مقدمه ای برای شروع تجارت با چین

مقدمه ای برای شروع تجارت با چین، کشور چین که در آسیای شرقی واقع شده است از لحاظ روابط بازرگانی و تجاری از موقعیت بسیار خوبی برخوردار می باشد و امروزه تجارت با چین به شدت مورد توجه کشورها قرار گرفته است. پکن پایتخت چین است. چین از لحاظ وسعت، دومین کشور بزرگ دنیا و از لحاظ اقتصادی در حال حاضر بزرگترین صادر کننده و وارد کننده بزرگ کالا به حساب می آید.

کشور ما ایران، با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود، از پتانسیل بالایی جهت صادرات محصولاتش به کشور چین برخوردار است. صادرات محصولات ایرانی به کشور چین می تواند سود قابل توجه ای رابه همراه داشته باشد. نکته ی مهم و قابل توجه این است که شما پیش از اقدام به صادرات محصولاتتان به چین ابتدا باید فضای اقتصادی این کشور را به خوبی بشناسید تا بتوانید در انتخاب نوع محصول صادراتی و همچنین چگونگی فرآیند صادرات به این کشور به خوبی تصمیم بگیرید. در ادامه با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید تا جزئیات تجارت با چین را بررسی نماییم.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-تجارت با چین

تجارت با چین

مقدمه ای برای شروع تجارت با چین

پرسودترین کالاهای ایرانی جهت صادرات به چین را بشناسید!

خوراکی ها

در گروه خوراکی ها انواع میوه و آبمیوه مثل آب میوه‌ گریپ فروت، آب گوجه فرنگی، سس، پیاز، سیر و انواع سبزیجات یخ زده، آدامس، شکلات و …را می‌توانید صادر کنید. صادرات خشکبار نیز یکی از پررونق‌ترین کالاها محسوب می‌شود. پسته، کشمش، بادام خشک، انجیر خشک، گردو، فندق از خشکبارهای پرطرفدار است. در سال‌های اخیر زعفران در بازار فروش آنلاین یکی از پرطرفدارترین محصولات برای چینی‌ها محسوب می‌شد که می‌توانید در بسته بندی ۱۰ تا ۳۰ گرمی، فکر صادرات این محصول را نیز بکنید.

صنایع دستی

انواع فرش‌های نفیس ایرانی، شیشه‌های تزئینی، رومیزی‌های سنتی و پارچه‌های نخی نیز مورد علاقه خریداران چینی است.

کشاورزی و دامداری

انواع محصولات کشاورزی از گل خشک گرفته تا نخ از پشم، پوست چرم حیوانات، تنباکو و.. را می‌توانید برای صادرات انتخاب کنید.

مواد معدنی

زغال سنگ، سنگ روی، سنگ کروم، پلی اتیلن، بنزین، آمونیاک، آهن و فولاد، انواع اتیلن، آلومینیوم، روی و… گزینه‌های پرسود صادرات به چین است.

اگرچه چین بازار خوبی برای ایرانی‌ها محسوب می‌شود، اما در مورد برخی کالاها مثل پسته به علت تحریم‌، امکان برگرداندن ارز از طریق بانک ملی ایران با مشکلاتی روبرو است.

برای صادرات کالا به چین چه اقداماتی باید انجام داد؟

  • بازاریابی کالا

برای بازاریابی در چین می‌توانید به چند طریق اقدام کنید. سنتی‌ترین روش آن بازاریابی حضوری است که شما به عنوان تاجر ایرانی به چین رفته و به دنبال خریداران کالای ایرانی در این کشور می‌گردید. دومین روش از طریق وب سایت‌ و بازاریابی B2B است که با تبلیغات کالای خود در این سایت‌ها، توجه خریداران چینی را به خود جلب می‌کنید. سومین روش از طریق نمایشگاه‌هایی است که در چین برگزار شده و فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا کالایتان را بازاریابی کنید. ]چهارمین روش  بازاریابی از طریق اتاق بازرگانی است. شما با عضویت در اتاق بازرگانی ایران و چین، درخواست‌های شرکت‌های چینی را دریافت کرده و از این طریق می‌توانید از وضعیت درخواست بازار این کشور مطلع شوید. آخرین روش هم بازاریابی از طریق مرکز بازرگانی فردوسی می باشد، مشاوران ما در پکیج مارکتینگ بین المللی VIP (بازاریابی خارجی) به صورت ویژه و اختصاصی سابقه خرید و سطح توانگری شرکتهای خریدار در چین را بررسی می نمایند و بهترین خریداران را در این کشور برای محصولاتان به شما معرفی می کنند.

  • صدور پیش فاکتور

حالا که خریدار چینی را پیدا کردید، پیش فاکتوری که حاوی مشخصات کالا است برای او می‌فرستید.

  • بسته بندی

طبق قراردادی که با خریدار چینی بسته‌اید، کالای مورد نظر را بسته بندی و آماده ارسال می‌کنید تا از طریق یکی از روش‌های ارسال به چین برسد.

