صادرات کمپوت و کنسرو از ایران تجارتی پر سود

صادرات کمپوت و کنسرو از ایران تجارتی پر سود، پایان پذیر بودن منابع طبیعی از جمله نفت، از عواملی است که نقش صادرات غیر نفتی را پر رنگ تر می کند. در بین صادرات غیرنفتی، صادرات کمپوت و کنسرو از ایران طی چند سال اخیر به شدت مورد توجه بازرگانان و تجار قرار گرفته است. صادرات کمپوت های میوه های تابستانه و انواع غذاهای آماده و نیمه آماده کنسرو شده به جهت حاشیه سود بالایی که در صادرات دارند تجارتی پر درآمد محسوب می شوند. در ادامه این مقاله با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید تا تجارت پر سود صادرات کمپوت و کنسرو از ایران را بررسی نماییم.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-صادرات کمپوت و کنسرو از ایران تجارتی پر سود

صادرات کمپوت و کنسرو از ایران تجارتی پر سود

صادرات کمپوت و کنسرو از ایران تجارتی پر سود

دلایل اهمیت صادرات کمپوت و کنسرو از ایران

مدت ماندگاری میوه ها در فصل های مختلف خیلی کم است و با کمپوت و کنسرو شدن، منجر به ماندگاری طولانی مدت آن ها می شود و از طرفی حتی بعضی از کشورها به استفاده از کمپوت ها بیشتر عادت دارند تا به خوردن میوه فصلی و تازه آن.

در کشورهای همسایه با توجه به محدودیت هایی اعم از محدودیت های نگهداری مواد غذایی زود فساد پذیر، مشکلاتی مثل برق و یخچال و مسائلی اینچنین، مانع از این می شود که بتوانند محصولات را خوب نگهداری کنند. همچنین در این کشورها حمل و نقل و ترانزیت با مشکل مواجه است و نمی توانند مداوم محصولی تازه با یک سری شرایط خاص نگهداری کنند و به دست مشتری ها برسانند و خیلی وقت ها محصولاتی مثل تره بار و امثال این ها تا به مشتری های دیگر کشورها بخواهد برسد از بین می رود ولی کمپوت ها و کنسروها این محدودیت را ندارند و همین موضوع مزیت رقابتی مهم جهت صادرات کمپوت و کنسرو از ایران به دیگر کشورها اللخصوص کشورهای همسایه می باشد.

تنوع تولید درغذاهای کنسرو شده آماده و نیمه آماده و همچنین کمپوت ها دلیل دیگری جهت حضور ایرانی ها در بازار صادراتی کمپوت و کنسرو می باشد.

تولید کننده ها و کارخانه هایی که در این زمینه کار می کنند تنوع خیلی زیادی دارند و حدودا می توان گفت ظرفیت اسمی کنسرو در ایران، حدود ۱۲۰۰۰ تن است و بر اساس آخرین آمار اعلام شده از طرف گمرک ایران، صادراتی که در سال ۹۹ صورت گرفته حدودا ۷۸ هزار بوده است که این صادرات به کشورهایی مثل عراق، افعانستان، پاکستان، روسیه، امارات، ترکمنستان و امثال این ها بوده است.

مزیت های صادرات کمپوت و کنسرو نسبت به محصولات دیگر این است که در صادرات کنسرو محدودیت هایی وجود ندارد یعنی یک نمونه برای مشتری می فرستید و مشتری دقیقاً نمونه را می بیند و تشخیص می دهد که کیفیت آن چگونه است؟ پارامترهای کمی چگونه است؟ پارامترهای کیفی چگونه است؟ و خیلی راحت می تواند بپسندد ولی میوه تازه بخواهد بگیرد این پارامترها خیلی دگرگون  است و خیلی تغییرات زیادی دارد و خیلی سخت می تواند مشتری تصمیم بگیرد. اما در زمینه کمپوت این طور نیست، مثلاً یک کمپوت گیلاس می داند چند عدد گیلاس دارد؟ چند درصد آن گیلاس است؟ چقدر آن شربت است؟ سایز گیلاس ها چقدر است؟ بلاخره کسی که این ها را کمپوت یا کنسرو می کند آن را سورت می کند و این سورت کردن، محدودیت این مسأله را از بین می برد و فرصت این را می دهد که راحت تر بتوان بازار را تأمین کرد.

