جایگاه ارز دیجیتال در تجارت

جایگاه ارز دیجیتال در تجارت، امروزه رمز ارز (crypto currency) از جمله مفاهیمی است که به طور گسترده در زندگی مردم جهان رواج پیدا کرده است. اما مهم‌ترین موضوعات مورد سوال این روزهای بشر در خصوص رمز ارزها این است که آیا استفاده از ارز دیجیتال، روشی نوین برای انجام معاملات تجاری خواهد بود؟ امنیت رمز ارزها را چطور می‌توان تضمین کرد؟ آیا این نوع ارز امکان انجام تراکنش‌های بانکی و به طور کلی حضور در سیستم بانکی را دارد؟ کدام کشورها استفاده از ارز دیجیتال در تجارت بین‌المللی را قانونی می ‌دانند؟ در مقایسه با ارزهای موجود، مزیت استفاده از ارز دیجیتال در تجارت چیست؟ بهترین ارزهای د  یجیتال برای تجارت کدامند؟ و سوالاتی از این دست که طراحان Crypto currency با ارائه راهکار و پاسخگویی به آنها موجب انقلابی بزرگ در مبادلات تجاری خواهند شد. در این مقاله علاوه بر پاسخگویی به این سوالات، اطلاعات مفیدی در حوزه استفاده از رمز ارزها در مبادلات بین المللی در اختیار شما قرار خواهد داد. پس تا انتهای مقاله با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-ارز دیجیتال در تجارت

ارز دیجیتال در تجارت

جایگاه ارز دیجیتال در تجارت

فارغ از ارز دیجیتال و مفاهیم وابسته به آن مانند کیف پول ارز دیجیتال، استخراج crypto currency و مواردی مانند آن، موضوع اساسی این روزها، استفاده از ارزهای دیجیتال در انجام معاملات تجاری است. پیش‌بینی‌ها در مورد آینده ارزهای دیجیتال در جهان بسیار است، اما برای ارائه یک پیش‌بینی درست بهتر است ابتدا جایگاه ارز دیجیتال در بازار امروز ایران و جهان را بررسی کنیم.

امروزه ارزش کل بازار ارزهای رمزنگاری شده بیش از ۲ تریلیون دلار است. این مقدار نشان از رشد بسیار بالای استفاده از ارزهای دیجیتال دارد. به گونه‌ای که اغلب کارشناسان ارزهای دیجیتال از احتمال رقابت رمز‌ ارزها به ویژه بیت کوین با طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت یاد می‌کنند.

قوانین جهانی استفاده از ارز دیجیتال در تجارت

در سال‌های اخیر و با توجه به گسترش محبوبیت و سیر صعودی معاملات رمز ارزها، سرعت تنظیم و اجرای مقررات ارزهای رمزنگاری شده بسیار افزایش پیدا کرده است به طوری‌که این توجه خاص و نگاه ویژه توسط حوزه‌های قضایی مالی در سطح جهان، موجب افزایش امنیت و بازار رمز ارزها شده است.

کشورهای مختلف دنیا موضع‌گیری‌های متفاوتی نسبت به بازار رمز ارزها و تهدید و فرصت‌های آن نشان داده‌اند. کشور آمریکا به عنوان اقتصاد اول دنیا، با توجه به تفاوت در قوانین و مقررات ایالت‌های خود، عملکرد ثابتی در خصوص استفاده از ارزهای دیجیتال نداشته است.

به صورتی که در برخی از ایالات آمریکا تجارت ارزهای دیجیتال قانونی و در برخی دیگر غیرقانونی است. اما پس از تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا (FINCEN) مبنی بر عدم وجود منع قانونی سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال و انجام پرداخت از طریق آن، می‌توان سیاست کلی دولت آمریکا در برخورد با گسترش و استفاده از رمز ارزها را منعطف تلقی کرد.