  • امور گمرکی

به عنوان صادرکننده ابتدا باید سیف کالا را بپردازید. سیف کالا عبارت است قیمت کالا در ایران، بیمه و بسته بندی و حمل و نقل، و هزینه‌های مربوط به کالا است. همچنین هزینه‌های مربوط به اولین دفتر گمرکی بر اساس قیمت ارز، بر عهده شما است.

  • مجوز صادرات از ارگان‌های مربوط

خب، نوبتی هم که باشد، نوبت گرفتن مجوز صادرات از ارگان‌هایی مثل وزارت بهداشت، صنایع کشاورزی، وزارت صنعت، معدن وتجارت و… است.

  • ارائه کالا به گمرک

برای گرفتن اظهارنامه صادراتی باید کالا به همراه مدارک لازم را به گمرک ببرید.

  • بیمه کالا

ناچارید شرکت‌های مربوط به حمل و نقل بین المللی را شناخته و برای حمل بارتان با یکی از آن‌ها قرارداد ببندید. سپس کالایتان را با توجه به ضوابط بیمه کنید.

  • گواهی بازرسی

نماینده ایران و نماینده چین با یک شرکت بازرسی که مورد اطمینان هر دو است قرارداد بسته تا گواهی بازرسی مربوطه را دریافت کنند.

  • صدور فاکتور فروش

فاکتور فروش توسط شما که صادرکننده هستید، صادر شده و به تایید اتاق بازرگانی می‌رسد تا مبدا، بارنامه و پروانه گمرکی چین را صادر کند. البته در حال حاضر این مرحله آنلاین شده است و می­توانید با مراجعه به سامانه اتاق بازرگانی این روش را آنلاین پشت سر بگذارید.

  • صدور کالا

خب تبریک می‌گوییم! در انتها شرکت حمل و نقل، جواز خروج کالا را از شما گرفته و پس از بارگیری آن را به مقصد چین حمل می‌کند.

  • ارسال کالا

جهت ارسال کالاهای ایرانی به چین انواع روش‌های زمینی، هوایی و آبی و.. را می‌توانید با توجه به نوع کالا و قراردادی که بستید، داشته باشید. برای مثال می‌توانید کالا را در محل کار و به طور حضوری تحویل خریدار چینی دهید. اگر قصد ارسال کالا از طریق کشتی را دارید، می‌توانید روی عرشه کشتی یا کنار کشتی، کالا را تحویل دهید. که این تحویل می‌تواند با توجه به قراری که با خریدار چینی گذاشتید، ایران یا اسکله چین باشد. در نهایت با توجه به شیوه‌ای که خریدار چینی تعیین می‌کند، مسئولیت تحویل کالا با شما یا او، خواهد بود.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-تجارت با چین

تجارت با چین

مهم ترین نکاتی که برای شروع صادرات به چین باید بدانید!

دریافت هزینه قبل از ارسال کالا

چینی‌ها اغلب می‌گویند که ابتدا کالا در چین دریافت شود و سپس هزینه‌ی آن پرداخت شود و یا الآن ۳۰ درصد را پرداخت می‌کنند و مابقی هزینه را وقتی کالا در چین دریافت کردند پرداخت می‌کنند، وقتی قصد تجارت با چینی ‌هارا دارید دقت کنید که به طور کلی قبل از این که کالا از کشور خارج شود هزینه را دریافت کنید. یعنی بیشتر از گزینه‌هایی مانند FOB استفاده کنید که قبل از اینکه حتی کالا از گمرگ خارج شود هزینه را دریافت کنید، زیرا اگر کالا از مالکیت خارج شود تجربه نشان داده است که چینی‌ها در این زمینه بسیار بدقول هستند و در پرداخت هزینه اذیت می‌کنند.

بازرسی محصول در کشور

چینی‌ها اغلب تمایل دارند که بازرسی در کشور خودشان باشد. آزمایشگاه‌هایی که باید محصول را تست کند آزمایشگاه‌های بین‌المللی و کشور خودشان باشد.
اگر قرار است نهادی روی دعوا نظارت کند و نهادی داخل دعوا بیاید و قرداد را بررسی کند که چه کسی به تعهد خود عمل کرده است یا نکرده است این نهاد از کشور خودشان باشد، یعنی در قرارداد به مخاطب می‌گویند که محل دعوا دادگاه‌های کشور چین است به هیچ عنوان زیربار نروید. اصلا برای بازرسی و آزمایش و بحث داوری زیربار قرارداد چینی‌ها نروید که در کشور خودشان انجام شود. معمولاً دادگاه‌ها و اتاق بازرگانی کشور ایران برای دعوا قرار داده می‌شود و برای بازرسی و آزمایش نیز آزمایشگاه‌های ایران در نظر گرفته می‌شود.

