هدف‌گذاری صادرات فرش دستباف

هدف‌گذاری صادرات فرش دستباف ؛ رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه برای سال آینده برنامه صادراتی فرش دستباف ایرانی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار است، گفت: برای حفظ کیفیت و جایگاه صادراتی فرش دستباف ایرانی در دنیا، ناچاریم از مواد اولیه مرغوب خارجی استفاده کنیم.

هدف‌گذاری صادرات فرش دستباف

هدف‌گذاری صادرات فرش دستباف

فرحناز رافع امروز (یکشنبه- سوم اسفند ماه) در حاشیه افتتاح بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه نباید برای صنعت فرش آیه یاس بخوانیم، اظهار کرد: کارهای بزرگی در حوزه صنعت فرش انجام شده که مهمترین اقدام، این است که قالیبافان و مشاغل جانبی از جمله رنگرزان، رفوگران، طراحان و … می توانند با شماره گیری کد دستوری #۳۱۰۰۰*۶۶۵۵* برای دریافت کارت بیمه درمان، تکمیلی، عمر یا پکیج کامل بیمه ایران به عنوان حامی قالی ایران ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه ۲۵ میلیون تومان تسهیلات توسط بانک قرض الحسنه مهر، ۵ میلیون تومان به مدت سه سال برای بیمه و ۲۰ میلیون تومان به صورت تسهیلات اعتباری برای خرید مواد اولیه یا معیشتی فعالان حوزه فرش تخصیص می یابد، توضیح داد: از سال ۸۸ تا امروز بیمه جدیدی برای قالیبافان نداشتیم، اما امسال سهمیه ۴۶۰ هزار بیمه را از صندوق عشایر و روستایی دریافت کرده ایم و همچنین موضوعات درمان و تکمیلی از بیمه ایران گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر نام مورد تایید سازمان های استانی و اتحادیه ها تشکل های استانی قرار گرفته اند و آنها در مسیر صدور کارت بیمه هستند.

وی ادامه داد: برای پوشش ۱۰۰ درصدی قالیبافان اقدام کرده ایم و تاکنون برای تمام اسامی ارسال شده، اقدام لازم صورت گرفته است، همچنین دو هفته دیگر نیز مهلت نام نویسی فعالان حوزه فرش در این سامانه تمدید شده تا علاقه مندان به دریافت بیمه درمان یا عشایر ثبت نام کنند.

رافع، درباره آسیب برند فرش دستباف ایران، تصریح کرد: فرش دستباف ایران هیچ گاه درگیر آسیب نخواهد شد، چراکه از لحاظ کیفیت همواره بی بدیل است، اما برای جلوگیری از اینکه بقیه کشورها از برند فرش ایران استفاده نکنند، از سوی حوزه فرش کمیته امداد امام (ره) علامت نشان جمعی فرش به صورت آزمایشی با نام «نشان جمعی احسان» رونمایی شد، همچنین مرکز ملی فرش ایران این علامت تاییدی را با همکاری قوه قضاییه و وزارت دادگستری دریافت کرد و شرکت معتبر کره ای و سازمان وایپو در ژنو علامت تاییدیه فرش دستباف را برای شفاف سازی برند ثبت کرد.

وی تصریح کرد: به زودی فرش های گران قیمت ایرانی برای حمایت از این سرمایه ملی صاحب شناسنامه خواهند شد و هر کسی نمی تواند به نام خود این فرش را فروخته و یا صادر کند.

رییس مرکز ملی فرش ایران در ادامه در خصوص قیمت تمام شده بالای فرش دستباف، اظهار کرد: هزینه تمام شده فرش دستباف ایرانی در فرش تجاری بالاست، اما تمهیداتی از قبیل کاهش تعرفه واردات ابریشم از ۲۶ به ۲۰ درصد را در نظر گرفته ایم، البته به دنبال صفر شدن این تعرفه هستیم.

به گفته وی،  رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش به یک سال و معافیت مالیاتی برای حمایت از تولیدکنندگان و صادرات فرش دستباف از دیگر اقدامات برای کاهش هزینه های تولید فرش است.

رافع اضافه کرد: در حوزه اصلاح نژاد دام، بهبود وضعیت مواد اولیه در زنجیره ارزش فرش دستباف به خصوص در زنجیره تامین مواد اولیه اقداماتی انجام شد که به مناسبت دهه فجر کارخانه ای در تبریز با تولید یک تن نخ کلفت باف افتتاح شد و به دنبال این هستیم که از لحاظ کمی و کیفی مواد اولیه مورد نیاز تولید فرش را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تامین کنیم.

وی در خصوص میزان تولید پشم در کشور، گفت: برای حفظ کیفیت و جایگاه صادراتی فرش دستباف ایرانی در دنیا، ناچاریم از مواد اولیه مرغوب خارجی استفاده کنیم، اما می توان با کمک بخش های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید مواد اولیه ایرانی با کیفیت اقدام کنیم تا دیگر ناچار به واردات نباشیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه ابریشیم تولیدی کشور جوابگوی قالیبافان نیست، یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد ابریشیم مورد استفاده فرش دستباف ایرانی وارداتی است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره صادرات فرش ایرانی، گفت: با وجود تحریم ها و شیوع کرونا صادرات فرش دستباف ایران طی سال جاری نسبت به سال گذشته، ۱۴ درصد رشد داشته است و این رشد در استان اصفهان قابل توجه بوده است.

رافع تاکید کرد: برای سال آینده برنامه صادراتی فرش دستباف ایرانی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار است که اگر وضعیت کرونا اجازه دهد با توجه به تمهیدات تحریک تقاضا، ایجاد خانه های فرش، تجارت الکترونیک و … آن را محقق خواهیم کرد.

لینک کوتاه این صفحه: ftce.ir/z4ovb
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.