طبق پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰، در کشورهای این اتحادیه فعالیت در بازارهای ارزهای دیجیتال قانونی است. اما قوانین و مقررات صرافی‌های رمز ارزها وابسته به دولت هر کشور خواهد بود. هم اکنون در کشورهایی مانند آلمان، کانادا و اتریش خرید، فروش و استفاده از رمز ارزها در مبادلات تجاری مجاز است اما این ارزها به عنوان واحد پول قانونی رسمی شناخته نمی‌شوند.

همچنین چگونگی دریافت مالیات در کشورهای اتحادیه اروپا متفاوت است، اما بسیاری از کشورهای عضو، از سود حاصل از دارایی‌های ارزهای رمزپایه، مالیات بر سود سرمایه دریافت می‌کنند. در ایران تدوین قوانین و مقررات در حوزه ارزهای دیجیتال بسیار بحث برانگیز است و ایران تا کنون قانون مشخصی در این حوزه ارائه نکرده است.

نحوه استفاده از ارز دیجیتال در تجارت

ارزهای دیجیتال کاربردهای فراوانی داشته و امکانات بسیاری را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهند. اولین کاربرد ارزهای دیجیتال انتقال پول با کارمزد کم و سرعت بالاست. به گونه‌ای که در برخی از موارد، ۱۰۰ میلیون دلار را در کمتر از ۳ دقیقه و با کارمزد کمتر از ۱ دلار منتقل می‌کند.

کسب درآمد با استخراج رمز ارزها نیز به عنوان یکی از پر طرفدارترین راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

امنیت بالا و عدم نیاز به سیستم بانکی یکی از برجسته‌ترین و منحصربه فردترین کاربرد رمز ارزها است. در واقع با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، دیگر دغدغه مشکلات بانکی و دارایی را نخواهید داشت و از طرفی به لطف استفاده از تکنولوژی رمزنگاری و کلیدهای خصوصی هیچ نهاد دولتی و شخص حقیقی قادر به مسدود نمودن حساب شما نخواهد بود.

استفاده از ارزهای دیجیتالی در سرمایه‌گذاری‌های تجاری مانند استارتاپ‌ها و انجام معاملات در سطح بین‌المللی مهم‌ترین موضوع بازار ارزهای رمزنگاری شده به حساب می‌آید که موجب حرکت بسیاری از کشورها به سمت استفاده گسترده از این نوع ارزها شده است.

با نگاهی واقع بینانه به موضوع استفاده از رمز ارزها در مبادلات بین المللی پی خواهیم برد که این موضوع مانند هر موضوع دیگر مزایا و معایبی را شامل می‌شود.

اما مهم‌ترین مزایای استفاده از رمزارزها در تجارت بین المللی چیست؟ در ادامه مقاله با بررسی مزایا و معایب استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت بین الملل با ما همراه باشید.

مزایا و معایب استفاده از ارز دیجیتال در تجارت بین المللی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ارز دیجیتال در تجارت بین‌المللی، مباحث مربوط به کارمزد معاملات و انتقال هزینه است. همانطور که گفته شد با استفاده از رمز ارزها هزینه تراکنش بین‌المللی بسیار کاهش می‌یابد. علاوه بر آن با توجه به غیر قابل بازبینی بودن تراکنش توسط دولت‌ها هیچ ‌گونه مالیاتی نیز متوجه تجارت نمی‌شود.

دومین مورد از مزایای تجارت بین‌الملل با استفاده از ارز دیجیتال تضمین امنیت پرداخت است.Crypto currency با ماهیت رمزنگاری شده خود امنیت انتقال پول و اطلاعات در تمامی تراکنش‌ها را تضمین می‌کند.

دغدغه اصلی تجار و بازرگانان در انجام معاملات برون مرزی تفاوت نرخ ارز کشورهای مختلف است. در چنین شرایطی، ارز رمزنگاری شده نرخ استاندارد و ثابتی را ارائه می‌دهد که در معاملات بین المللی پذیرفته شده است و طرفین از یک ارز واحد استفاده می‌کنند. بنابراین هیچ مشکلی در مورد نرخ ارز باقی نمی‌ماند.

