صفر تا صد صادرات انجیر

صفر تا صد صادرات انجیر، انجیر میوه ای مقوی و شیرین است که استان فارس در میان استان های کشور بیشترین نرخ تولید انجیر خشک کشور را در دست دارد و در میان شهرستان های این استان شهرستان استهبان بیشترین تولید انجیر خشک را در استان دارا میباشد. انجیر در استان فارس و شهرستان استهبان به دو صورت دیمی و آبی تولید می شود. که لازم به ذکر است درصد بالایی از شیوه کشت انجیر این استان به صورت دیمی میباشد. انجیر خشک نیز در این استان به صورت طبیعی و کارخانه ای تولید می شود. شهرستان استهبان قطب تولید انجیر خشک در کشور است. انجیر این شهرستان بسیار مرغوب است و صادرات بسیار عالی به سر تا سر جهان دارد
انجیر از اقلام برجسته در حوزه تجارت بین الملل می باشد و از تقاضای بسیاری برخوردار است در ادامه با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید تا صفر تا صد صادرات انجیر را با هم بررسی نماییم.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-صفر تا صد صادرات انجیر

صفر تا صد صادرات انجیر

صفر تا صد صادرات انجیر

مقدمه ای در مورد صادرات انجیر و کاربردهای آن

انجیر میوه یک درخت بومی به نام فیکوس کاریکا همان انجیر معمولی است که در بسیاری از مناطق گرمسیری در حال کشت است.
تنوع انجیر نزدیک به ۶۰۰ گونه است اما انجیر سیاه و قهوه ای از محبوب ترین انجیر های موجود در بازار است. به دلیل نوع محصول، فروش و صادرات انجیر به صورت فرآوری شده بیشتر صورت می گیرد البته نوع تازه آن نیز از طریق هواپیما برای کشور های اروپایی جهت خام خوری ارسال می شود.

انجیر و کاربردهای آن

از انجیر می توان در تهیه مربا، بستنی، یا به شکل تازه استفاده کرد. میوه آن به شکل خشک، تازه، کمپوت، مربا، آرد و مارمالاد به مصرف می رسد. از آنجایی که نگهداری و انتقال میوه تازه انجیر بسیار دشوار می باشد بیشترین استفاده آن به صورت فرآوری شده می باشد؛ همچنین سرکه انجیر نیز دارای طعم شیرین و دلچسبی می باشد که برای انواع ترشی و سالاد استفاده می گردد.

صادرات انجیر از ایران

ایران به جهت دارا بودن آب و هوای متنوع از لحاظ تولید محصولات کشاورزی از تنوع بالایی برخوردار است از این رو در زمینه صادرات برخی محصولات نیز جایگاه ویژه ای در جهان دارد.

در این میان تولید و صادرات انجیر تازه و خشک یکی از اقداماتی است که هرساله ارز قابل توجهی را نصیب کشور می کند و توجه به ظرفیت های تولید و ایجاد ارزش افزوده در این بخش می تواند به اوضاع اقتصادی کشور کمک کند.
انجیر (Fig) در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره ۰۸۰۰۴۲۰ شناخته می شود. این کد شامل انجیر خشک و تازه می باشد.
ایران نیز در رتبه ی پانزدهم صادرات انجیر خشک یا تازه قرار دارد. هند، آلمان، فرانسه، آمریکا و اتریش به ترتیب بیشترین میزان واردات انجیر را دارند.
به جهت اینکه صادرات زمینی این نوع میوه ها به دلیل خراب شدن صورت نمی گیرد، امکانات هوایی هم محدود است و صادرات چندانی ندارد و عمدتاً به صورت میوه خشک، سرکه، شیره و کنسانتره به خارج از کشور صادر می شود.
بنابراین انجیر تازه هم در زمره محصولاتی است که از نبود بسته بندی و نامناسب نبودن امکانات صادراتی رنج می برد و از ارزآوری این میوه ایرانی که می تواند در بازارهای جهانی کسب کند مغفول مانده ایم.

برترین کشورها در صادرات انجیر را بشناسید

عمده صادرات انجیر از کشور ترکیه با سهم ۴۹ درصدی در بازار جهانی و کشورهای افغانستان با ۱۹ درصد، اتریش، اسپانیا و هلند با ۴ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند و همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم ایران در رتبه پانزدهم صادرات انجیر خشک با تازه قرار دارد.

بررسی بازارهای صادراتی انجیر

چین، ترکیه، آلمان، عراق، کویت، روسیه و ایتالیا دارای بیشترین ظرفیت صادراتی انجیر هستند و کانادا و عمان در رتبه ی بعدی قرار دارند. در کشورهای امارات، ویتنام و ژاپن بازار صادرات انجیر اشباع شده است و صادرات به آن ها سود زیادی ندارد.
یکی از مشکلاتی که همواره در بحث صادرات مطرح بوده موضوع بسته بندی محصولات کشاورزی است که باید طبق استاندارد های جهانی انجام شود، اما در بعصی موارد به دلیل فقدان دستگاه های مناسب محصولات به صورت فله و بدون ارزش افزوده به کشور های مختلف جهان صادر می شوند.

