راهنمای جامع صادرات میوه خشک از ایران (قسمت دوم)
راهنمای جامع صادرات میوه خشک از ایران (قسمت دوم)، در قسمت اول مقاله راهنمای جامع صادرات میوه خشک از ایران به مطالب مهمی مانند مراحل صادرات میوه خشک، مجوزهای لازم برای صادرات و همچنین میوههای خشکی که قابلت صادرات دارند پرداختیم در ادامه با ما همراه باشید تا به جزئیات بیشتری در خصوص صادرات میوه خشک از ایران بپردازیم.
راهنمای جامع صادرات میوه خشک از ایران (قسمت دوم)
درآمد صادرات میوه خشک
این که چقدر از صادرات میوه خشک از ایران درآمد کسب کنید، بستگی به این چند مورد دارد
- این که کجای مسیر هستید
- این که وضعیت ارزی و اقتصادی کشور چطور است
- این که بازار هدفتان کدام کشور است
- چقدر با هزینهها و مخارج صادرات آشنایید
- میوه را به چه صورتی (فله یا بستهبندی) صادر میکنید
- کدام میوهها را برای صادرات انتخاب کردهاید
تجارت میوههای خشک، حدود ۰٫۰۱۳% از کل تجارت جهانی را تشکیل میدهد و بزرگترین صادرکنندگان آن تایلند، ترکیه، آمریکا، آلمان و ایران هستند. واردکنندگان این محصول را هم بیشتر کشورهایی مثل چین، آلمان، انگلستان و فرانسه تشکیل میدهند. در سال ۲۰۲۰ کشورمان حدود ۹۵۰ میلیون دلار میوه خشک صادر کرده که سال بعد این صادرات ۱۰۰% افزایش داشته و یک درآمد ۸۳۳ میلیون دلاری به آن اضافه شده. اما شما به عنوان یک فرد، با کسب و کار خشک کردن میوه چقدر سود خواهید برد؟
هر کیلو میوه خشک، اغلب از فراوری ۱۰ کیلو میوه تازه به وجود میآید. اگر هر کیلو میوه را (به صورت عمده) ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان تهیه کنید، ۱۰ کیلو تقریبا ۲۰۰ هزار تومان (شاید کمی بیشتر) شود. اما قیمت میوه خشک الان (در بهار ۱۴۰۱) به صورت مخلوط حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. این یعنی در نهایت، میتوانید با کم کردن هزینههای انرژی و حمل و نقل چیزی حدود ۷۰% سود داشته باشید. صادرات میوه خشک، اگر بازار هدفش مشخص باشد، سود زیادی نصیب شما میکند. این روزها برای تولید حدود ۳۰۰ کیلو میوه خشک، حدود چهل تا پنجاه میلیون سرمایه ثابت و بیست تا سی میلیون سرمایه در گردش نیاز دارید، و با مجموع آنها ماهی تقریبا سی میلیون فروش و بیش از پنج میلیون سود خالص را (در ابتدای راه) خواهید داشت.
قوانین و استانداردهای میوه خشک برای صادرات
ندانستن ریزهکاریهای قانونی درمورد صادرات محصولات خوراکی، میتواند کار شما را متوقف یا مختل کند. یک بسته میوه خشک، وقتی از در کارگاه تولیدی شما بیرون میآید، باید از مراحل مختلفی عبور کند تا به یک مغازه در کشور هدف (امارات، عمان، ترکیه و حتی اروپا برسد). این قوانین و استانداردها، باعث میشوند در همان مرحله تولید از اشتباه جلوگیری کنید و یک محصول نهایی و مناسب به بازار بفرستید. با هم، این قوانین را بیشتر بشناسیم:
برای گرفتن مجوز صادرات، نام کامل کشور مبدا باید روی بستهبندی نوشته شده باشد. اگر محصول شما گواهی استاندارد خاصی ندارد، حتما نشانه استاندارد عمومی باید رویش درج شود.
برای صدور به اروپا، یک حداکثر میزان مجاز آلاینده وجود دارد (به ویژه در آجیل و خشکبار). محصول شما باید قبل از صادرات از این نظر تست شود.
محصولات از نظر خطرات غذایی و بهداشت عمومی تست شوند و قبل از فروش، گواهی های لازم را بگیرند.
حداکثر میزان رطوبت، اندازه، رتبه کیفی و میزان مواد نگهدارنده روی بسته درج شود.
در نام محصول باید اعلام شود که به صورت طبیعی خشک یا شکر به آن اضافه شده است.
روی برچسب باید دانهدار بودن یا نبودن میوه خشک درج شود.
درجهبندی و سال تولید و تاریخ مصرف روی محصول درج شود.
درمورد بستهبندی، قانون یا محدودیت خاصی وجود ندارد و به هر شکلی که دوست دارید میتوانید محصولتان را پکیج کنید، البته با رعایت استانداردها. بستهبندیهای آجیل و میوه خشک (به هر شکلی که بستهبندی شده باشند) باید ویژگیهایی مثل حفاظت از کیفیت، محافظت در برابر آلودگی و محافظت از بو و مزه و دیگر خصوصیات آن را هم داشته باشد.