به عنوان دو مورد دیگر از برجسته‎ترین مزایایی تجارت با ارز دیجیتال می‌توان به انتقال سریع پول و نگهداری صحیح و ایمن سوابق معاملات اشاره کرد.

از طرفی مهم‌ترین مانع استفاده از Crypto currency در تجارت به ویژه تجارت بین‌الملل را می‌توان قانونی نبودن استفاده از آنها در برخی از کشورها دانست.

بیت کوین؛ بهترین ارز دیجیتال برای تجارت بین‌المللی

BitCoin به عنوان اولین، با ارزش‌ترین، امن‌ترین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان، بهترین گزینه برای تجار جهت انجام معاملات جهانی است.

این ارز رمز‌نگاری شده سهم بالایی در بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. از بزرگترین خریداران بازار ارزهای دیجیتال می‌توان شرکت تسلا را به عنوان پایه گذار انقلاب صنعت خودروهای برقی نام برد. ایلان ماسک مدیر عامل تسلا بیش از ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرده است.

حتما نام درگاه‌های معتبر انتقال پول بین‌الملل مانند مسترکارت، پی پل (PayPal) و ویزا (Visa) را شنیده‌اید. در تازه‌ترین سیاست‌های پرداخت اینترنتی نیز، ارائه خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین جز مهم‌ترین اهداف آن‌ها است.

شرکت‌های پیشرو در استفاده از ارز دیجیتال در تجارت

امروزه و به دلیل استقبال فوق‌العاده از ارزهای دیجیتال، تعداد بسیاری از شرکت‌های معتبر جهان در زمینه‌های مختلف مانند فناوری اطلاعات و خطوط هوایی از انجام معاملات خود با استفاده از رمز ارزها استقبال کرده‌اند.

این کمپانی‌های بزرگ به مشتریان خود اجازه می‌دهند که با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده به ویژه بیت کوین (BTC) خرید کالاها و خدمات آنها را انجام دهند.

در ادامه ۵ شرکت بزرگ جهان که قصد دارند امکان خرید محصولات و خدمات خود با استفاده از ارز دیجیتال را برای مشتریان فراهم کنند، بررسی خواهیم کرد.

۱٫ مایکروسافت (MICROSOFT)
به عنوان بزرگ‌ترین شرکت حوزه فناوری اطلاعات، مایکروسافت قصد دارد استفاده از بیت‌کوین را برای افزایش اعتبار حساب کاربری سرویس‌های خود مانند ایکس باکس لایو و اسکایپ، پیاده‌سازی کند.

۲٫ آمازون (AMAZON)
بزرگ‌ترین شرکت در حوزه تجارت الکترونیک دنیا هنوز سرویس خرید محصول از طریق BTC را راه‌اندازی نکرده است، اما کوپن‌های تخفیف خرید این شرکت توسط برند (Bitrefill)و به صورت خرید با رمز ارز فروخته می‌شود.

۳٫ پی‌پل (PAYPAL)
در حال حاضر شرکت ارائه خدمات انتقال بین‌المللی پول (PayPal) برای کاربران خود در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، امکان خرید ارزهای دیجیتال را فراهم نموده‌است. هم اکنون امکان خرید رمز ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم از پی پل وجود دارد.

۴٫ لش (LUSH)
شرکت لش (Lush) از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم آرایشی جهان است. این شرکت از سال ۲۰۱۷ و با همکاری سرویس بیت‌پی (Bitpay) استفاده از ارزهای رمزنگاری شده برای فروش محصولات خود را آغاز کرد. در حال حاضر امکان خرید محصولات lush با استفاده ازدرگاه رمزارز وجود دارد.

۵٫خطوط هواپیمایی LOT
شرکت هواپیمایی لات لهستان نیز مانند ایربالتیک روش پرداخت با استفاده از بیت‌کوین را به عنوان یک گزینه جهت خرید بلیط پروازهای خود در نظر گرفته است.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/zlneb
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.