بررسی صادرات ایران در ۱۵ سال گذشته

بررسی صادرات ایران در ۱۵ سال گذشته، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در ۱۵ سال گذشته رشد هزار درصدی در صادرات را تجربه کرده که نشان می‌دهد هنوز آنطور که باید زیرساخت‌های لازم در عرصه تولید و تجارت ایجاد نشده است.

مرکز بازرگانی فردوسی-ferdowsi trading center-صادرات ایران

صادرات ایران

بررسی صادرات ایران در ۱۵ سال گذشته

به گزارش  روابط عمومی مرکز بازرگانی فردوسی، «محمدرضا مودودی» در حاشیه دومین نمایشگاه و همایش بین المللی صنعت نمایشگاهی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در جمع خبرنگاران افزود: ایران در حوزه صادرات کشوری جوان به شمار می رود و از ۱۵ سال پیش به صورت جدی وارد عرصه صادرات شده است.
به گفته این مقام مسئول، به همان میزان صنعت نمایشگاهی ما نیز همپای تجارت خارجی شکل گرفته، به طوری که اکنون ۲ دهه است که به صورت جدی وارد بحث نمایشگاهی شده ایم و از ۱۵ سال پیش به صورت تخصصی در آن ورود کرده ایم؛ بر این اساس صنعت نمایشگاهی نیازمند زمان و فرصت برای شکوفایی است.
مودودی تاکید کرد: توسعه این صنعت و بخش تجارت نیازمند زیرساخت‌هایی از قبیل ارتباط با جهان و امکان مبادله پول و کالا است و اگر چنین بستری فراهم نباشد صنعت نمایشگاهی در میان چهار دیواری داخل کشور محدود می‌شود.
وی بیان داشت: ایران نوزدهمین بازار بزرگ جهان بوده و بر این اساس از جذابیت بالایی برای خارجی ها برخوردار است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: کمتر از ۵۰۰ قلم کالای صادراتی با ارزش صادرات سالیانه ۱۰ میلیون دلار در کشور وجود دارد و به همان نسبت کمتر از ۵۰۰ شرکت صادر کننده در این محدوده صادراتی داریم که برای بین‌المللی شدن محدودیت‌های زیادی پیش رو دارند.
وی گفت: در سال های گذشته توانستیم مراکز تجاری خارج از کشور نظیر بغداد طراحی کنیم که تبدیل به نمایشگاه دائمی شده و به طور دائم در آنجا نمایشگاه برگزار می‌شود.
مودودی اضافه کرد: چنین رویکرد در سایر کشورهای همسایه از جمله در عمان، ترکیه، روسیه، کشورهای سی. آی. اس و قطر دنبال می‌کنیم و درخواست هایی همانند الگوی عراق وجود دارد.
به گفته وی، هر چه تعداد صادرکنندگان و تنوع اقلام صادراتی را افزایش دهیم نیاز به بین المللی شدن و حضور در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت.
این مقام مسئول یادآور شد: برخی ایرانیان حاضر در خارج از کشور نیز علاقه مند فعالیت‌های تجاری هستند و برای ایجاد مراکز تجاری و نمایشگاهی تقاضا دارند؛ ما اعلام می‌کنیم که از همه فعالیت که از ظرفیت لازم برای معرفی برند جمهوری اسلامی برخوردار بوده و اعتبار و آبرو برای کشور به ارمغان بیاورند حمایت می‌کنیم.
«بر همین اساس بخشی از مشوق های صادراتی به این افراد اختصاص داده شده است».
وی در پاسخ به رکود در اجرای نمایشگاه های بین المللی در خارج از کشور در سال جاری خاطرنشان کرد: همه نمایشگاه هایی که در سال ۹۷ با مجوز سازمان توسعه تجارت در خارج کشور برگزار شدند، مشمول دریافت مشوق‌های صادراتی شدند که از جمله آنها نمایشگاه های برگزار شده در ازبکستان، روسیه، عراق و کشورهای مشتر المنافع (CIS) است.
مودودی بیان داشت: پارسال و در زمان تصویب مشوق‌های صادراتی اعلام کردیم که تا سقف ۲۰ میلیون تومان و ۵۰ درصد هزینه های شرکت کنندگان در نمایشگاه خارجی پرداخت می شود، اما با افزایش نرخ ارز این اعداد رشد کردند در عین حال نمی‌توانستیم خلاف مصوبه دولت عمل کرده و این ۲۰ میلیون تومان را تغییر دهیم، اما برای سال آینده به دنبال اصلاح این اقدام هستیم.
به گزارش مرکز بازرگانی فردوسی، در دومین نمایشگاه و همایش بین المللی صنعت نمایشگاهی از برترین‌های جشنواره پوسترهای نمایشگاهی، همچنین برترین های جشنواره وب و اپلیکیشن های نمایشگاهی با اهدای تندیس و لوح، قدردانی شد.

 

مرکز بازرگانی فردوسی، نخستین شرکت بازرگانی دانش بنیان است که با رویکردی نوین در حوزه ی صادرات محصولات داخلی، سهولت در واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید کارخانجات و همچنین ارائه ی پلن های کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری برای اولین بار در ایران به کمک شما تجار و مدیران محترم آمده است.
مرکز بازرگانی فردوسی همواره در کنار شماست تا خدمات جامع بازرگانی و راهکارهای هوشمندانه و نوین سرمایه گذاری را در سریع ترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه ارائه نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع ” بررسی صادرات ایران در ۱۵ سال گذشته ” با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

لینک کوتاه این مقاله: https://ftcenter.ir/mIQel
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.