بررسی کیفیت محصول در کشور

اگر قرار است محصولی با کیفیت باشد یا نباشد این آزمایشگاه است که می‌تواند برای شما بررسی کند و برگ آنالیز دهد. اگر محصولی به چین صادر می‌شود قرار نیست که در آن کشور آزمایش شود و صادرکننده قبول کند که چینی‌ها خودشان در کشور چین محصول را آزمایش کنند، چون محصولی که به آنجا صادر می‌شود ممکن است بر اساس یک مجموعه پارامترهای دیگری اندازه گیری شود به طور مثال ممکن است در طول مسیر اتفاق هایی رخ دهد و محصول را دچار مشکل نماید و باعث شود محصول ارسال شده آن کیفیت موردنیاز را نداشته باشد. برای این دلایلی که بیان شد حتماً بررسی کیفیت محصول صادراتی را در کشور ایران قرار دهید.

توجه به نیازهای بازار کشور چین

معمولاً رفتار مصرف‌کنندگان در کشورهای مختلف دارای تفاوت می‌باشد. برخی از مشتریان نسبت به کیفیت واکنش نشان می‌دهند و برخی دیگر نسبت به کمیت محصولات. توجه به این نکته می‌تواند در قیمت‌گذاری و تعیین حاشیه سود بسیار مؤثر باشد.

بسته بندی مناسب کالای صادراتی

چین مسافت زیادی با ایران دارد یعنی اگر قصد خرید و فروش با کشور چین را دارید، تقریبا چهل و پنج تا شصت روز نیز زمان می‌برد تا کالا به چین برسد یا از چین به ایران برسد به همین دلیل باید در بسته‌بندی دقت شود و از بسته‌بندای استفاده شود که برای کالا فسادپذیر نباشد و کمک کند که کالا بتواند در این مسیر طولانی دوام آورد و اگر کالا قابل فسادپذیر است کالا کمتر دچار فساد شود.
نقش ایران در واردات چین به عنوان تأمین‌کننده‌ی بسیاری از کالاهای امروز چین در این منطقه قابل چشم‌پوشی نیست، امروزه کشورهایی مانند قطر، امارات و عمان ‌port‌هایی هستند که می‌توانند به راحتی ‌‌Rexport‌‌ انجام دهند. این مورد که ایران در شاهراه اقتصادی دنیا در خاورمیانه است و به راحتی می‌تواند کالاهایی را از اروپا و روسیه دریافت کند و اینها را به کشور چین ‌‌Rexport‌‌ کنیم قابل توجه هست.

لیست محصولاتی که پتانسیل خوبی جهت صادرات به چین دارند

کفش، مخصوصاً کفش‌های چرمی می‌تواند برای صادرات به چین بسیار خوب باشد. انواع پارچه‌های بافته شده، ریشه‌ها و سبزیجات خوراکی، درخت‌ها و گیاهان به صورت زنده، آثار هنری. در ایران انواع تابلو فرش و تابلوهای هنری وجود دارد که می‌توانید از این پتانسیل صادراتی استفاده کنید.
گل و گیاه مصنوعی و حتی گل و گیاه طبیعی، آلات موسیقی، ساعت مچی و دیواری، ابریشم و انواع محصولات لبنی را از خاورمیانه خرید می‌کنند. ما می‌توانیم با اینکه ظرفیت خوبی داریم در این حوزه وارد شویم.
تخم پرندگان، تخم بلدرچین و تخم مرغ، عسل، حیوانات زنده، چتر مانند چترهای آفتابی و برای باران و همچنین کارد و چنگال پلاستیکی. جالب است بدانید کارد و چنگال پلاستیکی خودشان تولید می‌کنند، ولی این محصول را از خاورمیانه نیز می‌خرند. قابل ذکر است که چوب پنبه، مواد منفجره، گوشت، غلات و اسلحه و مهمات عمده واردات چین است.

آموزش صفر تا صد صادرات به چین

مرکز بازرگانی فردوسی جهت آموزش صادرات به چین به صورت کاربردی و قدم به قدم با همکاری مشاوران زبده و با تجربه ی این مرکز اقدام به تهیه ی بسته جامع توانمندسازی صادرات نموده اند. در این بسته صفر تا صد مراحل صادرات به چین به صورت گام به گام  به شما آموزش داده می شود.

این بسته ویژه ی کسانی است که می خواهند برای اولین بار وارد کار صادرات به چین شوند اما نمی دانند که باید از کجا شروع کنند. دسته دوم مخاطبان این بسته کسانی هستند که در حوزه صادرات به چین فعالیت دارند اما به دلیل اطلاعات ناقص متحمل ضرر شده اند یا سود مناسبی در این زمینه کسب ننموده اند.

در بسته جامع توانمند سازی صادرات کلیه ی فرآیندهای مربوط به صادرات به صورت کاربردی از صفر تا صد، به صورت قدم قدم ارائه شده است. در واقع بعد از مطالعه ی این بسته سوالی برای شما در حوزه ی صادرات به چین بی پاسخ نخواهد ماند.

بسته جامع توانمندسازی صادرات چکیده یک دوره ۳۶۰ ساعته ی آموزش صادرات است که شما با استفاده از محتویات آموزشی این بسته با دید روشن و آمادگی ۱۰۰ درصدی به حوزه پیچیده و تخصصی صادرات ورود میکنید. با توجه به تغییرات مربوط به قوانین و فرآیند های صادرات در طول زمان، اطلاعات این بسته به صورت دوره ای بروزرسانی می شود.

 

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/0otey
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.