بیشترین ظرفیت و پتانسیل صادراتی برای صادرات انجیر از ایران را کشورهای هند، چین و ترکیه دارا هستند. ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با عراق دارد. بازار هند بیشترین ظرفیت تقاضا را برای این محصول دارد.

انواع انجیر صادراتی

  • انجیر خشک گرید۱۰۱ (AAA):گرانقیمت ترین نوع انجیر خشک است که شامل دانه هایی با رنگ روشن (سفید و زرد) و سایز نسبتا درشت (بزرگ تر از ۲۴ میلیمتر) می باشد و دانه های انجیر خشک در این نوع تماما باز و بدون دانه‌های ریز و تیره رنگ است.
  • انجیر خشک گرید۱۰۱ (AA): شامل دانه هایی به رنگ روشن(سفید و زرد) و سایز درشت میانگین ۲۲ میلیمتر می باشد. در این نوع، دانه های انجیر خشک حداکثر ۹۰% دهن باز و دارای حداکثر ۴% دانه‌های تیره رنگ می باشد
  • انجیر خشک گرید۱۰۱ (A): شامل دانه هایی به رنگ روشن(سفید و زرد) و سایز بین ۱۴ تا ۲۲ میلیمتر می باشد. در این نوع، دانه های انجیر خشک حداقل ۲۵% دهن باز و دارای حداکثر ۱۵% دانه های تیره رنگ می باشد.
  • انجیر خشک گرید (AA): شامل دانه هایی به رنگ روشن(سفید و زرد) و سایز میانگین ۲۰ میلیمتر می‌باشد. در این نوع، دانه های انجیر خشک حداقل ۴۵% دهن باز و دارای حداکثر ۴% دانه های تیره رنگ می باشد.
  • انجیر خشک گرید (A): شامل دانه هایی به رنگ زرد و قهوه ای و سایز میانگین ۲۰ میلیمتر می باشد. در این نوع، دانه های انجیر خشک بیشتر دانه ها با دهان بسته و حداقل ۲۵% دهن باز می باشد.
  • انجیر خشک گرید (B): شامل دانه هایی به رنگ قهوه ای و خاکستری با سایز میانگین ۱۴ میلیمتر می‌باشد. در این نوع، دانه های انجیر خشک بیشتر دانه ها با دهان بسته و حداقل ۳% دهن باز می‌باشد.
  • انجیر پرس شده گرید (A): شامل دانه های مرطوب انجیر که به وسیله دستگاه به صورت قرص پرس شده و دارای رنگ روشن است که در بسته بندی های ۲۵۰ و ۴۰۰ و ۵۰۰ گرمی عرضه می شود.
  • انجیر پرس شده گرید (B): شامل دانه های مرطوب انجیر که به وسیله دستگاه به صورت قرص پرس شده و دارای رنگ تیره تری نسبت به گرید A است که در بسته بندی های ۲۵۰ و ۴۰۰ و ۵۰۰ گرمی عرضه می شود.

قابل ذکر است که بیشترین میزان انجیر صادراتی ایران در غالب کیفیت A و AA به دیگر کشورها صادر می شود.

بازاریابی بین المللی انجیر صادراتی

بازاریابی انجیر صادراتی بر روی جامعه هدفی متشکل از خرده فروشی های کوچک و فروشگاه های زنجیره ای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در سراسر جهان متمرکز شده است.
بسیاری از شرکت های تولیدی در سراسر جهان استراتژی بازاریابی خود را بر روی بازاریابی دیجیتال متمرکز کرده اند . هر ساله فروش انلاین نسبت به فروش سنتی ۱۵ درصد رشد را نشان می دهد.این رقم نشان می دهد بسیاری از صاحبان کسب و کار ها به فکر استفاده از ظرفیت های بازاریابی دیجیتالی هستند

انجیر خشک صادراتی باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

  • این محصول باید دارای دانه های درشت، گوشتی و شیرین باشد.
  • این میوه خشک باید ظاهر درخشان و رنگ روشن داشته باشد، بدون خرابی و آفت زدگی باشد و کاملا سالم باشد.
  • این نوع خشکبار صادراتی از انجیر های تازه باید بسیار با کیفیت و ارگانیک حاصل شود و شیوه های خشک کردن آن کاملا طبیعی باشد، یعنی در تهیه آن ازتیزاب یا مواد افزودنی استفاده نشود تا از این رو ارزش غذایی بالایی داشته باشد.
  • انجیر خشک صادراتی باید کاملا سورت شده و یک دست باشد و طعم و بوی کاملا طبیعی و دلنشین داشته باشد.
  • هرچه انجیر شیرین تر و آبدار تر باشد، شکاف بزرگ تری در آن ایجاد می شود، بنابراین انجیر خشک درجه یک شکاف دار و شیرین است.
  • بسته بندی این میوه خشک بایستی بسیار شکیل و جذاب باشد و برای صادرات مناسب باشد.
لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/ohi5f
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.