صادرات میوه خشک به کدام کشورها صورت میگیرد؟
ایران موقعیت جغرافیایی خاص و مناسبی دارد و میتواند تا ۴۰ کشور واردکننده داشته باشد. علاوه بر این، میوههای بسیار زیادی مثل انجیر و خرما در کشورمان سابقه تولید چند ده ساله دارند و میتوانند به عنوان یک محصول خاص ایرانی به خارج صادر شوند. اما صادرات میوه خشک را به کدام کشورها میتوانید انجام بدهید؟
امارات: میوه خشک یکی از کالاهای مهم صادراتی ایران به امارات و دبی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشترین میزان صادرات میوه (غیر خشک) از درون ایران مربوط به دبی است. آجیل و خشکبار (مثلا فندق، گردو، بادامزمینی) و میوه خشک هم از جمله صادرات مهم کشورمان به امارات هستند.
عمان: ما با عمان مرز آبی مشترک و البته یک سلیقه غذایی خیلی خیلی مشابه داریم. این کشور یکی از واردکنندگان میوه خشک و غیر خشک از ایران است. توت خشک، برگه آلو و زردآلو، انجیر خشک، پرتقال، سیب، آناناس و نارگیل از جمله میوههای صادراتی کشورمان به عمان هستند.
ترکیه: ترکیه قابلیت تولید میوههای مختلفی را دارد اما تنوع میوه خشک در ایران، بسیار بیشتر است. بنابراین این کشور، واردکننده میوههای ایران و البته دروازه محصولات کشورمان به اروپاست. با بستهبندی و برندینگ مناسب، میتوانیم نفوذ بیشتری در بازار میوه این کشور داشته باشیم.
قطر: اختلافاتی که این کشور با دیگر کشورهای عرب پیدا کرده، بازار تجارت و واردات را از ایران بازتر کرده است. این کشور از ابزار گرفته تا روغن و حتی میوه خشک را از ایران و دیگر کشورهای منطقه وارد میکند.
هند: شاید سفرههای رنگین و غذاها و میوههای جذاب هند، این تصور را برایتان به وجود بیاورد که این کشور دیگر نیازی به وارد کردن میوه خشک آن هم از ایران ندارد. اما زعفران، بادام و میوههای خشکی مثل خرما از ایران به هند صادر میشوند. هند قابلیت تولید میوههایی مثل کیوی و سیب را هم ندارد و آن را از خارج وارد میکند.
استرالیا: خربزه، گیلاس و آلبالو، انواع آلوها و سیب و کیوی از جمله میوههایی هستند که از ایران به استرالیا صادر میشوند.
چین: روابط بازرگانی خوب کشورمان با چین، بستر خوبی برای صادرات میوه خشک و غیرخشک به این کشور فراهم کرده است. انجیر و خرما از پرطرفدارترین میوههای خشک ایرانی صادراتی در چین هستند.
کویت: کویت یکی از کشورهای نزدیک و در دسترس است که با هزینه پایین (نسبت به اروپا) میتوانید به آن میوه خشک صادر کنید. راههای آبی کشورمان، امکان صادرات به کویت را فراهم میکنند و این واقعیت که این کشور محصولات کشاورزی را اغلب از خارج وارد میکند، مشکلات صادرات میوه خشک را کمتر میکند.
روسیه: بخش بزرگی از کشور روسیه با یخ پوشانده شده و این واقعیت، کشت و زراعت را در این کشور پهناور محدود میکند. بنابراین روسیه واردکننده محصولات میوه و خشکبار است. با اخذ گواهیهای لازم، میتوانید در این بازار گسترده کار را شروع کنید.
عراق: عراق همسایه ماست و واردکننده بسیاری از محصولات کشاورزی ایران. هلو، آلو، پرتقال و سیب از جمله میوههایی هستند که به این کشور صادر میشوند.
اروپا: اروپا در چند سال اخیر، استقبال بسیار زیادی از میوههای خشک کرده و آن را وارد آشپزیها و تولیدات غذاییاش کرده است. با دریافت مجوزهای لازم برای صادرات به اروپا، بازار بزرگی پیش روی شماست که سودش هم بالاست.
مزایا و معایب صادرات میوه خشک
صادرات میوه خشک با تمام این توصیفات، میتواند سود بسیار زیادی برایتان به همراه داشته باشد، اما نباید چالشهایش را هم دست کم بگیرید. مزایای صادرات این محصول چیزهایی هستند مثل سود بالا، قابلیت گسترش همیشگی (محصولات خوراکی و کشاورزی همیشه مشتریان خاص خودشان را دارند و از رونق نمیافتند)، اشتغالزایی برای کارگران و کارمندان ایرانی، ارزآوری برای کشور و تغییر مثبت فرهنگ غذایی هستند.
با این حال این صادرات ممکن است خیلی سریع به نتیجه نرسد و پ تا رسیدن به سود، لازم باشد که ماهها صبر کنید. علاوه بر این، برای تجهیز کارگاه و شروع کار (و استخدام حداقل چهار یا پنج نیرو) به سرمایه نیاز دارید و پیدا کردن این سرمایه چالشبرانگیز است. همچنین اوضاع اقتصادی ناپایدار و تغییرات بسیار سریع قیمت ارز، ممکن است کشورهای دیگر را نسبت به خرید میوه خشک از ایران دچار تردید کند.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.