وضعیت صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران

وضعیت صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران، کشور ایران از لحاظ تنوع در سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی رتبه ی پنجم در دنیا دارد. در حال حاضر حدود ۳۰۰ محدوده ی امیدبخش معدنی در رابطه با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در داخل ایران کشف شده که در حال استخراج و فرآوری می باشد.

از بین سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی سنگ های زمرد، یاقوت، فیروزه، عقیق، گارنت، زیر کن، اپال، بریل، درکوهی، جاسپر و غیره از جمله سنگ های عمده ای هستند که از ایران به مقصد سایر کشورها صادر می شود و در این بین سنگ های یاقوت و فیروزه ایران در جهان بهترین هستند.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی

صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی

وضعیت صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران

یه گزارش روابط عمومی مرکز بازرگانی فردوسی گردش سالیانه تجارت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در جهان حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار است و ایران با وجود این همه پتانسیل فقط ۰٫۲ درصد از سهم تجارت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را به خود اختصاص داده است و این میزان چیزی حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار در سال می شود. ایران با اینکه منابع بسیاری در اختیار دارد ولی در فرآوری سنگ ها سرمایه گذاری چندانی انجام نداده است.

سنگ های نیمه قیمتی پس از فرآوری و صادرات ارزش افزوده ای بین ۲۰ تا ۶۰ برابر دارند برای سنگ های قیمتی این رقم حتی تا ۵۰۰ برابر نیز می رسد.

پس تمام این موارد حاکی از این است که این تجارت، یک تجارت پرسود است و سال به سال روند صعودی دارد. صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی فرصت خوبی است برای افرادی که تصمیم دارند وارد صادرات و تجارت پرسود شوند.

قابل ذکر است که با توجه به اینکه فرآیند کانتینر، حمل و نقل، استافینگ و شیپینگ در این زمینه مطرح نیست سرمایه زیادی جهت ورود به تجارت مواد معدنی مطرح نیست، همچنین از آنجایی که این تجارت با توجه به تعداد، وزن و میزان سفارش خریدار شروع میشه صادرکنندگان می توانند با مبالغ بسیار کم این تجارت را شروع کنند و وارد بازار صادرات شوند.

رقبای ایران در تولید سنگ های قیمتی

کشورهای برزیل، هند، ترکیه، روسیه، ایتالیا، آلمان و چین قدرتمند ترین تولید کنندگان سنگ های قیمتی در دنیا هستند. کشور هند از بزرگترین صادرکنندگان و تولید کنندگان سنگ های گرانبها است. که بیشترین صادرات خود را به امارات متحده عربی، هنگ کنگ، آمریکا، بلژیک، تایلند و سنگاپور انجام می دهد.

بررسی سنگ های قیمتی شناسایی شده در ایران

بیشتر سنگ های قیمتی شناسایی شده در ایران عبارتند از: عقیق، فیروزه، سنگ کریستال، گارنت و جاسپر. بسیاری از معادن این سنگ های قیمتی در خراسان، اصفهان، آذربایجان شرقی، همدان و زنجان واقع شده است.

واردکنندگان سنگ های قیمتی در دنیا

بزرگترین وارد کنندگان سنگ های قیمتی در دهه گذشته کشور هایی چون آمریکا، هند، چین، هنگ کنک و سوئیس می باشند. این کشور ها ۷۳ درصد کل واردات جهان را به خود اختصاص داده اند. کشور های ایتالیا، تایلند، بریتانیا، فرانسه و امارات متحده عربی در رده بعدی بزرگترین کشور های وارد کننده سنگ های قیمتی می باشند. بر اساس آخرین اطلاعات گمرکی ایران در رده ۴۶ بزرگترین واردکنندگان سنگ های قیمتی قرار گرفته است.

از سال ۲۰۰۶  چین جزو ۱۰ کشور اول قرار داشتو در سال های اخیر توانسته است که رتبه اول بزرگترین وارد کننده سنگ های قیمتی را به خود اختصاص دهد. این کشور در سال ۲۰۱۹ توانست ۷۷ درصد از واردات گوهر های قیمتی را به خود اختصاص دهد. همچنین چین حدود ۸۰ درصد بازار سنگ های قیمتی آمریکا را در اختیار خود دارد. با توجه به رابطه خوب چین و ایران می توان صادرات سنگ های قیمتی خوبی را به چین داشت.

