آموزش صادرات به صورت کاربردی ویژه صاحبان کسب و کار
آموزش صادرات به صورت کاربردی ویژه صاحبان کسب و کار، با توجه به شرایط اقتصادی کشور صادرات کالاهای ایرانی از گزینه های کلیدی و بسیار مهم در جهت کسب درآمدهای ارزی می باشد، اگر شما به عنوان یک تولید کننده و یا صاحب کسب و کار این مقاله را می خوانید و رویای صادرات و کسب درآمدهای دلاری در سر دارید قبل از ورود به حوزه صادرات با چند سوال اساسی روبرو هستید:
- چقدر با فرآیند صادرات آشنایی دارید؟
- راه های بازاریابی خارجی و یافتن مشتری خارجی را می دانید؟
- آیا از چگونگی عقد قرارداد خارجی اطلاع دارید؟
- در خصوص روش های بارگیری، حمل و نقل، بیمه، دریافت پول، ترخیص و… چقدر دانش دارید؟
اگر پاسخ این سوالات را نمیدانید اصلا نگران نباشید، در این مقاله قصد داریم گام های اصلی صادرات را به صورت کاملا کاربردی ویژه صاحبان کسب و کار آموزش دهیم. تا پایان این مقاله با مرکز بازرگانی فردوسی همراه باشید.
آموزش صادرات به صورت کاربردی ویژه صاحبان کسب و کار
قبل از ورود به حوزه صادرات بایستی اصول و تکنیک های زیادی را بلد باشید در غیر این صورت ریسک تجارت و از دست دادن سرمایه به شدت بالا می رود. صادرات نیاز به تحلیل بازار هدف، آینده نگری، بازاریابی، برنامه ریزی، اطلاع از قوانین و… دارد.
اولین گام در صادرات: بررسی بازارهای بین الملل و انتخاب بهترین بازارهای هدف
صاحبان کسب و کار در ابتدا لازم است که با دقت هرچه تمام تر اقدام به ارزیابی اولیه بازارها کنند و پس از حذف بازارهای ضعیف و نامتناسب، بازار ایدهآل را شناسایی کرده و درنهایت برنامههای بازاریابی خود را در آن پیاده نمایند. امروزه منابع معتبر و آنلاینی وجود دارد که در این مقوله می تواند به صادرکننده کمک شایانی کند. برای یافتن بازارهای مناسب، حتما شرایط محیط کلان کشورهای موردنظر، شرایط بازار کشورهای موردنظر و شرایط رقابت در بازار موردنظر بررسی شود.
دومین گام در صادرات: تدوین و پیاده سازی یک برنامه بازاریابی مناسب
به جرات می توان گفت برای صاحبان کسب و کار مهمترین عامل در موفقیت صادرات و بهبود عملکرد صادراتی، تدوین و پیاده سازی یک برنامه بازاریابی متناسب با بازارهای صادراتی است. بازاریابی در بازارهای صادراتی بسیار پیچیدهتر از بازاریابی در محیط داخلی است. شرایط بازارهای صادراتی ازنظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… متفاوت بوده و شرکتها باید تلاش بیشتری برای موفقیت در بازاریابی بینالمللی انجام دهند. بهطور طبیعی در فرآیند واردات، خریدار تا اندازه زیادی با بازار آشنا است و معمولاً سالها در آن بازار تجربه تولید و تجارت دارد؛ اما در صادرات، صادرکننده با تعداد زیادی بازار مواجه است که به نسبت بازار داخلی شناخت محدودی از آنها دارد. باید توجه کرد بازاریابی خود یک فرآیند حساس و پیچیده است که در تمامی مراحل صادرات باید به آن توجه نمود.
