آن هنوز در انبار کارخانه‌ها است.

دپوی غیرمتعارف نداریم

البته به گفته وی در حال حاضر شاهد دپوی غیر متعارف محصولات در انبار کارخانه‌ها نیستیم، چراکه با توجه به رکود حاکم بر بازار تولیدکنندگان ظرفیت تولید خود را کم کردند.

مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور با اشاره به وارداتی بودن برخی از مواد اولیه این صنعت مانند جوهر و گلوله، تصریح کرد: واردات مواد اولیه مانند همه بخش‌های دیگر دچار مشکلاتی است. با توجه به مشکلاتی که در زمینه بانک، ‌ گمرک و صادرات وجود دارد به‌ طور کلی می‌توان گفت که تولید در کشور ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

با این حال عزیززاده مشکل فروش و بازار را مهم‌ترین مسئله این صنعت عنوان کرد و گفت: با توجه به رکود ساخت و ساز، کشش بازار کاشی و سرامیک کمتر از عرضه آن است و عموما در این حوزه عرضه بیشتر از تقاضا است.

وی همچنین رکود ساخت و ساز را عامل خالی بودن ۵۰ درصد ظرفیت این صنعت عنوان کرد و گفت: از طرف دیگر تحریم‌ها نیز برای صادرات مشکلاتی ایجاد کرده که باعث شده نتوانیم بازارهای صادراتی را جایگزین بازارهای داخلی کنیم.

به گفته مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور بیش از ۸۵ درصد صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان انجام می‌شود که ارز حاصل از صادرات به صورت ریالی از آن‌ها دریافت می‌شود. ۱۵ درصد دیگر این محصولات نیز به برخی از کشورهای اروپایی و عضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) صادر می‌شود.

عزیززاده با بیان اینکه در شرایط تحریم که دریافت پول از طریق سیستم بانکی با مشکل مواجه است، صادرکنندگان نمی‌توانند وارد بازارهای مختلف شوند، تصریح کرد: از ۱۵۰ میلیون متر مربع صادرات کاشی و سرامیک در سال گذشته، ۱۰۰ میلیون متر مربع به عراق، ‌ ۲۲ میلیون متر مربع به پاکستان و هفت میلیون متر مربع به افغانستان صادر شده است.

به گزارش بازرگانی فردوسی، اخیرا مدیرعامل یک کارخانه کاشی گفته بود که در زمینه تولید مشکلی چندانی وجود ندارد و مهم‌ترین مسئله صنعت کاشی و سرامیک بازار است که با تولید با کیفیت تا حدودی قابل حل است. همچنین به گفته او طرح مسکن ملی و انعقاد قرارداد با اوراسیا احتمالا منجر به رونق این صنعت خواهد شد.

اوراسیا، راهگشا برای صنعت کاشی و سرامیک

وی در ادامه در پاسخ به تاثیر احتمالی ساخت مسکن ملی و انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی ایران با اوراسیا بر بازار کاشی و سرامیک، ‌تصریح کرد: استفاده از کاشی و سرامیک به مراحل آخر اجرای طرح ملی مسکن مرتبط است و با توجه به اخباری که از آن شنیده می‌شود، به نظر نمی‌رسد که تاثیر محسوسی بر بازار کاشی و سرامیک داشته باشد، چراکه هنوز حجم ساخت و ساز در این طرح مشخص نیست و اخیرا نیز اعلام شده بود که فقط ۳۰ درصد از ثبت نام کنندگان پذیرفته شدند.

اما به گفته مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور، انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی با اوراسیا می‌تواند برای صنعت کاشی و سرامیک راهگشا باشد، اما هنوز برای اظهار نظر در این رابطه زود است.

به گزارش بازرگانی فردوسی، تجارت ترجیحی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نیز از پنجم آبان کلید خورد. موافقتنامه ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا شامل ۸۶۲ قلم کالا است که ۵۰۲ قلم از آن ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران و ۳۶۰ قلم نیز ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه اوراسیا است.

تجربه نشان داده است ورود به حوزه صادرات بدون شناخت دقیق و آگاهی کامل نسبت به فرهنگ، اقتصاد، سیاست و بازار کشور مقصد صادراتی، منجر به شکست صادرکننده می شود. در “بسته جامع مطالعه بازار – راهنمای جامع تجارت با عراق” هر آنچه که در مورد شرایط تجارت با عراق نیاز است که بدانید را به شما آموزش می دهد.

بسته جامع مطالعه بازار صادراتی عراق، بسته مشاوره ای هوشمندانه و دقیق از تمامی اطلاعات مورد نیاز شما برای ورود به حوزه صادرات به عراق می باشد. این بسته توسط متخصصان خبره حوزه صادرات، جهت استفاده شما عزیزان آماده شده است. “بسته جامع مطالعه بازار – راهنمای جامع تجارت با عراق” به صورت هفتگی با تحلیل دقیق و بر اساس آخرین اطلاعات بازرگانی و گمرکی کشور عراق بروزرسانی می شود.

 

مرکز بازرگانی فردوسی، نخستین مشاور جامع صادراتی است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.
مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ” بررسی صادرات کاشی به عراق، افغانستان و پاکستان “ با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/6NUFn
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.