بزگترین صادرکنندگان سنگ های قیمتی

در دهه اخیر بزرگترین صادرکنندگان جواهرات که ۶۷ درصد صادرات را به خود اختصاص دادند کشور های سوئیس، هنگ کنگ، آمریکا، تایلند، هند و میانمار می باشند. ایران نیز در این رده بندی بزرگترین صادرکنندگان سنگ های قیمتی در رده ۴۹ دنیا می باشند. کشور میانمار با وجود جنگ داخلی توانسته در صادرات سنگ های قیمتی پیشرفت خوبی را داشته باشد. میانمار با داشتن مروارید پرورشی طلایی، یاقوت های با کیفیت و یشم سبز مشهور است. در سال ۲۰۱۴ رتبه اول صادرکنندگان سنگ های قیمتی را به خود گرفت و طی چند سال با نزول از این رتبه دوباره در سال ۲۰۱۸ به رتبه اول رسید و در سال بعد رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

متاسفانه با ناشناخته بودن چنین صنعتی، سبب شده است که منابع با ارزش عقیق و فیروزه به صورت خام و به طور قاچاق به کشور های پاکستان، اندونزی و سوئیس فرستاده شود که دوباره به صورت قاچاق بازگردانده شوند!!!

این کار سبب سوءاستفاده دیگر کشور ها از مواد خام ما می شود و بازار داخل را راکد می کند. به همین علت با استفاده از افراد متخصص و یا علاقمند بومی و امکانات صنعتی می توان چنین سنگ های خامی را به گوهر و جواهر تبدیل کرد و از فروش آنها ارز جهانی را وارد کشور خود کنیم.

 

صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران را از کجا باید شروع کرد؟

برای ورود به حوزه ی صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران بعد از اینکه بهترین کشور به عنوان مقصد صادراتی انتخاب شد بایستی در مورد قوانین صادرات آن کشور، مجوزهای مربوطه جهت صادرات، هزینه های گمرکی و نحوه ی حمل و نقل و ارسال به آن کشور و … اطلاعات جامعی بدست آورد. مرکز بازرگانی فردوسی در بسته های مشاوره مطالعه ی بازار آموزش کاربردی امور گمرکی، اطلاعات پایه کشورها، تحلیل اقتصاد کشورها، آمار صادرات ایران به آن کشورها و هر آنچه برای شروع صادرات نیاز است ارائه می شود.

پس از مطالعه ی بازار صادراتی مرحله ی بعد آموزش صفر تا صد صادرات می باشد مرکز بازرگانی فردوسی جهت آموزش مراحل صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران به صورت کاربردی و قدم به قدم با همکاری مشاوران زبده و با تجربه ی این مرکز اقدام به تهیه ی بسته جامع توانمندسازی صادرات نموده اند. در این بسته صفر تا صد مراحل صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران به صورت گام به گام  آموزش داده می شود.

این بسته ویژه ی کسانی است که می خواهند برای اولین بار وارد کار صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران شوند اما نمی دانند که باید از کجا شروع کنند. دسته دوم مخاطبان این بسته کسانی هستند که در حوزه صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران فعالیت دارند اما به دلیل اطلاعات ناقص متحمل ضرر شده اند یا سود مناسبی در این زمینه کسب ننموده اند.

در بسته جامع توانمند سازی صادرات کلیه ی فرآیندهای مربوط به صادرات به صورت کاربردی از صفر تا صد، به صورت قدم قدم ارائه شده است. در واقع بعد از مطالعه ی این بسته سوالی برای شما در حوزه ی صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران بی پاسخ نخواهد ماند.

بسته جامع توانمندسازی صادرات چکیده یک دوره ۳۶۰ ساعته ی آموزش صادرات است که شما با استفاده از محتویات آموزشی این بسته با دید روشن و آمادگی ۱۰۰ درصدی به حوزه پیچیده و تخصصی صادرات ورود میکنید. با توجه به تغییرات مربوط به قوانین و فرآیند های صادرات در طول زمان، اطلاعات این بسته به صورت دوره ای بروزرسانی می شود. ما در مرکز بازرگانی فردوسی امیدواریم که بتوانیم با ارائه های بسته های مشاوره کاربردی در حوزه ی صادرات در کنار تولیدکنندگان در مسیر رشد و بالندگی کشور عزیزمان نقش موثری ایفا نماییم.

مرکز بازرگانی فردوسی، نخستین شرکت بازرگانی دانشگاهی است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.
مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ”وضعیت صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران“ با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

لینک کوتاه این مقاله: https://ftcenter.ir/59nx1
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.