سومین گام در صادرات: اخذ مجوزهای مربوط به صادرات
یکی دیگر از مواردی که صاحبان کسب و کار در امر صادرات باید به آن توجه داشته باشد، اخذ مجوزهای مربوط به صادرات است. از آنجاکه عموماً کشورها در پی توسعه صادرات هستند، لذا قوانین سختگیرانهای برای صادرات کالا در نظر نمیگیرند و سعی میکنند مشوق صادرات باشند. بااینحال در خصوص صادرات برخی از کالاها نیاز به اخذ مجوزهای خاصی است. برای مثال شناسنامه فرش برای فرشهای دستبافت، گواهی بهداشت و قرنطینه دامی و نباتی، گواهی استاندارد برای کالاهای مشمول مقررات اجباری استاندارد صادراتی، مجوز صادرات دارو و…ازجمله مجوزهایی هستند که بر حسب مورد بایستی برای کالاهای صادراتی در ایران اخذ گردند. به طور کلی هر یک از صاحبان کسب و کار باید از مجوزهای مربوط به صادرات در حوزه مرتبط با کار خودش اطلاع دقیقی داشته باشد.
چهارمین گام در صادرات: عقد قرارداد
یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت در فرآیند صادرت و تجارت بین الملل عقد قرارداد خارجی است. شاید شما بر این باور باشید که در تجارت خارجی عقد قرارداد ضرورتی ندارد و صرفا یک پیش فاکتور نقش قرارداد را در معاملات بین الملل ایفا می کند. اما توجه داشته باشید که اگر می خواهید ریسک تجارت را کاهش دهید بهتر است در معاملات خارجی اقدام به عقد قرارداد نمایید تا در طی این قرارداد تعهدات طرفین به روشنی مشخص گردد.
پنجمین گام در صادرات: دریافت وجه حاصل از صادرات کالا
در تجارت خارجی پس از توافقات و عقد قرارداد، بایستی اطلاعات، کالا، اسناد محموله، و پول را بین یکدیگر منتقل نمایند. این موضوع که پس از مذاکره و توافق، ابتدا پول یا کالا جابجا شوند، کاملا بستگی به توافق طرفین دارد. برای انتقال پول از ۵ روش پرداخت بر اساس حساب باز (نسیه)، پرداخت بر اساس پیشپرداخت، پرداخت بر اساس برات، پرداخت با اعتبارات اسنادی، پرداخت در چارچوب تعهد پرداخت بانکی می توان اقدام نمود.
ششمین گام در صادرات: بیمه حمل و نقل بین الملل
در تجارت های خارجی برای پوشش خطرات انتقال کالا، باید از بیمه استفاده کرد. انستیتوی بیمهگران لندن یک چارچوب استاندارد برای بیمه حمل و نقل ارائه کرده که به طور گستردهای در جهان مورد پذیرش قرار گرفته و بکار برده میشود. این چارچوب شامل ۳ کلوز یا حالت ( کلوزA، کلوزB، کلوز C) است. در ایران نیز این چهارچوب مورد توافق است.
هفتمین گام در صادرات: بازرسی کالا
بهطورمعمول خریداران در زمان تولید، بستهبندی و ارسال کالا، در محل تولیدکننده حضور ندارند که بر این فرآیندها نظارت نمایند، تا از انطباق کالای ارسالی اطمینان حاصل کنند. در این شرایط خریدار میتواند از یک سازمان مستقل که کارش به صورت تخصصی بازرسی کالا است بخواهد تا کالایی که توسط صادرکننده تولید و بسته بندی شده است را کنترل نماید تا همان کالایی باشد که مورد توافق قرارگرفته بود. شرکت مورد اشاره اقدام به نمونه برداری، اندازه گیری و آزمایش کالا کرده تا کیفیت و کمیت محصول را مورد ارزیابی قرار دهد. بهطورکلی ۵ نوع بازرسی وجود دارد:
• بازرسی اصالت فروشنده
• بازرسی حین تولید
• بازرسی قبل از حمل
• بازرسی قیمت
• بازرسی استاندارد اجباری
هشتمین گام در صادرات: حمل و نقل بین المللی کالا
در تجارت های خارجی پس از انجام بازرسیهای لازم، کالا در اختیار حملکننده قرار میگیرد تا در قبال دریافت کرایه حمل، کالا را به مقصد تعیین شده برساند. انتخاب حملکننده با توجه به قواعد اینکوترمز میتواند بر عهده خریدار یا فروشنده باشد. در قواعد E و F خریدار حملکننده را مشخص میکند اما در قواعد C و D این کار بر عهده فروشنده است. اختیار انتخاب حملکننده یک مزیت محسوب میشود. حملونقل بینالمللی میتواند به روشهای دریایی، جاده ای، ریلی، هوایی و مرکب (چند وجهی) انجام شود. معمولاً طرفین بر اساس نوع کالا، مبدأ و مقصد، حجم و وزن کالا، هزینه، سرعت حمل، ریسک و… اقدام به تعیین روش حمل می نمایند.