صادرات کنسرو گوشت شترمرغ

شخصی که تولید کننده شتر مرغ است می تواند گوشت شتر مرغ را کنسرو کرده و محصولش به راحتی قابلیت صادرات پیدا کند. به مراتب وقتی محصولی کنسرو می شود یک سری مشکلات و بحث های فنی و بحث های بهداشتی آن حل می شود. جهت صادرات کمپوت و کنسرو معمولا فرآیند کار به این صورت است که کشورهای هدف صادرات از خریدار درخواست نمونه دارد و تست آلودگی فلزات سنگین، تست های میکروبی و امثال این را میگیرند و مطمئن میشوند که نمونه همان کالای مورد نظر است پس به مراتب صادرات کنسرو یک محصول حتی از خود محصول به صورت آماده راحت تر است و مشتری ها راحت تر میذیرند که در کشور خودشان بفروشند.

صادرات کمپوت و کنسرو از ایران به اروپا

چه چیزی اروپا را به یک بازار جالب برای کنسرو میوه ها و سبزیجات تبدیل کرده است؟

اروپا با توجه به سهم بیش از ۷۰٪ از کل واردات جهان ، بزرگترین وارد کننده میوه و سبزیجات کنسرو شده است. میزان واردات میوه و سبزیجات کنسرو شده در اروپا به طور متوسط ​​۲٫۴٪ در هر سال طی دوره ۲۰۱۶-۲۰۲۰ افزایش یافته است. تقریباً ۹۰ درصد واردات از خارج از اروپا از کشورهای در حال توسعه انجام می شود.

در پنج سال آینده ، بازار اروپا برای میوه ها و سبزیجات کنسرو شده با نرخ رشد سالانه ۱-۲٪ احتمالاً افزایش می یابد. دلایل اصلی رشد بازار مورد انتظار نوآوری هایی هستند که منجر به بهبود فناوری کنسرو می شوند. ماندگاری طولانی میوه ها و سبزیجات کنسرو شده همچنان عامل مهمی در حمایت از بازار میوه ها و سبزیجات کنسرو شده است. .

مقصد عمده صادراتی کنسروهای غیرگوشتی

مقصد عمده صادراتی کنسروهای غیرگوشتی کشورهای عراق ، افغانستان، ترکمنستان ، پاکستان و امارات و انواع کمپوت میوه به کشورهای عراق ، افغانستان ، کویت ، امارات و پاکستان صادر می شود. با توجه به بازار شناخته شده ایران در خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس و با توجه به نزدیکی این بازارها و در نتیجه کاهش هزینه های حمل و نقل و همچنین مزیت استفاده از علامت حلال بر روی محصولات غذایی در کشور های اسلامی بازار بالقوه ای جهت صادرات محصولات کنسروی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

اگرچه اهمیت حضور در بازارهای بین المللی و فعالیت صادراتی بعنوان موتور محرک اقتصاد کشورها آشکار شده است ولی واقعیت آن است که بسیاری از کشورها علیرغم داشتن پتانسیلهای مناسب نتوانسته اند در حیطه صادرات عملکرد مناسبی داشته باشند. شناسایی موانع صادراتی و ارائه راهکار مناسب برای آنها موضوع مورد پژوهش محققان در این حیطه بوده است.

موانع عمده بر سر راه صادرات کنسرو به شرح زیر است:

۱٫ وجود رقابت شدید خارجی

۲٫ فقدان دانش و اطلاعات کافی در مورد صادرات

۳٫ درک ناکافی از رویه های پرداخت صادراتی

۴٫ مشکلات مربوط به یافتن بازارهای صادراتی

 

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/5im2k
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.