نهمین گام در صادرات: ترخیص کالای صادراتی
در بازرگانی بینالملل باید کالا را حداقل از گمرک کشورهای مبدأ و مقصد عبور داد. بهطور طبیعی قوانین کشور مقصد در خصوص خروج کالا از گمرک میتواند متفاوت باشد. انجام امور مربوط به گمرک مبدأ و مقصد با توجه به قاعده اینکوترمز انتخاب شده بر عهده فروشنده یا خریدار است. در خصوص ترخیص صادراتی از گمرک کشورمان نیز بهطور طبیعی قوانین کشور جاری است. در قوانین کشور ما، کار دریافت مجوزهای صادرات و ترخیص صادراتی بهمراتب از فرآیند مربوط به واردات سادهتر بوده و با سرعت بالاتری انجام میشود.
دهمین گام در صادرات: کسب رضایت خریدار
صادرکننده ی موفق کسی است که پس ازاینکه کالای خود را به کشور مقصد صادر کرد ارتباط خود را با خریدار حفظ نماید و برای کسب رضایت خریدار در تلاش باشد. این وضعیت خصوصاً در مواردی که صادرکننده قصد حضور پایدار و بلندمدت در بازار را دارد، اهمیت بیشتری خواهد داشت.
آیا به دنبال راهی آسان و بی دغدغه برای تجارت خارجی هستید؟
حوزه ی صادرات و تجارت بین الملل نیز همانند هر فعالیت دیگری نیازمند دانش و اطلاعات است. ما در مرکز بازرگانی فردوسی به شما توصیه می کنیم که بدون داشتن اطلاعات کافی هرگز وارد کار صادرات نشوید چون ممکن است در این حوزه با شکست روبرو شوید و سرمایه خود را از دست بدهید.
اگر به دنبال کسب اطلاعات و آموزش های کاملا کاربردی و طبقه بندی شده در حوزه ی صادرات هستید ما به شما بسته جامع توانمند سازی صادرات را پیشنهاد می دهیم.
در بسته جامع توانمند سازی صادرات کلیه ی فرآیندهای مربوط به صادرات به صورت کاربردی از صفر تا صد، به صورت قدم قدم ارائه شده است. در واقع بعد از مطالعه ی این بسته سوالی برای شما در حوزه ی صادرات بی پاسخ نخواهد ماند.
بسته جامع توانمندسازی صادرات چکیده یک دوره ۳۶۰ ساعته ی آموزش صادرات است که شما با استفاده از محتویات آموزشی این بسته با دید روشن و آمادگی ۱۰۰ درصدی به حوزه پیچیده و تخصصی صادرات ورود میکنید. ما در بسته توانمندسازی صادرات به شما تضمین می دهیم که تمامی مباحث مربوط به صادرات را از مبتدی تا حرفه ای یاد بگیرید و خود بتوانید با کم ترین ریسک ممکن وارد کار صادرات شوید و بدون هیچ واسطه ای محصولتان را صادر نمایید و از درآمدهای دلاری بهره مند شوید.
با توجه به تغییرات مربوط به قوانین و فرآیند های صادرات در طول زمان، اطلاعات این بسته به صورت دوره ای بروزرسانی می شود.
اگر در خصوص آموزش های مربوط به صادرات و بسته جامع توامندسازی صادرات سوالی دارید می توانید از طریق چت آنلاین و یا تماس با شماره های درج شده در وبسایت مرکز با ما در ارتباط باشید.
دیدگاه خود را ثبت کنید